افتخارآفرینی ورزشکاران معلول البرز با وجود فقدان زیرساخت های ورزشی

افتخارآفرینی ورزشکاران معلول البرز با وجود فقدان زیرساخت های ورزشی

21 آذر 1396

 در البرز تنها یک سالن برای تمرین جانبازان و معلولان البرزی وجود دارد که آن هم با استانداردهای متناسب برای ورزش معلولان فاصله دارد، با این وجود ورزشکاران جانباز و معلول در این سالن تمرین کرده و برای استان و کشور افتخار آفرینی می کنند.


البرز در رشته هایی چون شنا، والیبال نشسته، وزنه برداری، تنیس روی میز، دو و میدانی و فوتبال قطع عضو توانسته قهرمانان زیادی پرورش دهد که در سطح جهانی و آسیایی توانسته اند مدال های زیادی را کسب کنند.


این روزها نیز 8 ورزشکار جانباز و معلول البرزی در مسابقات پاراآسیایی جوانان امارات و مسابقات قهرمانی مکزیک شرکت کردند، امیر جعفری و یوسف یوسفی از وزنه برداران پر افتخار استان البرز، پس از اردو، جهت شرکت در مسابقات قهرمانی جهان 2017 مکزیک اعزام شدند این 2 ورزشکار البرزی توانستند مدال های نقره و برنز رقابت های پارا وزنه برداری قهرمانی جهان در مکزیکوسیتی را کسب کنند.


رضا پژمان شناگر نخبه، فرزانه سهرابی در رشته تنیس روی میز، عرفان ابراهیم پور در رشته بوچیا، نیره سلامتیان، فاطمه نصیری وعلی عسکریان در رشته دوومیدانی دیگر ورزشکاران البرزی هستند که در مسابقات پاراآسیایی2017 امارات شرکت می کنند.


همچنین الهه شیعه به عنوان مربی دوومیدانی، تیم ملی جمهوری اسلامی ایران را در مسابقات پاراآسیایی امارات همراهی می کند.


با وجودچنین ظرفیت های ورزشی، به دلیل نبود امکانات و زیرساخت ها، این ورزشکاران به دیگر استان های کشور از جمله تهران و خراسان رضوی کوچ می کنند، کوچ اجباری.


اگر چه این محدودیت ها برای معلولان در البرز مختص اماکن ورزشی نیست، زیرساخت های شهری نیز برای این قشر مناسب نیست و مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرده است.


28 هزار معلول در استان البرز زندگی می کنند که 10 هزار نفر از آنان در انتظار دریافت خدمات بهزیستی و توانبخشی هستند که همین نبود امکانات و زیرساخت ها برای ورزش معلولان باعث شده تا تنها 250 نفر از آنان گرایش به ورزش داشته باشند، با این وجود قهرمانان بسیاری در رشته های مختلف ورزشی موفق به کسب مدال های رنگارنگ شده اند.


با وجود محدودیت های بسیار برای این قشر از جامعه که بخش زیادی از آنها از طبقه ضعیف و متوسط هستند، ورزش به عنوان تنها پناهگاهی برای رسیدن به آرامش است، اما آنچنان که باید به آنان پرداخته نشده و جانبازان و معلولان با مشکلات زیادی در بخش ورزش دست و پنجه نرم می کنند.


با وجودی که نرخ رشد سالانه جمعیت کشور در سال های 95-90 برابر 1.24 درصد بوده استان البرز با نرخی برابر با 2.37 درصد رتبه چهارم در کشور را دارا است که به طور قطع بخشی از این میزان معلولان هستند. استان البرز با کمبود سرانه فضاهای ورزشی مواجه است و این مشکل در خصوص معلولان به طور مضاعف وجود دارد.


از سویی نرخ بالای مهاجرپذیری در البرز، می تواند تبدیل به یک فرصت باشد، بخش زیادی از این مهاجران، ورزشکاران و قهرمانانی هستند که می توان از توان آنها در جهت رشد ورزش استان استفاده کرد.
با ایجاد زیر ساخت های مناسب می توان استعدادهای نهفته در معلولان را شکوفا کرده و آنها را وارد عرصه ورزش قهرمانی کرد.


مدیر کل ورزش و جوانان البرز در گفت وگو با ایرنا، گفت: با هدف استفاده جانبازان و معلولان از اماکن ورزشی در قالب استانداردها و مقررات شهرسازی و معماری، مناسب سازی 10مورد از این اماکن دردستور کار قرار گرفت.


امیر غفرانی افزود: این طرح در گام نخست شامل مجموعه های در دست احداث می شود.


وی اضافه کرد:به همین منظور 10مورد از مجموعه هایی که پر مخاطب و به لحاظ ظرفیتی اولویت دار هستند را با تخصیص منابع مالی تا پایان سال مناسب سازی می کنیم.


غفرانی گفت:با توجه به الزام رسیدگی به رفع موانع، در مجموعه های ورزشی برای استفاده جانبازان و معلولان و توجه خاص دولت به این امر،باید در اجرای آن تلاش بیشتری شود.


وی در ادامه درباره اختصاص 27 صدم درصد از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به حوزه ورزش و جوانان در برنامه ششم توسعه، اظهار داشت: مقرر شده که بخشی از این اعتبار برای ورزش جانبازان و معلولان هزینه شود.


غفرانی ادامه داد: در صورت تخصیص اعتبار، عملیات مناسب سازی اماکن ورزشی برای جانبازان و معلولان در تمامی شهرستان های استان آغاز می شود.


مدیرکل ورزش وجوانان البرزگفت: هدف ما این است که ورزشکاران جانباز و معلول استان، بتوانند هر چه بیشتر به میان جامعه آمده و با ورزش ، توانایی های خود را از بالقوه بالفعل درآورند.


مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: 10 هزار معلول دراین استان به دلیل محدودیت های اعتباری در انتظار بهره مندی از خدمات این نهاد حمایتی هستند.


داریوش بیات نژاد افزود: اکنون 28 هزار معلول در بخش توانبخشی تحت نظر بهزیستی البرز هستند و مراکز خصوصی و دولتی خدمات به آنان ارائه می دهند.


وی ادامه داد: یکی از مشکلات درحوزه ارائه خدمات مطلوب به معلولان عدم اجرای طرح های مناسب سازی در مناطق مختلف است که مشکلاتی را برای این افراد ایجاد کرده است.


بیات نژاد افزود: حق اشتغال و مناسب سازی فضای شهری برای تردد معلولان مانند افراد عادی از جمله مولفه های مهم دراین زمینه به شمارمی رود.


وی اضافه کرد: دراجرای طرح های مناسب سازی همه دستگاه های اجرایی مکلف شده اند ولی تاکنون این طرح ها به درستی اجرایی نشده است.


رئیس هیات جانبازان و معلولان البرز نیز گفت: در استان تنها یک سالن ورزشی برای جانبازان و معلولان وجود دارد، متاسفانه بودجه ای به ما داده نمی شود ، این در حالی است که با توجه به اینکه قهرمانان زیادی از این البرز برخاسته اند، هزینه های اعزام این ورزشکاران برای شرکت در مسابقات ملی و برون مرزی بسیار زیاد است.


سعید براتی با بیان اینکه امسال کمکی به این هیات نشده خاطر نشان کرد: بیش از 250 ورزشکار سازمان یافته و حرفه ای جانباز و معلول البرزی داریم که بسیاری از آنها توانسته اند مدال جهانی و کشوری زیادی را کسب کنند.


وی اضافه کرد: به جز اجاره دادن سانس های خالی تنها سالن جانبازان و معلولان، منبع درآمدی دیگر نداریم، که امسال نیز برای نخستین بار این سالن به مزایده گذاشته شده است.


براتی ادامه داد: اداره کل ورزش و جوانان البرز قول مساعد برای واگذاری تنها سالن جانبازان و معلولان استان به ورزشکاران جانبازان و معلول داده است.


کارشناس مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی البرز گفت: متاسفانه به دلیل نبود زیر ساخت های مناسب برای جانبازان و معلولان، شاهد هستیم که اکثر خانواده های این قشر دچار ضایعات در ستون فقرات و ارتوپدی هستند.


عبدالرضا ارجمند نیا افزود: مناسب سازی کار دشواری نیست و هزینه زیادی نیز در بر ندارد، به کلیه دستگاه های استان اعلام کرده ایم که آماده هر گونه همکاری هستیم، بهزیستی استان این آمادگی را دارد تا با دادن مشاوره های لازم برای انجام مناسب سازی در محیط های شهری و سالن های ورزشی، محیطی مناسب و استاندارد را نه تنها برای جانبازان و معلولان بلکه برای کلیه شهروندان ایجاد کند.


وی با بیان اینکه تنها کمتر از 10 درصد از مصوبات ستاد هماهنگی و مناسب سازی تا کنون اجرایی شده خاطر نشان کرد: دستگاهها می توانند با حداقل امکانات با دید مناسب سازی و اینکه همه مردم بتوانند از این خدمات استفاده کنند، با کمک بهزیستی این مهم را به سرانجام برسانند.



منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است