معابر نامناسب شهری دیواری پیش روی معلولان

معابر نامناسب شهری دیواری پیش روی معلولان

26 آذر 1396

 در گذر از پیاده روهای شهر مرند، به زحمت می توانی از لابه لای آدم ها و بساط پهن شده دستفروش ها در کف پیاده رو و همچنین ویترین سیار مغازه ها که بیش از نیمی از پیاده روها را گرفته است، عبور کنی و این سختی برای یک فرد معلول و یا سالمند، مضاعف می شود.


بسیاری از معابر شهری مرند نه تنها برای معلولان مناسب سازی نشده بلکه برای افراد سالم جامعه نیز، مشکل آفرین است.


این در حالی است که مناسب سازی شهری یک پیشنهاد نیست بلکه یک الزام است و در سیاست های کلی نظام ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب نیز بر ضرورت رعایت نیاز و آسایش جانبازان و معلولان در طراحی فضای شهری و اماکن عمومی تاکید شده است.


مناسب ‌سازی بناها و مراکز خدمات عمومی، معابر شهری، مراکز اداری، تفریحی و ورزشی و وسائط نقلیه عمومی با وضعیت جسمی جانبازان و ناتوانان جسمی و حرکتی، منطبق بر معیارهای مطلوب در بخش شهرسازی این سیاست ها مورد توجه قرار گرفته است.



**مناسب سازی معابر از سال آینده
شهردار مرند، در گفت گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به برنامه شهرداری برای مناسب سازی معابر شهری اظهارکرد: شهرداری مرند از سال آینده نسبت به مناسب سازی معابر شهری بویژه پیاده روها اقدام می کند و در این زمینه، معابر اصلی در اولویت قرار دارد.


حسین کاوه افزود: یکی از وظایف شهرداری صدور پروانه های ساختمانی و الزام مالکان به مناسب سازی برای معلولان و سالمندان است.


وی با تاکید بر اینکه باید مناسب سازی برای معلولان و سالمندان در پارک ها نیز رعایت شود، گفت: نبود صندلی در معابر شهری یکی از نقایص معابر شهر مرند است که از سال آینده نسبت به رفع آن نیز اقدام خواهیم کرد.


شهردار مرند اظهارکرد: بهسازی معابر مرند برای رفت و آمد آسان معلولان و سالمندان نیاز به جراحی دارد.



**انتقاد از کندی مناسب سازی شهری
معاون فرماندار مرند نیز با اشاره به اینکه 13 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند، افزود: اقداماتی که در حوزه سلامت و بهداشت در کشور انجام گرفته موجب افزایش امید به زندگی در میان سالمندان شده است اما باید میزان خدمات به سالمندان و آگاهی بخشی به جامعه در جهت تکریم سالمندان افزایش پیدا کند.


عادل اصغرپور با اشاره به اینکه مناسب سازی شهری برای معلولان و سالمندان به کندی پیش می رود، اظهارکرد: ادارات مربوطه باید به نحوی وارد عمل شوند تا امکانات خدماتی، رفاهی و عبور و مرور در ساخت و سازها با نظارت شهرداری اعمال شود.


وی گفت: طبق مصوبه قانونی ظرف سه سال باید تمامی ادارات نسبت به مناسب سازی ساختمان های خود اقدام کنند که امید است در برنامه ریزی دستگاه های اداری مورد توجه قرار گیرد.



**نماد رسمیت بخشیدن به حقوق معلولان
رئیس اداره بهزیستی شهرستان مرند با اشاره به مشکل عمده معلولان گفت: مشکل عمده معلولان و سالمندان در تمامی کشور بویژه شهرستان مرند، استفاده نکردن از فرصت های برابر است که متاسفانه در معابر شهری با آن روبه رو هستیم.


حسین محمدزاده با تقدیر از برخی ادارات شهرستان به جهت مناسب سازی معابر برای معلولان و سالمندان ابراز کرد: ایجاد رمپ برای عبور و مرور معلولان، نماد رسمت بخشیدن به حقوق این قشر از جامعه است.


وی خاطرنشان کرد: انجمن معلولان شهرستان مرند برای اولین بار، در سال جاری تشکیل شد تا مطالبات صنفی این قشر از جامعه در این انجمن بررسی و رسیدگی شود.


رئیس بهزیستی شهرستان مرند همچنین از تشکیل بنیاد فرزانگان شهرستان مرند متشکل از فرهیختگان سالمند خبر داد.



**توجه به مناسب سازی شهری در احداث مدارس
رئیس آموزش و پرورش شهرستان مرند نیز گفت: در مدارسی که در سطح شهرستان در حال احداث است، نسبت به مناسب سازی برای معلولان اقدام می شود.


معراج پیری افزود: 17 طرح مدرسه سازی توسط خیران در شهرستان مرند در حال انجام است و 6 مدرسه نیز توسط دولت در این شهرستان احداث می شود که در تمامی این طرح ها بر رعایت حقوق معلولان توجه شده است.


وی با اشاره به اینکه به تازگی یک مدرسه به همت خانواده شهید زهدی پور احداث شد که مناسب سازی شهری رعایت شده است، گفت: عملیات بهسازی معابر شهری در خانه معلم و کلینیک فرهنگیان مرند هم صورت گرفته است.



** ضرورت فرهنگ سازی تکریم سالمندان
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان مرند اظهار کرد: جهت رفاه حال جانبازان و ایثارگران، پله و صندلی برقی در ساختمان بنیاد شهید و امور ایثارگران مرند تعبیه شده است.


محمدباقر احمدی فزود: متاسفانه علائم راهنمایی و رانندگی که برای استفاده جانبازان و معلولان در سطح خیابان های شهر مرند نصب شده قابل استفاده برای آن ها نیست زیرا که عموم مردم با اشغال آن ها، جانبازان و معلولان را در استفاده از این خدمات محروم می کنند.


رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرند نیز بر ضرورت فرهنگ سازی تکریم معلولان و سالمندان تاکید کرد و گفت: فرهنگ سازی احترام به سالمندان باید از مدارس آغاز شود که بر این اساس می توان با برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری از جمله خاطرات کودکان و نوجوانان از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، این دو نسل را به هم نزدیک تر کرد.



**تساوی فرصت ها برای معلولان در جامعه
مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، تمامی وزارتخانه‌ ها، سازمان‌ ها و مؤسسه ها و شرکت‌ های دولتی و نهادهای عمومی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تربیت بدنی و شهرداری‌ ها را موظف کرده است تا در طراحی و احداث ساختمان ‌ها و اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره ‌مندی معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.


امید است دسترسی آحاد مردم به خدمات عمومی و اجتماعی با هدف تساوی فرصت‌ ها و مشارکت معلولان در جامعه، تسهیل شود.


شهرستان مرند با 250 هزار نفر جمعیت در 70 کیلومتری شمال غرب تبریز واقع است.



منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است