رشد 12 درصدی بودجه سازمان بهزیستی جوابگوی نیازهای روز افزون این سازمان نیست

رشد 12 درصدی بودجه سازمان بهزیستی جوابگوی نیازهای روز افزون این سازمان نیست

28 آذر 1396

حسین نحوی نژاد: بودجه ای که دولت در سال 97 برای سازمان بهزیستی در نظر گرفته است بدون نگاه به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است و امیدواریم این لایحه فردا در صحن علنی مورد بازنگری قرار گیرد و اصلاح شود.


وی ادامه داد: لایحه اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اگر فردا در صحن علنی مجلس به تصویب برسد تحول عظیمی در حوزه حمایت از معلولان و سالمندان را در کشور ایجاد می کند.


نحوی نژاد با بیان اینکه مقوله سلامت و جنبه های زیستی، روانی و اجتماعی آن با موضوع توانبخش درهم آمیخته است، اظهار داشت: متاسفانه در حوزه توانبخشی و نگهداری از معلولان و سالمندان نیازمند به جز سازمان بهزیستی کشور هیچ دستگاه دیگری ورود نکرده است.


وی در ادامه با بیان اینکه سازمان بهزیستی کشور وظیفه حمایت و تحت نظر قرار دادن سالمندان و معلولان نیازمند سراسر کشور را در خانه و یا در مراکز نگهداری بر عهده دارد، عنوان کرد: 40 هزار معلول و سالمند نیازمند تحت نظارت و حمایت سازمان بهزیستی کشور در مراکز شبانه روز خیریه، هیات امنایی و خصوص نگهداری می شوند.


وی ادامه داد: سازمان بهزیستی به این افراد خدمات پزشکی و پرستاری، خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کار درمانی، گفتار درمانی، خدمات ارتوپدی و فنی، خدمات فرهنگی، حرفه آموزی، توانبخشی حرفه ای، مدد کاری و روانشناختی می دهد.


نحوی نژاد با اشاره به اینکه مراکز نگهداری سالمندان و معلولان مانند کهریزک با یارانه های ناچیز سازمان بهزیستی اداره می شوند، ابراز داشت: دولت باید در بودجه تحول سلامت بخشی از آن را به موضوع توانبخشی اختصاص دهد چرا که افرادی که در مراکز نگهداری شبانه روزی ساکن هستند از محروم ترین افراد جامعه محسوب می شوند.


وی در بخش دیگر سخنان خود به آسایشگاه خیریه کهریزک اشاره کرد و گفت: این آسایشگاه یکی از قدیمی ترین مراکز نگهداری معلولان و سالمندان محسوب می شود که از سال 50 فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون یکی از مجموعه های مجهز و پیشرو محسوب می شود.


نحوی نژاد با بیان اینکه بخش اعظم هزینه های آسایشگاه کهریزک از محل خیرین تامین می شود، افزود: مراکزی مانند آسایشگاه کهریزک که خیر دسته جمعی را در کشور ترویج می دهد باید با کمک های دولتی و نظارت دقیق بر عملکرد آن تقویت شود تا زمینه حضور پر رنگ مردم در این کارهای خیر در جامعه افزایش یابد.


 همایون هاشمی نماینده مردم میاندوآب و محمد وحدتی نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمسیون اجتماعی مجلس به همراه نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از بخش های مختلف آسایشگاه خیریه کهریزک بازدید کردند.


آسایشگاه خیریه کهریزک بنیادی است غیردولتی، غیرانتفاعی و مردمی که از 45 سال پیش، فعالیت خود را درخدمت رسانی به همنوعان نیازمند آغاز کرده است. این آسایشگاه با همت والای شادروان دکتر حکیم زاده از سال 1351 با مختصر امکانات ابتدایی و همراهی یاران وی با اسکان انگشت شمار سالمندان نیازمند و بی سرپرست، فعالیت خود را آغاز کرد. آسایشگاه کهریزک هم اکنون در 420 هزار مترمربع مساحت و ظرفیت بستری هزار و 750 نفر مددجو مشغول خدمت رسانی است.



منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است