معاون وزارت تعاون: تلاش بهزیستی تصویب و اجرای لایحه حمایت از حقوق معلولان است

معاون وزارت تعاون: تلاش بهزیستی تصویب و اجرای لایحه حمایت از حقوق معلولان است

25 بهمن 1396

انوشیروان محسنی بندپی در آیین تجلیل از معلولان موفق و مراکز فعال حوزه توانبخشی بهزیستی استان یزد اظهار کرد: بخش ‌های اصلی این لایحه مناسب‌ سازی معابر عمومی و سهولت تردد معلولان، امور فرهنگی، هنری و آموزشی و ورزشی آنها، کارآفرینی و اشتغال، تسهیلات مسکن، فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی ‌های عمومی، حمایت‌ های قضایی و تسهیلات مالیاتی، حمایت‌ های اداری و استخدامی، تحصیل و بیمه آنهاست.


وی ضمانت اجرایی و اجباری شدن خدمات بخش‌های دولتی و خصوصی به معلولان را از مهم‌ ترین ویژگی‌های لایحه جامع حمایت از معلولان عنوان کرد و یادآور شد: اولین رکن لایحه مناسب سازی است که همکاری و هماهنگی از برنامه های بهزیستی در دستور کار شورای شهر قرار گرفته است.


وی اضافه کرد: ارائه خدمات توان بخشی توسط بیمه که در زمینه های مختلف از جمله کار درمانی و گفتار درمانی و غیره پوشش داده خواهد شد ضمن اینکه حق پرستاری عزیران معلول نیز سابقا به ضایعه نخاعی پرداخت می شد که در لایحه جدید به پرستاری از سایر معلولان نیز تعلق گرفته است.


محسنی بندپی همچنین از اختصاص سهمیه 30 درصد اشتغال معلولان در مشاغل دفتری در این لایحه خبر داد و تصریح کرد: در این لایحه دولت مکلف است جهت ایجاد فرصت‏ های شغلی برای افراد دارای معلولیت تسهیلات فراهم کند.


وی افزود: آسیب‌های اجتماعی، ارائه خدمات توانمند‌سازی و کیفیت‌بخشی به خدمات تخصصی و مشارکت اجتماعی و واگذاری تصدی‌های قابل واگذاری به تشکل‌های مردم نهاد سه راهبرد مهم این سازمان است


معاون وزارت تعاون در ادامه با اشاره به اقدامات پیشگیری این سازمان و ماده 75 برنامه ششم توسعه آیین‌ نامه اجرایی غربالگری ژنتیک ازدواج تصریح کرد: آیین‌نامه اجرایی غربال‌گری ژنتیک ازدواج با مشارکت وزارت بهداشت به هیات دولت ارسال شد که با نهایی شدن آیین‌نامه ، ازدواج‌های پرخطر به مراکز تشخیص طبی ارجاع داده می‌شود.


همچنین مدیرکل بهزیستی یزد با اشاره به همکاری و همراهی موسسات و مراکز فعال این نهاد در انجام تکالیف گفت: دولت به تنهایی قادر به انجام همه تکالیف نیست.


جلیل عفتی اظهار داشت: معلولان، عزیزانی هستند که دچار معلولیت و اختلال اند، اگر به آن پرداخته شود می توانند موفقیت های بزرگی داشته باشند.


وی با بیان اینکه موفقیت هایی که معلولان و جانبازان در پارا المپیک کسب کردند، برخی افراد سالم نتوانستند به آن دست پیدا کنند، ادامه داد: خوشبختانه در استان یزد بستر برای انجام امور خیری فراهم است و ظرفیت های خوبی در استان در بهره گیری از خیران وجود دارد.


در این مراسم از معلولان موفق استان یزد در زمینه های مختلف تجلیل شد.


محسنی بندپی، امروز برای بازدید از طرح زوج های جوان در آستانه زندگی مشترک وارد یزد شد و در آیین تجلیل از معلولان موفق بهزیستی، مجریان طرح آموزش زوج های جوان در آستانه زندگی مشترک و نشست خبری با اصحاب رسانه شرکت کرد.


استان یزد یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد.



منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است