حضور بانوی اسکی باز نابینای مطلق ایرانی در پارالمپیک2018

حضور بانوی اسکی باز نابینای مطلق ایرانی در پارالمپیک2018

8 اسفند 1396

رقابت های پارالمپیک 2018 از 17 اسفند ماه با حضور 550 ورزشکار از 42 کشور جهان در پیونگ چانگ کره جنوبی آغاز می شود و تا 28 اسفند ادامه می یابد. کاروان ایران نیز برای نخستین بار با پنج نماینده در این دوره شرکت می کند. در پارالمپیک های زمستانی سال های 2002 تا 2014 ایران فقط با یک ورزشکار مرد به نام «صادق کلهر» و در رشته اسکی شرکت کرده بود و در سال 1998 میلادی نیز کلهر و «رمضان علی جیرودی» در رشته اسکی در بازی های پارالمپیک زمستانی حضور داشت.


«الهه قلی فلاح» و «ابوالفضل خطیبی» در رشته صحرانوردی و «صدیقه روزبه»، «حسین سولقانی» و «پوریا خلیل تاش» نیز در رشته اسنوبرد در این رقابت ها حضور دارند.


سرپرست کاروان اعزامی به مسابقات پارالمپیک 2018 روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزایش تعداد ورزشکاران معلول در این دوره از مسابقات را برنامه ریزی های انجام شده از سال 1394 در کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان دانست و گفت: در برنامه استعداد یابی از بین 1400 ورزشکار معلول چهار زن و 26 مرد شناسایی، جذب و تحت آموزش قرار گرفتند و با حضور در مسابقات متعدد داخلی و خارجی به خصوص مسابقات اسکی کاپ آسیا از بین 25 ورزشکار فعال این رشته پنج نفر امتیازهای لازم برای حضور در پارالمپیک را کسب کردند.


ساوه شمشکی با اشاره به حضور «الهه قلی فلاح»، در رشته اسکی صحرانوردی اظهار کرد: وی نابینای مطلق است و با کمک یک راهنما در مسابقات شرکت می کند و یک ماه پیش حد نصاب لازم برای حضور در پارالمپیک را در رقابت های بین المللی آلمان کسب کرده است.


«صدیقه روزبه» نیز در رشته اسنوبرد شرکت کرده است این دو بانوی ورزشکار نخستین زنان شرکت کننده ایرانی در مسابقات پارالمپیک هستند.


وی افزود: اسکی ورزش مناسبی برای معلولان است و قصد داریم زمینه فعالیت آن را برای ورزشکاران معلول فراهم کنیم. فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان پس از استعداد یابی با ایجاد بانک تجهیزات 30 جفت کفش اسکی و تجهیزات لازم را در اختیار ورزشکاران جدید قرار داد و با استفاده از مربیان توانا و برگزاری اردوهای مختلف آنان را برای کسب سهمیه آماده کرد.


رییس انجمن اسکی فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان، گفت: تنها اسکی باز قدیمی گروه «حسین سولقانی» است که با توجه به معمول بودن ورزش اسکی در محل سکونتش به آن پرداخته است، اما چهار نماینده دیگر ایران در رقابت های پارالمپیک در سال 1394 از دیگر رشته های ورزشی جذب این رشته شده و کسب سهمیه کرده اند.


ساوه شمشکی که پس از 30 سال فعالیت در فدراسیون اسکی در دوران بازنشستگی خود از آذر ماه سال 1394 و به دعوت «محمود خسروی وفا» رییس فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان وقت به ریاست انجمن اسکی این فدراسیون منصوب شده است، در خصوص گسترش این رشته ورزشی در همه استان های کشور، گفت: برخی از استان ها در این رشته فعال هستند، اما برای حفظ آمادگی ورزشکاران دیگر استان ها اردوهای متمرکز مختلفی برگزار می کنیم.


تیم پارا اسکی اعزامی ایران به بازی های پارالمپیک زمستانی متشکل است از الهه قلی فلاح (نابینای مطلق) و ابوالفضل خطیبی در رشته صحرانوردی، صدیقه روزبه، حسین سولقانی و پوریا خلیل تاش در رشته اسنوبورد، هستند.


سرمربیگری این تیم بر عهده صادق کلهر خواهد بود، رحمت ا... مقدید، مهدی سولقانی و فرزانه رضا سلطانی مربیگری تیم اعزامی را به این مسابقات را بر عهده دارند و عیسی ساوه شمشکی به عنوان سرپرست کاروان، نفرات اعزامی را همراهی می کند.

 


پارا اسکی بازان ایران با حضور در رقابت های جهانی که ماه قبل در آلمان برگزار شد، مجوز حضور در این بازی ها را به دست آوردند.


بازی های پارالمپیک زمستانی 2018 از 9 تا 18 مارس (17 تا 27 اسفند) در پیونگ چانگ کره جنوبی برگزار می شود.



منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است