اجلاس منطقه ای سالمندی در ایران برگزار می شود

اجلاس منطقه ای سالمندی در ایران برگزار می شود

23 خرداد 1397

 انوشیروان محسنی بندپی پس از شرکت در یازدهمین نشست دولت های عضو کنوانسیون رعایت حقوق معلولان که در سازمان ملل متحد برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.
وی با اعلام اینکه امید به زندگی در ایران افزایش یافته است، افزود: برای خانم ها در ایران این سن به 78 سال و برای آقایان به 74 سال رسیده است. در شرایط کنونی حدود 7 میلیون و 300 هزار نفر که 3 ملیون و 700 هزار نفر زن و 3 میلیون و 600 هزار نفر مرد سالمند هستند که 9.3 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند.


رئیس سازمان بهزیستی کشور رصد و پیمایش شاخص های سالمندی برای برنامه ریزی اقدامات لازم در آینده ضروری است، ادامه داد: در این اجلاس منطقه ای، مسایل مربوط به سلامت، رفاه و استفاده از تجارب سالمندی در کشورهای دیگر مطرح خواهد شد.


محسنی بندپی همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که حضور در مجامع بین المللی تا چه میزان در شناسایی ظرفیت های ایران موثر است، گفت: این نشست ها فرصتی است تا اقدامات بسیار خوبی که در کشور چه توسط دولت، چه توسط مجلس و چه توسط سازمان های مردم نهاد صورت می گیرد، باز گو و تجارب ما و کشورهای دیگر مبادله شود.


وی با ابراز تاسف از این که در فضای تبلیغاتی خارجی به گونه ای تصویر می شود که ایران نسبت به حقوق شهروندی تعهد ندارد، ادامه داد: همکاری های داخلی شرایطی را فراهم کرده است تا برای افرادی که محدودیت های جسمی دارند، فرصت های برابری را در توانمند سازی، اشتغال و برگشت به جامعه و همچنین استاندارد سازی محیط های تردد آنها فراهم کنیم.


محسنی بندپی اضافه کرد: در این نشست، 10 اقدام جمهوری اسلامی را مطرح کردیم که پیشگیری، راه اندازی خط اورژانس اجتماعی برای اطلاع دادن معلول آزاری، همسر آزاری و کودک آزاری، اشتغال، ایجاد ظرفیت برای بیش از هفت هزار سازمان های مردم نهاد، استاندارد سازی خدمات و همچنین تجارب و همکاری هایی که با سازمان های بین المللی داریم، از آن جمله است.


وی با بیان اینکه عمده همکاری های سازمان بهزیستی با اروپا است و آنها هم به این همکاری علاقمند هستند، اظهار کرد: با سه موسسه علمی که دو موسسه از آلمان و یک موسسه از سوئد درباره موضوعات علمی و آموزشی و استفاده از تجارب آنها چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی همکاری داریم.


رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین محورهای سخنرانی امروز خود در نشست سازمان ملل را اینگونه تشریح کرد: از سال 2008 با تصویب مجلس شورای اسلامی به کنوانسیون رعایت حقوق معلولان پیوستیم و قانونی هم داشتیم که حقوق افراد دارای معلولیت باید رعایت شود که در سال 1383 تصویب شد.


محسنی بندپی افزود: از آن سال به بعد تلاش شده است تا شرایطی برای افراد دارای محدودیت فراهم کنیم تا از فرصت های برابر برای بروز و ظهور توانمندی های آن ها اقدام کنیم که اشتغال، مهم ترین دستاورد این بخش است.


وی با بیان اینکه هر کارفرمای اقتصادی که از معلولان استفاده کند، از پرداخت بیمه کارفرمایی معاف است، ادامه داد: وام هایی که برای اشتغال این افراد اختصاص داده می شود هم کمترین میزان سود را خواهد داشت و در مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی نیز دستگاه های دولتی موظف شدند که سه درصد از مجوزهای استخدامی را به افراد معلول اختصاص دهند.


رئیس سازمان بهزیستی، پیشگیری از بروز و شیوع معلولیت ها را دیگر اقدام مهم ایران در این حوزه برشمرد و اضافه کرد: پوشش غربالگری ها برای جلوگیری از نابینا شدن افراد زیر 20 سال و جلوگیری از ناشنوا شدن که از بدو تولد است، به بیش از 90 درصد رسیده و این دستاوردی است که سازمان جهانی بهداشت هم ایران را مورد تشویق و حمایت قرار داد.


محسنی بندپی اظهار کرد: در سال 95، از یک میلیون و 600 هزار کودک متولد شده، بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر تحت پوشش غربالگری شنوایی سنجی قرار گرفتند.

 

وی مناسب سازی برای تردد آسان معلولان را هم دیگر اقدام دانست اما اعتراف کرد که هنوز در این زمینه کار مناسبی انجام نشده است و شهرداری ها برای انجام وظایف خود در این زمینه به خوبی عمل نکرده اند.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است