26 ساعت کتاب صوتی در کتابخانه مرکزی ارومیه تهیه شد

26 ساعت کتاب صوتی در کتابخانه مرکزی ارومیه تهیه شد

28 خرداد 1397

آیدا مجیدآبادی : کتاب 'در فاصله دو نقطه' به نویسندگی ایران درودی به مدت 7 ساعت و 26 دقیقه و کتاب 'من هنوز آلیس هستم' به قلم لیزا جنوا /Lisa Genova/ به مدت 7 ساعت و 28 دقیقه در این کتابخانه ضبط شده است.


وی اضافه کرد: مجموعه شعر 'پذیرفتن' به قلم گروس عبدالملکیان به مدت 46 دقیقه و کتاب 'روش تحقیق در علم حقوق' به مدت 10 ساعت و 35 دقیقه در بخش نابینایان این کتابخانه تهیه شده است.


وی ادامه داد: این بخش از کتابخانه مرکزی ارومیه به گنجینه ای با هشت هزار و 12 عنوان کتاب گویا و 779 عنوان کتاب بریل در موضوع های درسی و غیردرسی برای روشندلان و کم بینایان مجهز است.


وی بیان کرد: برگزاری دوره های بریل آموزی، نشست های کتابخوان و همچنین آموزش نصب نرم افزارهای گویا بر روی تلفن همراه و رایانه در فصل های مختلف سال نیز از دیگر خدماتی است که برای روشندلان در این کتابخانه عرضه می شود.


مسوول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی ارومیه گفت: این کتابخانه به چاپگر ویژه برای تبدیل جزوه های درسی روشندلان به بریل، دستگاهی برای تجسم اشکال توسط آنان /زای فیوز هیتر/، ماشین تایپ و دستگاه برجسته نگاری مجهز شده است.


مجیدآبادی با اشاره به اینکه کم بینایان می توانند در این بخش از دستگاه 'به دید' به عنوان وسیله کمک بینایی در مطالعه استفاده کنند، بیان کرد: این دستگاه به یک نمایشگر متصل می شود تا با استفاده از بزرگنمایی متن و تغییر رنگ پس زمینه کتاب، مطالعه را برای فرد نابینا تسهیل کند.


 متناسب سازی امکانات کتابخانه های عمومی برای نابینایان و کم بینایان در جامعه به توسعه یافتگی متوازن فرهنگی منجر شده و به افزایش نشاط اجتماعی منتهی می شود.

 

در حال حاضر 332 عضو روشندل و کم بینا از خدمات کتابخانه مرکزی ارومیه استفاده می کنند؛ این اعضا همچنین می توانند با مطالعه روزنامه 'ایران سپید' به عنوان نخستین روزنامه خط بریل ایران از اخبار روز مطلع بشوند.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است