هدف گذاری ورزشکاران نابینا برای قهرمانی جاکارتا

هدف گذاری ورزشکاران نابینا برای قهرمانی جاکارتا

11 تیر 1397

 جنب وجوش در اردوگاه ورزشکاران کم بینا و نابینای ایرانی در این روزها از آمادگی برای حضور پیروزمندانه در یک میدان تازه ورزشی حکایت دارد، قهرمانانی که تاکنون به وعده های افتخار آفرینی خود برای ملت ایران جامه عمل پوشانده اند.


نابینایان و کم بینایان، قشری از جامعه که با وجود محدودیت ها، بخشی از آنها توانسته اند از سد نبایدها و کاستی ها بگذرند و شایستگی خود را به نمایش گذاشته اند.


ورزش وافتخار آفرینی این روزها نقل محافل شده کوچک و بزرگ قهرمانان را می شناسند و با افتخار از آنان یاد می کنند، رقابت های جام جهانی فوتبال و بازی های فوق العاده تیم ملی کشورمان نشان داد که ایران کشوری است که رقیبان در برابر آن باید با حساب و کتاب جلو آمده و قهرمانان این کشور را دست کم نگیرند.


پس ازجام جهانی، کارزار دیگری به نام رقابت های آسیایی 2018 جاکارتا، پیش روی قهرمانان و ورزشکاران ایرانی قرار گرفته، صحنه رقابت دیگری که ورزشکاران کشورمان تنها هدف شان این است که در هر رشته ورزشی که شرکت می کنند، مدال های خوش رنگ را کسب در صدر قرار گیرند.


در این میان، رقابتی وجود دارد و ورزشکارانی در آن حاضر می شوند که اگر چه چشم هایشان نمی بیند و یا کم می بیند اما با همان محدودیت پا به عرصه گذاشته و پیش از این نیز بارها توانسته اند افتخارات زیادی را نصیب این مرز و بوم کنند.


رقابت های پاراآسیایی جاکارتا که از مهرماه آغاز می شود، صحنه رقابت دیگری است که ورزشکاران کم بینا و نابینا ما با حداقل ها در آن شرکت می کنند، افتخارات زیادی که این ورزشکاران در صحنه های ورزشی پیش از این کسب کرده اند نشان می دهد که این بار نیز، ورزشکاران کم بینا و نابینا ما می توانند سکوهای قهرمانی را فتح کنند.


با وجود کمبودها، ورزشکاران کم بینا و نابینا البرزی نشان دادند، که کمبودها مانعی برای پیشرفت نبوده و اجازه نمی دهند این سد مانعی برای صعود به قله ها باشد.


در رقابت های پاراآسیایی سال گذشته، ورزشکاران کم بینا و نابینا البرزی توانسته اند افتخار آفرینی کنند، اگر به زیر ساخت های ورزشی برای این قشر از جامعه در استان توجه بیشتری شود، این ورزشکاران قادر خواهند بود که بسیار موفق تر از امروز عمل کنند.


بخش زیادی از این قشر ورزشکار از طبقه ضعیف جامعه هستند که در پرداخت هزینه برای ترددهای خود نیز با مشکل مواجه هستند، این در حالی است که ورزش یکی از راهکارهایی است که می توان از طریق آن استعدادهای جدید را شکوفا و انگیزه فعالیت های گسترده اجتماعی برای این قشر از جامعه را فراهم آورد.


بالا بودن هزینه های درمانی برای چکاپ ورزشکاران کم بینا و نابینا در کنار سایر هزینه ها و پائین بودن بودجه هیات ورزش های کم بینایان و نابینایان استان برای به خدمت گرفتن مربی از دیگر مسایلی است که موجب شده تا بسیاری از استعدادهای کم بینا و نابینا ما نهفته بمانند.


بخش زیادی از این ورزشکاران به تنهایی قادر به تردد در جامعه نیستند و باید برای تردد همراه داشته باشند، این خود مزید بر علت شده تا کم بینایان و نابینایان نتوانند آنچنان که باید بتوانند از حداقل ها نیز استفاده کنند.


مدیر کل ورزش و جوانان البرز در گفت وگو با ایرنا سرانه ورزشی در این استان 38 سانتی متر مربع است اظهار داشت: در دورانی که پروژه های جدید اجازه ساخت و راه اندازی نداشت، با پیگیری های صورت گرفته توانستیم یک زمین چمن مصنوعی ویژه ورزش نابینایان و کم بینایان در البرز احداث کنیم.


امیر غفرانی افزود: همچنین پایگاه قهرمانی ورزش نابینایان و کم بینایان در البرز طراحی و به زودی راه اندازی می شود.


وی اضافه کرد: ارتقای زیر ساخت های ورزشی در بخش کم بینایان و نابینایان نیازمند ورود بخش خصوصی است تا بتوان هر چه بیشتر امکانات مورد نیاز برای این ورزشکاران را تامین کرد.


غفرانی گفت: پیش بینی امکانات برای بدنسازی و وزنه برداری نابینایان و کم بینایان از طریق بخش خصوصی از دیگر تمهیدات پیش بینی شده در این زمینه است.


وی با اشاره به وجود قهرمانان بزرگ در ورزش البرز اظهار داشت: با توجه به قهرمان هایی که در البرز و سطح کشور داریم می توانیم با ایجاد بسترهای مناسب و بیشتر به موفقیت های قابل توجهی در ورزش نابینایان دست یابیم.


رئیس هیات نابینایان و کم بینایان البرز نیز در گفت وگو با ایرنا گفت: حدود 2 هزار نابینا و کم بینا طبق آمار اداره کل بهزیستی در استان البرز وجود دارد، که از این تعداد 10 درصد عضو هیات نابینایان و کم بینایان استان هستند و به صورت آماتور و حرفه ای به ورزش می پردازند.


روزبه زورقی افزود: این ورزشکاران در رشته های مختلفی نظیر گلبال، فوتبال، فوتسال، دوومیدانی، دوچرخه سواری، جودو، تکواندو و شنا مشغول به فعالیت هستند.


وی فعال کردن رشته های ورزشی جدید و جذب حداکثری کم بینایان و نابینایان را از عمده ترین اهداف هیات عنوان و خاطر نشان کرد: مشکلات مالی و عدم نبود زیر ساخت ها و امکانات، سبب ایجاد مشکلاتی برای این ورزشکاران و عدم گرایش این قشر از جامعه به ورزش شده است.

 

زورقی با اشاره به اجرای طرح استعداد یابی برای این قشر از جامعه گفت: با این وجود تمامی تلاش خود را خواهیم کرد تا با استفاده از امکانات موجود علاوه بر شناسایی استعدادهای جدید، بتوانیم بخش عظیمی از آنان را وارد فضای جامعه و به خصوص ورزش کنیم.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است