معلولیت محدودیت نیست/ بیکاری مهم ترین معضل معلولین در جامعه

معلولیت محدودیت نیست/ بیکاری مهم ترین معضل معلولین در جامعه

4 مرداد 1397

مصباح ایرندگانی: برخی از افراد معلولیت های خود را پایان فعالیت های زندگی می دانند و منتظر فرا رسیدن روز موعود هستند از جمله عده ای که در حوادث و یا سایر دلایل خاص دچار معلولیت جسمانی شده اند اما تلاش جمعی از معلولین در راستای کسب علم و فتح قله های موفقیت و افتخار حاکی از این موضوع است که معلولیت به هیچ عنوان محدودیت نیست و نخواهد بود چرا که در اوج محدودیت و معلولیت در جوارح بدن باز هم کسانی هستند با اعتماد بنفس و تلاش گسترده از دریچه های امید زندگی عبور کرده و اکنون علاوه بر تاثیرگذاری مثبت در جامعه به دنبال تحقق اهداف بلند و خدمت به مردم هستند زیرا تمامی مردم خصوصا معلولین از حقوق مساوی برخوردارند.

 

از همین رو در روزگاری که بخش عظیمی از جوانان و جمعیت یک کشور با برخورداری از سلامت جسمانی و توانایی لازم برای انجام کار بیکار هستند و یا ادامه تحصیل نمی دهند اما باز هم افرادی هستند که با معلولیت های متفاوت و حتی بزرگ در شهر خاش استان سیستان و بلوچستان با وجود همه محرومیت ها با زهم افتخار آفرین شده اند و به دنبال کسب مدارج علمی بالاتر هستند.



آقایان ابراهیم خاشی، علی شه کرمزهی و امین الله قلندرزهی ۳ تن از معلولین موفق شهرستان خاش هستند که هر کدام با وجود معلولیت خاص خود توانسته اند به عنوان معلولین موفق این شهرستان افتخاراتی را کسب کنند و همواره الگو و اسوه سایر معلولین باشند.

 

 

دوست دارم تدریس کنم و به مردم خدمت کنم/هدف اصلی ام پرورش دانشجویان موفق است



ابراهیم خاشی، ۳۲ ساله، دانشجوی مقطع دکترا رشته مدیریت اطلاعات، مدرس دانشگاه و عضو هیات مدیره جامعه معلولین سیستان و بلوچستان یکی از موفق ترین معلول های استان است که از یک سالگی به علت بیماری «پولیومیلیت» یا فلج اطفال دچار معلولیت از ناحیه دست و پای راست شده است.



سازمان بهزیستی متولی امر خدمت رسانی به معلولین در کشور است از همین رو همه نگاه ها و انتظارات یک فرد معلول به این سازمان است از همین رو و بر حسن وظایف این سازمان باید تمامی امکانات اعم از رفاهی، اجتماعی، درمانی، تحصیل و آموزش معلولین فراهم و مهیا شود.



وی ادامه داد: وقتی در جامعه ای معلولین موفق و در صدر اخبار روز باشند، یقین بدانید که آن جامعه پویا و شکوفا می شود و باورها، نگرش ها و فرهنگ های مردم آن جامعه تغییر خواهد کرد.



خاشی تصریح کرد: برای رسیدن به آرزوها و اهدافم تلاش زیادی کرده ام و هیچ گاه نگذاشته ام موانع و مصائب جلودار موفقیت ها و پیشرفت های من باشد زیرا دوست دارم تدریس کنم و در هر پست و جایگاهی به مردم خدمت کنم.

 

معلولیت فقط در ظاهر نیست چه بسا افرادی که به ظاهر سالم هستند اما افکار، دیدگاه و شخصیت آنها بیمار استوی معلولیت را عامل شکوفایی توانایی ها و استعدادهای خود دانست و افزود: معلولیت فقط در ظاهر نیست چه بسا افرادی که به ظاهر سالم هستند اما افکار، دیدگاه و شخصیت آنها بیمار است.

 

وی گفت:به جرات می گویم که اگر خداوند بار دیگر بین معلولیت و سالم بودن حق انتخاب برایم بگذارد باز هم معلولیت را انتخاب خواهم کرد زیرا معلولیت را هدیه ای از جانب خداوند می دانم.



این معلول موفق دستیابی به نتایج مهم علمی و پژوهشی در زمینه تخصصی خود، پرورش دانشجویان موفق و استفاده صحیح از استعداد و توانایی ها را از جمله مهم ترین موفقیت های خود عنوان کرد.

 

وی با اشاره به تعدادی از مشکلات معلولان گفت: البته انتظار می رود دولت و سایر دستگاه های مرتبط کشور نیز توجه خاصی به معلولین در حوزه درمان، تحصیل رایگان و اشتغال که سهمیه ۳ درصدی آن هم تصویب شده اما متاسفانه برخی از ادارات و سازمان ها از آن امتناع می ورزند، داشته باشند و مواردی از قبیل تامین امکانات رفاهی و تفریحی، مناسب سازی معابر در شهرها و ایجاد رمپ های استاندارد در ادارات جهت ایاب و ذهاب و تردد معلولین مدنظر مسئولین محترم باشد.

 

گفتنی است، ابراهیم خاشی در ۲۲ سالگی و با برخورداری از معلولیت جسمی اولین تجربه کاری خویش را با تدریس در دانشگاه پیام نور خاش آغاز کرد و همین امر سبب شده تا با اعتماد به نفس و روحیه جهت تدریس به شهرستان زاهدان هم برود.

 

همچنین وی دو دوره متوالی توسط معلولین در انتخابات به عنوان عضو هیات مدیره جامعه معلولین سیستان و بلوچستان انتخاب شد و به عنوان پل ارتباطی میان معلولین و مسئولین فعالیت می کند.

 

 

بیکاری مهم ترین معضل معلولین در جامعه است

 

علی شه کرمزهی معلول روشندلی است که ۲۷ سال سن دارد و به صورت مادرزادی از بدو تولد نابینا بوده است اما وی با وجود این محدودیت توانست در سال گذشته مدرک کارشناسی رشته مدیریت دولتی را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش اخذ کند و به عنوان یک معلول موفق در جامعه معلولین شناخته شود.



وی  اظهار داشت: با وجود معلولیت در بینایی بازهم با اعتماد بنفس و با ترسیم اهداف خدمت به مردم شهرم ادامه تحصیل دادم تا بتوابم به جایگاهی برسم تا فرد مهم و تاثیر گذاری در جامعه باشم.

 

وی افزود: بهزیستی شهرستان خاش در جهت پرداخت مستمری، پرداخت شهریه و کمک هزینه درمان همکاری و مساعدت های لازم را داشته است

 

شه کرم زهی یکی از مهم ترین مشکلات معلولان را عدم بکارگیری آنها در مشاغل دولتی عنوان کرد و افزود: بعد از تلاش فراوان و تحمل سختی ها برای ادامه تحصیل متاسفانه هیچ یک از ارگان های دولتی حاضر به جذب و بکارگیری معلولین در مشاغل خود نیستند و بیکاری به عنوان بزرگترین معضل این قشر از جامعه است.



شایان ذکر است این معلول روشندل و معلول قصد دارد تحصیلات خود را در رشته مترجمی زبان ادامه دهد که متاسفانه به علت وابستگی جسمی به خانواده و عدم وجود این رشته در شهرستان خاش قادر به حضور در سایر شهرستان های استان و کشور نیست.

 

می خواهم یک کارآفرین شوم و از معلولین حمایت کنم



بهزاد بازدار، ۳۴ ساله از بدو تولد از ناحیه پای راست دچار معلولیت شده است‌، وی هم اکنون در دانشگاه پیام نور شهرستان سیرجان در حال تحصیل در رشته کارشناسی ارشد مدیریت است.



وی با اشاره به اینکه خدمات ارزنده ای از طرف سازمان بهزیستی به معلولین و نیازمندان ارائه می شود که جای تقدیر دارد، افزود:جمله «معلولیت محدودیت نیست» شعار کلی وهدفمند تمامی معلولین است که بدانند با تلاش مضاعف و همت والا می توانند زمینه ساز تحقق اهداف قشر معلول در جامعه باشند.



این معلول موفق هدف خود را از ادامه تحصیل عشق به کارآفرینی در تمامی عرصه ها عنوان کرد و افزود: دوست دارم در آینده قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را نیز دنبال کنم و با تلاش در زمینه کارآفرینی از معلولین توانمندی که در مشاغل دولتی و سازمان های کشور جذب نمی شوند حمایت کنم و زمینه اشتغال این افراد را فراهم کنم.



طراحی فضاهای شهری باید براساس نیازهای دسترسی افراد دارای معلولیت باشد



امین الله قلندرزهی جوان ۲۲ ساله ای است که در سانحه دلخراش تصادف دچار ضایعه نخاعی شد و در حال حاضر به اجبار ولیچر را به عنوان وسیله تردد برای ادامه زندگی خود انتخاب کرده است.



اما با این وجود وی در حال حاضر به عنوان یکی از معلولین موفق شهرستان خاش شناخته می شود زیرا با برخورداری از محدودیت های این بیماری حتی قدری از اعتماد به نفس بالا و امید روشن او به زندگی کم نشده است و با جدیت برای رسیدن به هدف اصلی خود در تلاش است.



این معلول موفق  اظهار داشت: اعتماد به نفس بالا و امید به زندگی در کنار لطف خداوند باعث شده تا با جدیت برای تاثیرگزاری و مفید بودن در جامعه به عنوان یک مهندس کار آزموده در تلاش و کوشش باشم.

 

معلولیت هیچگاه مانع پیشرفت من در زمینه تحصیل نشده زیرا شخصیت انسان ثابت است و هویت یک معلول در مواجه با فراز و نشیب های اجتماعی تغییر نمی کند


قلندرزهی ادامه داد: معلولیت هیچگاه مانع پیشرفت من در زمینه تحصیل نشده زیرا شخصیت انسان ثابت است و هویت یک معلول در مواجه با فراز و نشیب های اجتماعی تغییر نمی کند.



گفتنی است این معلول ضایع نخاعی با ۲۲ سال سن اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش در رشته مهندسی کامپیوتر-نرم افزار مشغول به تحصیل است.



این معلول در یادداشتی در خصوص اهمیت توجه به تفاوت های جسمی خواستار ایجاد و طراحی فضاهای شهری و اماکن عمومی براساس نیاز های دسترسی افراد دارای معلولیت شده است.



وی در این یادداشت آورده است: پیاده روها مهمترین شبکه های ارتباطی هستند و این شبکه از آن جهت دارای اهمیت است که در مقیاس حرکت انسانی قرار دارد و از این جهت باید از نظر سهولت در حرکت، نقاط مکس و نقاط دید و گریز کاملا بی مانع باشند و از طرفی باید پاسخگوی نیازهای روحی، روانی و جسمی شهروندان باشند تا شهروندان مخصوصا افراد دارای معلولیت بتوانند حرکتی ایمن، راحت و در عین حال سریع داشته باشند.



قلندرزهی یکی از مشکلات خود را نداشتن دستگاه رایانه عنوان کرد و گفت: به عنوان یک دانشجوی مهندسی کامپیوتر یک دستگاه رایانه برای انجام پروژه ها و کارهای تحقیقاتی خود نیاز دارم که متاسفانه تاکنون موفق تهیه آن نشده است.

 

 


موفقیت ریشه در تلاش انسان دارد

ادریس تمندانی، رئیس اداره بهزیستی خاش نیز  اظهار داشت: ۸۲۴ معلول تحت پوشش بهزیستی این شهرستان قرار دارند که شماری از این معلولین به واسطه فعالیت ها و تلاش های خود به عنوان معلولین موفق در جامعه شناخته می شوند.



وی افزود: کسانی که با وجود معلولیت های جسمانی توانسته اند با اعتماد بنفس و پشتکار به موفقیت های مهمی در جامعه برسند قطعا به درک حقیقت این موضوع رسیده اند که معلولیت محدودیت نیست و دستیابی به قله های افتخار در گرو سلامتی جسمانی و اندام های حرکتی نیست بلکه ریشه در تلاش انسان دارد.

 

یکی از اهداف بزرگ و از پیش تعیین شده در سازمان بهزیستی تلاش برای اثبات جمله «معلولیت محدودیت و محرومیت نیست» در بین قشر معلول جامعه است


تمندانی یادآور شد: یکی از اهداف بزرگ و از پیش تعیین شده در سازمان بهزیستی تلاش برای اثبات جمله «معلولیت محدودیت و محرومیت نیست» در بین قشر معلول جامعه است که عمده این تلاش ها با ارائه خدمات همراه بوده است.



رئیس اداره بهزیستی خاش تصریح کرد: عمده خدماتی که به معلولین تحت پوشش این نهاد ارائه می شود شامل پرداخت حق مستمری، پرداخت حق پرستاری و نگهداری و کمک هزینه خرید وسایل بهداشتی برایمعلولین ضایع نخاعی، پرداخت شهریه دانشجویان معلول، پرداخت هزینه ایاب و ذهاب، متناسب سازی محل سکونت، ساخت واحد مسکونی برای خانواده های دارای دو معلول و توزیع عصا، ولیچر و صمعک است.



وی با اشاره به اجرای طرح (CBR) در شهرستان خاش و بخش های تابعه گفت: کارشناسان این اداره با حضور در سطح شهرستان و مناطق تابعه با استفاده از طرح (CBR) به دنبال شناسایی افراد معلول و اقدام جهت تشکیل پرونده و ارائه خدمات به این قشر از جامعه هستند.



در مجموع چیزی که واضح است این است که تلاش وافر این افراد در حیطه علم اندوزی و کسب مدارج علمی می تواند زمینه ساز حضور بسیاری از معلول در عرصه های اجتماعی و فرهنگی کشور باشد و ضرورت دارد سازمان ها و ارگان های دولتی برای رفع معضل بیکاری و جذب این افراد در مشاغل مرتبت با تخصص آنها اقدام کند و گام های مثبتی در راستای رفع دغدغه های این قشر از جامعه برداشته شود.

 

منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است