ضرورت توجه به دانشجویان دچار مشکل شنوایی

ضرورت توجه به دانشجویان دچار مشکل شنوایی

3 شهریور 1397

 گیتا موللی، با اشاره به موفقیت سه دانشجوی علوم پزشکی که برای آنها کاشت حلزون انجام شده و به رغم وجود مشکلات در رشته های پزشکی مشغول تحصیل هستند، اظهارداشت: این افراد متاسفانه در فضاهای آموزشی از جمله دانشگاه‌ها با مشکلاتی مواجه هستند که توجه به این موضوعات و فرهنگ سازی در این زمینه می‌تواند جهت رفع آن موثر باشد.

 

وی، نسبت به عدم آگاهی حتی در قشر تحصیل کرده اساتید علوم پزشکی با واژه کاشت حلزون، کم شنوا، ناشنوا انتقاد کرد و بیان داشت: متاسفانه برخی اساتید دانشگاه‌ها همکاری درستی با دانشجویان دارای کاشت حلزون و مشکل شنوایی، ندارند و این قضیه باعث می شود علاوه بر سختی درس و مشکلات موجود، انگیزه این افراد نیز کاهش یابد.

 

عضو هیات مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی با بیان اینکه دانشجویان دچار مشکل شنوایی گلایه‌مند هستند که اساتید نمی‌گذارند از قوه لب خوانی استفاده کنیم (دست را جلوی دهان می    گذارند یا از جلوی کلاس به انتهای کلاس مرتب جابجا می شوند یا طوری می ایستند که چهره آنها به خوبی دیده نمی‌شود)، گفت: عدم همکاری اساتید و دانشکده و حتی دانشجویان برای دادن جزوه کامل دروس از دیگر مشکلات این افراد است.

 

موللی با اشاره به عدم همکاری اساتید برای استفاده از دستگاه اف ام(دستگاهی کمک شنوایی به همراه کاشت حلزون و سمعک که بخشی از ان لازم است روی یقه یا لباس استاد بصورت یک میکروفن کوچک وصل شود تا درک صدا توسط دانشجوی کم شنوا درکلاس راحت ترشود) عنوان کرد: برخی اساتید توجه لازم و انگیزه کافی به  این افراد نمی‌دهند .همچنین دراین دانشجویان کم شنوا , ترس و نگرانی برای ارتباط با بیماران  و درک گویش و لهجه های مختلف وجود دارد.

 

وی تاکید کرد: این ۳ دانشجوی علوم پزشکی و سایر افراد با این مشکل مشابه انتظار دارند به آنها نگاه ویژه شود چرا که به دلیل مشکل شنوایی برای رسیدن به این رشته سختی زیادی کشیده اند.

 

عضو هیات مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی با بیان اینکه این افراد جدا از مشکلات دانشکده، نیاز دارند برای شغل حمایت بشوند، گفت: مثلا این افراد برای طرح ممکن است مجبور شوند به شهرهای دیگر بروند که این قضیه باعث می‌شود از مرکز کاشت حلزون شهرشان برای خرید باطری و تعمیر دستگاه دور شوند و این قضیه مشکل ساز است.

 

موللی خاطر نشان کرد: این ۳ دانشجو و سایر موارد مشابه برای پکیج قطعات دستگاه نیازمند حمایت هستند چرا که در این زمینه با هزینه زیادی مواجه‌اند.

 

وی گفت: برای سهمیه در آزمون‌های تخصص مانند کنکور سهمیه ویژه برای این افراد لازم است که امیدواریم مطرح شدن این مشکلات سبب شود جامعه آگاه تر شود و برای حل آن اقداماتی صورت گیرد.

 

عضو هیات مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی با اشاره به لزوم توجه مسئولین به رفع مشکلات افراد دارای مشکل شنوایی گفت: بهبود شرایط شغلی و اجتماعی این افراد باید مد نظر مسئولان باشد.

 

فاطمه بهرام پور و یاسین راشدی دانشجوی دندان پزشکی از جمله افرادی بوده که کاشت حلزون برای آنها انجام شده و این افراد درخواست رفع مشکلات در حوزه شنوایی برای خود و سایر افراد مشابه در جامعه را دارند.

 

کاشت حلزون، یک پروتز است که برای افراد با ناشنوایی عمیق استفاده می شود که به دلیل ناشنوایی کامل قادر به استفاده از سمعک نیستند.

 

منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است