50 درصد معلولان آذربایجان‌شرقی مبتلا به معلولیت جسمی و حرکتی

50 درصد معلولان آذربایجان‌شرقی مبتلا به معلولیت جسمی و حرکتی

6 شهریور 1397

مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی معلولان ضایعه نخاعی با اعتبارحدود 400 میلیون تومان در تبریز افتتاح شد.

 

 مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در مراسم افتتاح این مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی معلولان ضایعه نخاعی تن آرای تبریز، با بیان این‌که این مرکز به‌عنوان نخستین مرکز تخصصی مربوط به بیماران ضایع نخاعی در استان است، در ادامه اظهار کرد: نزدیک به 50 درصد معلولان در استان، دچار معلولیت جسمی و حرکتی هستند که نوع شدید آن مربوط به ضایعه نخاعی است، از همین‌رو راه‌اندازی این مرکز برای بیماران ضایعه نخاعی اهمیت فراوانی دارد. 

 

«محسن ارشدزاده» ادامه داد: بیماران ضایعه نخاعی به‌علت شدت معلولیت، حس حرکتی خود را از دست داده و به‌لحاظ روحی و  روانی نیز به مشکلات شدیدی دچار می‌شوند، از این‌رو این مراکز برای آموزش، توانمندی، توانبخشی و کمک به تقویت روحی بیماران ضایعه نخاعی حائز اهمیت است. 

 

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت پذیرش معلولان در مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی معلولان ضایعه نخاعی 50 نفر پیش‌بینی شده است، البته این تعداد در روزهای آتی افزایش می‌یابد تا بیماران ضایعه نخاعی زیادی از امکان تقویت حرکتی، حسی و روحی بهره‌مند شوند. 

 

ارشدزاده، بحث پیشگیری از ضایعات نخاعی و معلولیت را بسیار موثر دانست و گفت: بیش از 95 درصد بیماران ضایعه نخاعی ناشی از سوانح رانندگی و حوادث است، متأسفانه سالانه شمار فراوانی در سوانح رانندگی و حوادث کاری دچار آسیب شدید جسمی و نخاعی می‌شوند. 

 

وی با بیان این‌که هزینه‌های درمانی و توانبخشی معلولان زیاد است، افزود: بخش اعظمی از هزینه‌های افراد معلول بر دوش خانواده‌ها بوده که این خود مشکل مضاعفی برای خانواده‌ها به وجود می‌آورد. 

 

مدیرکل بهزیستی استان افزود: در استان ما، شمار بیماران ضایعه نخاعی نسبت به گذشته پنج برابر افزایش یافته است. 

 

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته طبق آمار پزشکی قانونی استان، نزدیک به 780 نفر بر اثر سوانح و حوادث رانندگی و کاری جان خود را از دست داده اند، متأسفانه در سوانح رانندگی دو برابر افراد دچار مصدومیت شدید شده و قطع عضو می‌شوند، در حالی که همه این موارد قابل پیشگیری بوده و اگر قوانین راهنمایی و رانندگی به طور کامل رعایت و جدی گرفته شود از وقوع حوادث پیشگیری می‌شود. 

 

وی با اشاره به خدمات بهزیستی برای درمان و توانبخشی بیماران ضایعه نخاعی، یادآور شد: بهزیستی در کنار ارائه خدمات تخصصی، خانواده‌ها را نیز حمایت می‌کند، هر ماه از 150 هزار تومان تا سقف 240هزار تومان حق پرستاری به خانواده‌ها پرداخت می‌شود، همچنین ماهانه 70 هزار تومان برای تامین وسایل پانسمان و بهداشتی ارائه می‌شود.

 

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است