بانک اطلاعات کودکان دارای معلولیت در استان مرکزی تهیه شد

بانک اطلاعات کودکان دارای معلولیت در استان مرکزی تهیه شد

4 شهریور 1397

زهرا امینی  با اشاره به ساماندهی کودکان معلول در استان مرکزی اظهار داشت: به طور کلی براساس اطلاعات موجود کودکان دارای معلولیت به دو دسته تقسم می‌شوند.

 

وی افزود: گروه نخست کودکانی دارای معلولیت جسمی و حرکتی و گروه دوم کودکانی دارای کم‌توانی ذهنی هستند که طیف اوتیسم، اختلالات نافذ رشد و سایر کودکانی که مشکلات ذهنی دارند را شامل می‌‌شوند.

 

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: باتوجه به بررسی‌هایی که در سطح استان انجام شده مقرر شد که این مراکز را از جهت خدمات‌دهی به شکل غیردولتی به افرادی که خود جزو خیران بوده و یا هیئت مدیره‌هایی توانمند دارند و می‌توانند در بحث فعالیت‌های توان بخشی به این کودکان کمک کنند واگذار شود.

 

امینی بیان کرد: این مراکز ذهنی در سطح استان هم روزانه و هم شبانه‌روزی هستند، مراکز روزانه مراکزی هستند که بیشتر خدمات آموزشی و توان بخشی ارائه می‌دهند و مراکز نگهداری شبانه‌روزی ما بیشتر خدمات مراقبتی و  حمایتی را ارائه می‌دهند.

 

وی ادامه داد: در بحث بچه‌های معلول فعالیت‌های ورزشی، آموزشی، توان بخشی، کاردرمانی، فیزیوتراپی و سایر خدمات توان بخشی در سایر مراکز که معلول جسمی و حرکتی دارند در حال انجام است و به این کودکان خدمات ارائه می‌دهند.

 

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی عنوان کرد: این کودکان همه دارای پرونده‌هایی هستند که در بانک اطلاعاتی بهزیستی ثبت شده، تعدادی از این کودکان در روستاها زندگی می‌کنند که در طرح CBR یا همان توان بخشی مبتنی بر جامعه مورد حمایت قرار می‌گیرند.

 

امینی خاطرنشان کرد: یک تعداد از این کودکان هم در طرح FBR هستند که همان توان بخشی مبتنی بر خانواده است که ما خانواده‌ها را آموزش می‌دهیم که آن‌ها خدمات آموزشی را به بچه‌ها و توان بخشی را در منازل داشته باشند.

 

 وی اضافه کرد: از جمله مراکزی که طرح FBR را انجام می‌دهند مراکز اتیسم هستند که در مرکز استان دو تا از این مراکز وجود دارد که روزانه فعالیت می‌کنند و کودکان کم‌توان ذهنی، اختلال نافذ رشد را که در طیف اتیسم قرار می‌گیرند را مورد حمایت قرار  می‌دهند.

 

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: به این کودکان خدمات آموزشی و مراقبتی و نگهداری و حتی آموزشی والدین در منزل ارائه می‌شود،در نهایت از مجموعه فعالیت‌هایی که برای کودکان معلول در سطح استان مرکزی انجام می‌شود بالغ بر نیمی از این خدمات در غالب آموزش و توان بخشی است .

 

امینی ادامه داد: نیمی دیگر از این خدمات حمایتی به صورت کمک‌های موردی، هزینه‌های درمان، هزینه‌های دندان پزشکی و سایر موارد که مربوط به کودکان معلول است، این حمایت‌ها برای خانواده‌های نیازمند رایگان و برای خانواده‌هایی که استطاعت مالی دارند و بر اساس نظریه مددکاری و پرونده‌ای که برای این فرد در حوزه توان بخشی تشکیل شده، اگر خانواده قادر به پرداخت هزینه و شهریه باشد یک درصدی از هزینه‌های نگهداری را به مراکز غیر دولتی پرداخت می‌کنند.

 

منبع : تسنیم

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است