بازیابی بینایی با روش غیرجراحی

بازیابی بینایی با روش غیرجراحی

15 شهریور 1397

 حدود یک سوم از افرادی که دچار سکته مغزی یا آسیب شدید مغزی می شوند، بخشی از بینایی خود را از دست می دهند. نیمه کوری (Hemianopia) معمولا ناشی از سکته مغزی یا آسیب شدید مغزی است که کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار می دهد.


مطالعات اخیر محققان آلمانی نشان می دهد ویژن تراپی یا درمان بینایی (vision training) می تواند در بازیابی یا بهبود بینایی نقش موثری داشته باشد. ویژن تراپی در اصل بهبود مهارت های حرکتی چشم و کنترل و هماهنگی دو چشم است که در مراحل مختف و تحت نظر متخصص انجام می شود.


ویژن تراپی شامل طیف گسترده‌ای از روش‌های غیر جراحی است. این روش ها معمولا با استفاده از تجهیزات مختلفی از جمله انواع لنز و فیلتر و برنامه های کامپیوتری و تحت نظر اپتومتریست انجام می شوند و تمرین هایی شامل تمرکز در کنترل حرکت چشم، هماهنگی دو چشم، کنترل همزمان فوکوس در دور دست و مواردی از این دست دارد.


بررسی تصاویر fMRI از اعصاب چشم نشان می دهد درمان بینایی نقش موثری در سازماندهی مجدد اتصالات عصبی دارد و ارتباطات شبکه بینایی را تقویت می کند.


این روش محققان را در بازیابی دید نابینایان بسیار امیدوار کرده است و امید می رود با استفاده از این روش بتوان به بیماران نابینا و کم بینا کمک کرد.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Clinical Neurophysiology منتشر شده است.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است