کتابداران نابینای کتابخانه‌های عمومی تهران تجلیل شدند

کتابداران نابینای کتابخانه‌های عمومی تهران تجلیل شدند

25 مهر 1397

نشست بررسی فعالیت‌های بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی و تقدیر از زحمات آنها همزمان با روز جهانی عصای سفید، با حضورعلی نیکنام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی تهران، اسماعیل جانعلی‌پور معاون، مدیران و کارشناسان اداره کل و کتابداران نابینای کتابخانه‌های عمومی استان در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران برگزار شد.

 

نیکنام در ابتدای این نشست گفت: با توجه به توانمندی‌های معلولین بالاخص نابینایان در عرصه‌های مختلف سعی شده بستر مناسب برای شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های نابینایان در بخش تخصصی کتابخانه ها فراهم شود تا بیش از پیش شاهد حضور نابینایان در جامعه باشیم.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی تهران با اشاره به اینکه تجهیزات و امکانات خوبی در سال گذشته برای بخش تخصصی نابینایان خریداری شده، ادامه داد: امیدواریم با استاندارد سازی بهتر بخش نابینایان در سه کتابخانه نسبت به تولید محتوی و گویاسازی کتب در استان اقدامات شایسته‌ای برای این قشر  انجام دهیم. هم اکنون ۳ بخش ویژه نابینایان در کتابخانه‌های عمومی شهرهای تهران، شمیرانات و اسلامشهر با ۲هزار و ۴۰۰ نسخه کتاب گویا و هزار و ۴۴۴ نسخه کتاب بریل در حال ارائه خدمات به اعضا نابینا و کم‌بینا در کتابخانه‌های عمومی استان است.

 

وی افزود: این ۳ بخش در سه حوزه تخصصی شامل ضبط کتاب گویا، چاپ جزوات بریل و ارسال کتاب از طریق پست خدمات مناسبی را ارائه می‌دهند؛ به طوری که کتابخانه عمومی مصطفی خمینی اسلامشهر با دارا بودن استدیو مجهز در زمینه گویاسازی کتاب‌ها فعال است، کتابخانه حضرت فاطمه زهرا(س) با تجهیز دستگاه چاپ بریل خدمات چاپ جزوات بریل را فراهم کرده و کتابخانه شهید باهنر شمیرانات ارسال رایگان کتاب از طریق پست را بر عهده دارد.

 

نیکنام درباره فعالیت های فرهنگی بخش نابینان نیز گفت: در حال حاضر کلاس‌های آموزشی شامل کامپیوتر، خط بریل به همت جمال لطفی کتابدار بخش نابینایان کتابخانه عمومی مصطفی خمینی اسلامشهر و کتابخانه حضرت فاطمه(س) درحال برگزاری است و امانت پستی رایگان کتاب در کتابخانه عمومی شهید باهنر شهرستان شمیرانات نیز به ارائه خدمات به اعضا می‌پردازند.

 

وی از کتابداران خواست تا نسبت به گسترش فعالیت های بخش نابینایان در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی به ویژه برگزاری برنامه‌های فرهنگی نظیر نقد و بررسی کتاب، نشست‌های کتابخوان با حضور روشندلان و تولید کتاب‌های صوتی اهتمام بورزند و از کارشناس اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران نیز خواست تا با بررسی و ایجاد تعامل با سازمان‌هایی نظیر بهزیستی در خصوص راه‌اندازی کتابخانه تخصصی نابینایان در شهر تهران اقدام کنند.

 

در ادامه این برنامه هر یک از کتابداران مباحث و مسائل خود از جمله به‌روز رسانی تجهیزات الکترونیکی و تخصصی این بخش، فعال‌سازی امکان پست رایگان کتاب برای تمامی بخش‌ها و تامین منابع بریل و صوتی را بیان کردند.

 

در پایان هم با اهدای لوح تقدیر و هدیه، از همایون شاهمرادی کتابدار کتابخانه عمومی شهید باهنر شمیرانات، جمال لطفی کتابدار کتابخانه عمومی مصطفی خمینی اسلامشهر و شهرزاد دهقان کتابدار کتابخانه عمومی حضرت فاطمه(س) شهر تهران و فرزانه شاهمرادی کتابدار کتابخانه عمومی شهید باهنر شمیرانات تجلیل به عمل آمد.

 

 ۱۵ اﮐﺘﺒﺮ،۲۳ مهر روز ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن و ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ اﺳﺖ. اﯾﻦ روز در ﺟﻬﺖ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﻪ روﺷﻨﺪﻻن، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻼت آﻧﻬﺎ و اﯾﺠﺎد ﻣﺤﯿﻂ‌ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده‌ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن از ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ نامگذاری شده است. ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ، از ﺳﺎل ۱۹۶۴ ﮐﻪ اﯾﻦ روز ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺷﺪه، ﺑﻬﺎﻧﻪ‌ای ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺪاﺷﺖ دﺳﺘﺎوردﻫﺎی اﻓﺮاد ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﯽ‌آﯾﺪ.

 

منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است