کشورهای زیادی دنبال الگوبرداری از ایران برای برپایی مراسم هفته پارالمپیک هستند

کشورهای زیادی دنبال الگوبرداری از ایران برای برپایی مراسم هفته پارالمپیک هستند

24 مهر 1397

 مجید قدمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور وستاد برگزاری هفته پارالمپیک درباره برنامه‌های یازدهمین مراسم روز و هفته پارالمپیک گفت: هفته، هفته توانایی است با توکل و تلاش ما می‌توانیم توانمندی‌های معلولین را در عرصه‌های مختلف معرفی و به نمایش بگذاریم. 

 

وی با تاکید بر اینکه این هفته را بهانه‌ای برای آموزش قرار دادیم،‌محتوایی را تولید کردیم که در 1570 مدرسه معلولین این محتوا آموزش داده می‌شود که این جهت‌گیری را همسو با برنامه‌های کمیته ملی پارالمپیک می‌کند، افزود: سالانه بیش از 10میلیارد تومان در مدارس آموزش استثنایی هزینه می‌کردیم اما با هماهنگی‌های صورت گرفته با کمیته ملی پارالمپیک اکنون این هزینه همسو با برنامه‌های این نهاد و به صورت هدفمند انجام می‌شود. 

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و ستاد برگزاری هفته پاراالمپیک، گفت: : برای هر مدرسه مربی مخصوص ورزش معلولین که با رشته‌های پاراالمپیکی آشنایی دارد تربیت می‌کنیم که از نتایج و توجه به برگزاری چنین هفته و روزی است نکته مهم دیگر بحث استعدادیابی است. با توجه به کاهش ورزشکاران جانباز، دانش‌آموزان معلول ما امید ورزشپاراالمپیک هستند که با ارتباط نزدیکی که برقرار کرده‌ایم استعدادیابی و هدایت می‌شوند به سمت رشته‌هایی که در آینده شانس بالایی برای مدال‌آوری در آنها خواهیم داشت. در 31 استان کشور ستاد برگزاری هفته پاراالمپیک تشکیل شده که یکی از برنامه‌ها معرفی قهرمانان بازی‌های پارااسیایی جاکارتا به مردم از طریق رسانه‌ها و حضور در برنامه‌های مختلف است. 

 

قدمی با بیان اینکه امروز اولین روز از هفته پاراالمپیک است، بیان کرد: با توجه به اینکه دیروز 23 مهرماه روز عصای سفید و مخصوص عزیزان روشندل بود اولین روز هفته را روز پارالمپیک و عصای سفید نامگذاری کردیم. برنامه‌های امروز در حوزه حمایت از ورزش‌های نابینایان است در زمینه توسعه ورزش نابینایان گام برمی‌داریم و از قهرمانان این حوزه نیز تقدیر خواهیم کرد. محوریت برنامه‌ها در استان‌ها با سازمان بهزیستی است پیش بینی کردیم در استان‌های مختلف خانواده‌های معلولین با حضور در پارک‌های شهر خود ورزش‌های معلولین را نمایش و آموزش دهند. 

 

وی با اشاره به حضور بیش از سه هزار دانش‌آموز و 500 نفر از معلولین در مجموعه ورزشی میلاد نور تهران گفت: برنامه‌های با نشاطی تدارک دیده شده است که از جمله تقدیر از مدال‌آوران سومین دوره بازی‌های پارااسیایی جاکارتا که در تهران حضور دارند خواهد بود. همچنین پیش‌بینی کردیم که به تمام دانش‌آموزان مدال اهدا کنیم تا فضایی پارالمپیکی همراه با نشاط فراهم شود. خوشبختانه ارگان‌های مختلفی از جمله وزارت بهداشت، وزارت کشور، وزارت ارشاد و بخصوص سازمان ورزش شهرداری تهران در این زمینه ورود کرده‌اند و کمک‌های زیادی را متقبل شده‌اند. 

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و ستاد برگزاری هفته پاراالمپیک با تاکید بر اینکه اولین دوره روز و هفته پاراالمپیک با حضور 2860 نفر از سطح کشور در نخستین دوره شروع به کار کرد که امسال پیش‌بینی حضور بیش از 60 هزار نفر را در برنامه‌های این هفته داریم، بیان کرد: سعی کردیم فضا را به گونه‌ای فراهم کنیم که هر کدام از دوستان علاقمند به حضور در این مراسم هستند شرایط فراهم باشد بخصوص برای عزیزانی که از نظر تردد دچار مشکل هستند و نیازمند مدیریت ویژه است انشاءالله شاهد حضور بیش از 3 هزار نفر در مجموعه ورزشی میلاد نور خواهیم بود. 

 

قدمی با اشاره به اینکه روزی که کار را شروع کردیم می‌دانستیم که نیاز مالی داریم، اضافه کرد: خوشبختانه 400 میلیون تومان از آموش و پرورش استثنایی، 250 میلیون تومان از سازمان بهزیستی و 5 تا 15 میلیون تومان برای هر استان توسط کمیته ملی پاراالمپیک اختصاص داده شد که بالغ بر یک میلیارد تومان اعتبار برای برگزاری چنین مراسمی در نظر گرفته شد که البته با رویکرد آموزشی و فرهنگی خواهد بود. 

 

وی درباره دعوت از مسئولان کشوری در این مراسم گفت: از تمام دوستانی که علاقمند هستند دعوت می‌کنیم چون این کار، کاری دلی است. نتایج کاروان خودباوری و امید در بازی‌های پارااسیایی جاکارتا آبروی ورزش ایران شد. 51 بار پرچم ایران به اهتزاز درآمد. مسئولان باید بدانند که هزینه کردن در این حوزه سرمایه‌گذاری است اما متاسفانه هنوز شاهد درصد کمی از حمایت‌ها در حوزه ورزش معلولین هستیم. در حالی که باید بدانیم 10 درصد از افراد هر جامعه با سایرین متفاوت هستند که همراه با خانواده‌هایشان حدود یک سوم از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که حقوق این افراد باید دیده شود. 

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و ستاد برگزاری هفته پاراالمپیک ادامه داد: ورزش یکی از جنبه‌های حقوقی این افراد است به عنوان مثال افرادی که در این حوزه به قهرمانی رسیده‌اند نباید مشکل مسکن، ازدواج و اشتغال داشته باشند. در اکثر کشورها حمایت از معلولین حمایتی یکپارچه است و تنها در ورزش ورود نمی‌کند. یعنی مجموعه‌ای از امکانات که برای زندگی معلولین نیاز است را به صورت هماهنگ فراهم می‌کند با این شعار که معلولیت مشکل فرد نیست، مشکل جامعه است. 

 

قدمی با اشاره به این موضوع که ما هم باید نگاهی یکپارچه در این زمینه داشته باشیم، اضافه کرد: کشورهای زیادی دنبال الگوبرداری از ایران برای برگزاری چنین مراسمی هستند و از هماهنگی تمام این بخش‌ها تعجب می‌کردند. یکی از علل اصلی هم حضور سازمان بهزیستی،‌سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سایر ارگان‌ها در قالب ستادی در کمیته ملیپاراالمپیک در کنار یکدیگر است که باعث ایجاد انسجام و همدلی شده است تا به راحتی کارها پیش برود می‌دانیم که باید خودمان را با چشم‌اندازهای جهانی رصد کنیم. اکنون که به سکوی سومی آسیا رسیده‌ایم به نظرم می‌توانیم با سرمایه‌گذاری بخصوص در مدارس استثنایی و انتخاب درست همراه با استعدادیابی حتی چین را هم جا بگذاریم. 

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و ستاد برگزاری هفته پاراالمپیک، گفت: واقعیت این است که با توجه به موفقیت‌هایی که در جاکارتا حاصل شد ارگان‌های بیشتری در این دوره برای کمک به میدان آمدند که تجربه موفقی است که می‌توانیم با استفاده از این پتانسیل کارهای بهتری انجام دهیم البته معتقدم در سال‌های آینده نتیجه این آموزش که امروز در مدارس استثنایی و بهزیستی انجام می‌شود خواهیم دید.
 
 
منبع : برنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است