شطرنج‌بازان نابینا در انتظار دیده شدن

شطرنج‌بازان نابینا در انتظار دیده شدن

5 آبان 1397

مهدی رومی‌فرد ورزشکار نابینای شهرضایی از جمله کسانی است که با حضور در مسابقات پاراآسیایی جاکارتا و کسب مدال برنز مسابقات تیمی B1 ثابت کرد در صفحه شطرنج حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

 

رومی‌فرد بعد از رها کردن رشته گلبال به دلیل نامنظم بودن تمرینات و به حد نصاب نرسیدن بازیکنان، اواخر سال 81 به صورت اتفاقی وارد این رشته شد و پس از 5 ماه تمرین برای نخستین بار در سال 82 با شرکت در مسابقات قهرمانی کشور و جشنواره میلاد کوثر به عنوان نایب قهرمانی رسید.

 

وی که در این سال‌ها به عضوی ثابت در تیم ملی تبدیل شده است حالا نیاز به حمایت دارد تا بتواند افتخارآفرینی‌های خود را ادامه دهد.

 

پیش‌بینی‌ام کسب مدال طلا بود

ورزشکار نابینای شهرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، در خصوص مسابقات پاراآسیایی جاکارتا و کسب مدال در این رقابت‌ها اظهار داشت: سال گذشته در مسابقات انتخابی قهرمانی کشور به مقام دوم رسیدم و خردادماه امسال نیز با حضور مجدد در مسابقات انتخابی تیم ملی برای اعزام به جاکارتا انتخاب شدم.

 

رومی‌فرد ادامه داد: در این مسابقات پیش‌بینی مدال طلا را کرده بودم، اما به دلیل اینکه شطرنج در چند سال اخیر اعزام‌های کمتری داشت و تجربه بین‌المللی نداشتیم این مدال تبدیل به برنز شد.

 

وی با بیان اینکه عوامل دیگری نیز در کسب این نتیجه دخالت داشت گفت: معمولاً در مسابقات کشوری و جهانی با صفحه‌های خودمان بازی می‌کنیم، اما در این مسابقات مجبور شدیم با صفحه متعلق به کشور اندونزی مسابقه دهیم. همچنین وجود قوانین دست و پا گیر از دلایل دیگر تغییر رنگ مدال بود.

 

رومی‌فرد اضافه کرد: از سال گذشته که قرار بود تیم شطرنج به جاکارتا اعزام شود هیچ آیین نامه در خصوص نحوه انتخابات و قوانین داده نشد و با حضور در مسابقات از قوانین مطلع شدیم.

 

ورزش اول نابینایان گلبال است

وی با بیان اینکه شطرنج مقبولیت خاصی در بین معلولان ندارد و ورزش اول نابینایان گلبال است ادامه داد: در سال‌های اخیر و با کسب مدال در رقابت‌های مختلف و به خصوص مسابقات جاکارتا نگاه بهتری به شطرنج شده است.

 

رومی‌فرد بیان داشت: امسال قبل از اعزام به مسابقات پاراآسیایی 3 ماه با مربیگری استاد شادی پریدر در اردو بودیم، اما برای کسب مدال‌های المپیک و جهانی برنامه‌های مدون‌تری نیاز است تا بازیکنان با حضور در مسابقات تدارکاتی و بین‌المللی از نظر تجربه نیز بتوانند با کشورهای صاحب سبک همچون هند، آلمان، فلیپین و ... رقابت کنند.

 

شطرنج‌باز شهرضایی در خصوص مشکلات رشته شطرنج در استان اظهار داشت: مسابقات قهرمانی استان از سال 91 در اصفهان برگزار نشده است که این خود باعث می‌شود تعداد زیادی از افراد مستعد، این رشته را رها کنند.

 

وی ادامه داد: همچنین در شهرستان‌ها از نظر کلاس و مربی امکاناتی وجود ندارد که بازیکنان بتوانند آمادگی خود را حفظ کنند و از طرف دیگر آمدن به اصفهان برای شرکت در کلاس‌ها هزینه زیادی دارد.

 

رومی‌فرد با بیان اینکه برای قرار گرفتن در شرایط مسابقه با نرم افزار کار می‌کنم، اضافه کرد: در طول این سال‌ها هیچ‌گاه مربی نداشتم و با نزدیک شدن به مسابقات کشوری و یا جهانی یک مربی برای تیم مشخص می‌شود که بالطبع در یک زمان کوتاه و تعداد زیاد شطرنج‌بازان پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

 

وی افزود: در استان اصفهان مربی درجه یک داریم ولی هیئت نابینایان استان توانایی پرداخت هزینه‌ها را ندارد.

 

منبع : تسنیم

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است