معلولیت بینایی با اجرای طرح غربالگری در خراسان جنوبی کنترل شده است

معلولیت بینایی با اجرای طرح غربالگری در خراسان جنوبی کنترل شده است

22 آبان 1397

 علی عرب‌نژاد در دیدار با مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی اظهار داشت: مدیریت نکردن موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی طی سال‌های گذشته موجب افزایش چشمگیر معلولیت‌ها در کشور بوده است و این موضوع در خراسان جنوبی به مراتب بیشتر است.

 

وی با بیان اینکه شاخص معلولیت کشور 3.2 درصد است که در استان بیش از 4 درصد می‌باشد افزود: آمار طلاق در استان زیاد است و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که طی سال‌های اخیر در خراسان جنوبی مشاهده نمی‌شد اکنون مشهود است.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: چندین سال است که در استان طبق گزارشات اورژانس اجتماعی، کودک آزاری رتبه اول را دارد و اگرچه خراسان جنوبی در آمار خودکشی‌ها پایین‌تر از سایر استانها است اما در مقایسه با سال 90 افزایش چشمگیر و نگران کننده‌ای داشته است.

 

عرب‌نژاد گفت: مشاهده این موارد در خراسان جنوبی جای تعجب دارد و غیر از فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و کار پیگشیرانه اقدام دیگری را نمی‌توان در این راستا انجام داد.

 

فعال بودن 36 مرکز ترک اعتیاد در استان

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سال گذشته سازمان بهزیستی در برنامه ششم توسعه به عنوان متولی سلامت اجتماعی معرفی شد عنوان کرد: این تغییر رویه می‌طلبد تا منتظر رخداد جدیدی برای مدیریت نباشیم و قبل از آن باید در دانش آموزان و سنین پایه کار پیشگری را آغاز کنیم.

 

عرب‌نژاد خواستار همکاری آموزش و پرورش در این زمینه شد و گفت: سال گذشته در نتیجه اجرای طرح مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک، نزدیک به 65 سقط جنین انجام شد یعنی از 65 تولد کودک معلول جلوگیری شد و امیدواریم به روزی برسیم که تولد کودک معلولیت نداشته باشیم.

 

وی از کنترل معلولیت بینایی تا حدود زیادی خبر داد و یادآور شد: با اجرای طرح غربالگری شنوایی و اقدام برای کاشت حلزون و سمعک در سنین پایین می‌توان ادعا کرد در آینده معلول شنوایی نخواهیم داشت.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی  با گلایه از این که سالهاست این نهاد در جایگاه دوم یعنی توانمندسازی و بازتوانی قرار گرفته است عنوان کرد: یک قدم جلوتر، پیشگیری است و تمام ارگانها باید در این زمینه هم راستا کار کنند.

 

عرب‌نژاد با انتقاد از این که سیگار به راحتی در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رود و دسترسی به مواد مخدر راحت است ادامه داد: پس از معتاد شدن فرد وی را به سازمان بهزیستی ارجاع می‌دهند و با وجود فعال بودن 36 مرکز ترک اعتیاد باز هم تقاضای راه‌اندازی مرکز در شهرستان‌ها را داریم.

 

اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی در استان

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی نیز در این جلسه به طرح مهم غربالگری اختلالات ژنتیکی برای سنین 15 تا 25 سال و با همکاری آموزش و پرورش اشاره کرد و یادآور شد: در این طرح فرد قبل از اینکه به فکر ازدواج باشد به لحاظ ژنتیکی و دارا بودن ژن ناقل بیماری و معلولیت غربالگری می‌شود.

 

احمدی شادمهری گفت: در سال 96 و 95 طرح تنها در بیرجند، درمیان و قاین انجام شد اما امسال تمام استان مدنظر است و در همین راستا به همکاری آموزش و پرورش برای اجرای هر چه بهتر طرح نیازمندیم.

 

وی با بیان اینکه خدمات غربالگری، مشاوره و آزمایشات ژنتیک برای خانواده‌های نیازمند رایگان انجام می‌شود عنوان کرد: سال گذشته حدود یک میلیارد تومان هزینه آزمایشات ژنتیک پرداخت شده است.

 

پیشگیری از معلولیت باید قبل از ازدواج انجام شود

مدیرکل آموزش و پرورش نیز در این جلسه با اعتقاد بر اینکه پیشگیری از معلولیت باید قبل از ازدواج انجام گیرد عنوان کرد: برای اجرای این طرح  آماده همکاری بیش از پیش با سازمان بهزیستی هستیم.

 

محمدعلی واقعی با تاکید بر اینکه رسالت همه دستگاه‌ها جلوگیری از رخداد آسیب‌های اجتماعی است خاطرنشان کرد: زمانی می‌توان جامعه را با فرهنگ خواند که آسیبی در آن مشهود نباشد اما متاسفانه در خراسان جنوبی به دلیل اینکه چشمها را بسته‌ایم شاهد افزایش این آسیب‌ها هستیم.

 

وی گفت: تا چند سال قبل نمی‌تواستیم راجع به اعتیاد دانش آموزان سخن بگوییم اما اکنون آنها را درمان می‌کنیم و اگر در گذشته به فکر درمان بودیم مشکلاتمان کمتر بود.

 

منبع : تسنیم

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است