بازگشت حس بویایی با کاشت الکترود در بینی

بازگشت حس بویایی با کاشت الکترود در بینی

7 آذر 1397

 محققان در سال های اخیر تلاش های مختلفی را برای شبیه سازی الکترونیکی حس بویایی در بینی انجام داده اند و می گویند یک گام به تحقق این امر نزدیک تر شده اند.

 

پژوهشگران دانشگاه هاروارد با انجام پنج آزمایش موفق به کاشت الکترودهایی در حفره سینوسی بینی شده اند. این آزمایش ها بر روی افراد ۴۳ تا ۷۲ ساله انجام شده که همه آنها حس بویایی خود را از دست داده بودند و سرانجام توانستند از این طریق بوی ۴۰ ماده و اقلام مختلف را حس کنند.

 

الکترودهای کاشته شده در بینی از توانایی شبیه سازی قابلیت های اعصاب بینی برخوردارند. این الکترودها به پیاز بویایی مغز انسان متصل می شوند. این پیاز ساختاری در مغز پیشین جانوران مهره‌دار است که با عمل بویایی و تشخیص بوها ارتباط دارد. هرچند در اغلب پستانداران پیاز بویایی در قسمت قدامی مغز قرار دارد،اما این ساختار در انسان در قسمت تحتانی مغز (زیر لوب فرونتال) و روی استخوان اتموئید قرار گرفته است.

 

محققان امیدوارند با تکمیل قابلیت ها و فناوری به کاررفته در این الکترودها افراد بتوانند قابلیت بویایی برای درک مجدد بوی انواع غذاها و سبزیجات را به دست آورند. فناوری یادشده برای برطرف کردن آسیب آن دسته از سلول های عصبی بینی کاربرد دارد که به علت بیماری هایی همچون آنوسمی (التهاب در مخاط بینی) آسیب دیده اند.

 

منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است