تاثیر بازی های پارالمپیک در اشتغالزایی معلولان

تاثیر بازی های پارالمپیک در اشتغالزایی معلولان

13 آذر 1397

 همزمان با روز جهانی معلولان، آی.پی.سی با همکاری دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد بر توسعه همکاری در زمینه تاثیر بازی های پارالمپیک بر تغییر جوامع و ارتقا آن توجه ویژه دارند.


بر این اساس کمیته بین المللی پارالمپیک این همکاری را از بازی های پارالمپیک 2012 لندن آغاز کرده است و نشان می دهد که برگزاری این رویدادها، تاثیر بلندمدت و جدی بر آموزش، اشتغال، مناسب سازی شهرها، ورزش و رهبری سیاسی افراد دارای معلولیت داشته است.


در این زمینه، به عنوان نمونه مجموعه فیلم های مستند از تاثیر برگزاری بازی ها بر زندگی افراد دارای معلولیت در انگلستان منتشر شد که بر اساس گزارش مرکز ملی آمار، اکنون نزدیک به چهار میلیون فرد دارای معلولیت در این کشور مشغول به کار هستند.


در واقع بعد از بازی های المپیک 2012 لندن این اشتغالزایی به یک میلیون نفر افزایش یافت.


«اندرو پارسونز» رئیس آی.پی.سی می گوید: این بازی ها تاثیر اجتماعی متعددی بر روی معلولان داشته است که در تلاش هستیم تا با همکاری دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، آن را در سایر کشورها ارتقا دهیم.


وی این را هم گفت که بازی های 2012 لندن موفقیت بسیار بزرگی بود که تاثیر عمیق و ویژه ای بر معلولان انگلیس گذاشت. بر اساس تحقیقی که بعد از این رویداد انجام شد، از هر سه نفر، یک نفر دچار تغییر نگرش اساسی شده است و نتیجه آن را در افزایش اشتغال افراد دارای معلولیت را می توان به وضوح دید.


«میشله باپلت» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هم در تکمیل سخنان رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک افزود: هر ورزشکار پارالمپیکی، داستانی دارد. حمایت های اجتماعی، تمرین ورزش، آموزش، امنیت اقتصادی، حمایت خانواده، صلح و آسایش در جوامع و دیگر موارد همگی بخشی از این داستان های موفقیت هستند.


روز جهانی معلولان برای نخستین بار در سال 1992 به منظور گرامیداشت سالروز تصویب قانون برنامه جهانی در ارتباط با معلولان از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد که هدف آن ارتقاء رشد افکار عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف و افزایش آگاهی هاست.


طی 20 سال اخیر تلاش های چشمگیری در شناساندن و معرفی اشخاص معلول به جامعه انسانی انجام گرفت که یکی از این موارد نامگذاری روز جهانی معلولان در سال 1981 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود.


اما بر اساس آمار بهداشت جهانی حدود 10 درصد از جمعیت جهان و به عبارتی بیش از ۶۰۰ میلیون نفر به علل مختلف جسمی، روانی و اجتماعی معلول هستند.

 

در ایران هم به غیر از ۱۲ آذر به عنوان روز جهانی معلولان، سالروز تولد حضرت اباالفضل العباس(س) به عنوان روز جانباز، هشتم مهرماه به عنوان روز جهانی ناشنوایان، ۲۳ مهر ماه روز جهانی نابینایان و نیز ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ میلادی به عنوان دهه معلولان آسیا و اقیانوسیه نامگذاری شده است.
 
 
منبع :ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است