مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولین بررسی شد

مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولین بررسی شد

17 آذر 1397

 رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه بیان کرد : فراموش نکنیم که فاصله بین معلولیت و سلامت یک حادثه است و باید شرایط به گونه ای فراهم شود که معلولین هم بتوانند در شهر به راحتی تردد کنند.

 

فیصل دانش گفت: بخشی از درخواست‌های جامعه معلولین در سطح شهر قابل‌اجراست و برخی کشوری است که باید نمایندگان مجلس پیگیری کنند ما نیز باید پیگیر مطالبات شما از استاندار هرمزگان بعنوان نماینده عالی دولت در استان و نمایندگان مجلس باشیم.

 

دانش اضافه کرد: در راستای حضور معلولان در شهرطرح ها و  برنامه‌هایی داشتیم و تمام تلاش خود را در این زمینه کردیم، و حرکت‌هایی انجام‌شده اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، البته شهرداری در خصوص مناسب سازی این قشر از جامعه در سنوات گذشته اقدامات خوبی را انجام داده ولی متأسفانه هنوز موفق به کسب رضایت این قشر از جامعه نشده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین احمد عامری سیاهویی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: یکی از اولویت های اصلی ما ایجاد فضایی برای مشارکت هر چه بهتر معلولین می باشد و همه جامعه بصورت یکنواخت و مساوی در خدمات رسانی بهره مند گردند. 

 

وی گفت: اسلام معلولیت را عیب و نقص نمی داند وظیفه حاکمیت ودولت است که مدینه فاضله را برای شهروندان خود ایجاد کنند اما اگر ایجاد نشود ضعف کارگزاران و حاکمان است.

 

عامری اظهار داشت:دستگاه های متولی تاکنون به طور قانونی برای خرید تجهیزات آموزش و پرورش استثنایی کمک نکرده اند و بهتر است شهرداری در بحث تفریغ بودجه نسبت به تهیه اقلامی برای آموزش و پرورش استثنایی نظیر سمعک ، ویلچرو... کمک کنند.

 

آبتین امیری، رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت : در حوزه معلولین مشکل قانونی بین دستگاهی و ما هماهنگی با شهرداری داریم، اما بهرحال زیرساخت های شهری برای معلولین و قشر آسیب پذیر فراهم شود.

 

امیری گفت: معلولین تاج سر ما هستند و همه ما وظیفه داریم همه امکانات را برای رفاه آنها  بکار گیریم. پیشنهاد می شود در بودجه سال 98شهرداری  به‌صورت نمادین برای ایجاد یک پارک مخصوص معلولین اعتباری دیده شود و این پارک با نظارت خود جامعه معلولین، ساخته شود.این پارک می تواند الگویی برای زیرساخت مورد نیاز معلولین در دیگر پارک ها شود.

 

فرزانه آرامش عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: معلولان برای رفت و آمد در فضای شهر بندرعباس با مشکلات زیادی مواجه هستند و کارهای روزانه خود را به سختی انجام می دهند.

 

رئیس کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر بندرعباس  اظهار داشت: بیشترین مشکلات معلولین مناسب سازی معابر و پل ها و کوچه ها و خیابان های سطح شهر است و باید مناسب سازی معابر، رمپ ها، خیابان ها و ... در دستگاه های اجرایی مورد توجه قرار گیرد. 

 

فاطمه جراره، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت : باید مکان هایی که شهرداری متولی آن است را مناسب سازی کنیم و شهرداری پیمانکاران را ملزم نماید تا با رعایت اصول مناسب سازی در پروژه های شهر زمینه حضور معلولان در این اماکن و معابر فراهم نماید.

 

جراره افزود: برای ایاب و ذهاب معلولین باید الان که مسئله بی آرتی مطرح است اتوبوسی برای این قشر در نظر بگیریم و تا زمانی که مناسب سازی صورت نگیرد اصلاً نباید به فکر افتتاح بی آرتی باشیم.

 

اسماعیل بواشه عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: بر طبق قانون همه دستگاه ها وظیفه دارند که بدون تبعیض و بصورت مساوی برای شهروندان خدمات رسانی کنند.

 

بواشه گفت: موضوعی که دربحث معلولیت مغفول مانده پیشگیری است و دستگاه های مسئول در بحث ایمن سازی خودرو، آموزش، بهداشت و درمان و ... اگر تکلیف خود را به درستی انجام دهند شاهد کاهش تعداد معلولیت در جامعه خواهیم بود.

 

مجید عسکری زاده رئیس کمیسیون برنامه، بودجه شورای اسلامی شهر بندرعباس بیان  مناسب سازی معابر، کوچه ها، و خیابان های سطح شهر کمک بزرگی به شهروندان و افراد معلول می کند و باید همه دستگاه های اجرایی بای یک برنامه ریزی اساسی زمینه حضور بیشتر معلولین در جامعه را فراهم نمایند.

 

وی خاطر نشان کرد: باید شهرداری و استانداری برای سهولت رفت و آمد معلولین ورود کنند و ناوگان حمل ونقل عمومی مناسبی به آنها اختصاص می یابد.

 

مدیرعامل جامعه معلولین هرمزگان 

در این جلسه اظهار کرد: یکی از مشکلات ما مناسب‌سازی فضای شهری است که قبلاً در شورا تصویب‌شده که در آن بازنگری شود، خوشبختانه موضوع بررسی شد و نتایج خوبی را هم در بر داشت امیدواریم از آن نتایج بتوانیم گزارش خوبی در آخر سال داشته باشیم. اشتغال بدون مناسب‌سازی عملاً امکان‌پذیر نیست.

 

محمد حسن استاد  با اشاره به اینکه اشتغال بحث گسترده‌ای است، عنوان کرد: ما در جامعه معلولین و انجمن ضایعات نخاعی با مشکل اشتغال مواجهیم کارگاه خیاطی راه انداختیم اما علی‌رغم اینکه دستور استاندار است اما شرکت‌ها دوخت این لباس‌ها را به خارج از استان سفارش می‌دهند.

 

مدیرعامل جامعه معلولین هرمزگان ابراز کرد: بین 30 تا 60 هزار دست شرکت‌های مستقر در شرکت‌های غرب بندرعباس نیاز دارند، شرکت‌های تابع خود شهرداری به همین صورت است، بیشترین بهانه هم تفاوت قیمت است که ما معتقدیم اگر بازار رقابت را برای ما مهیا کنند در بندرعباس به‌صرفه‌تر هم باشد.

 

معنایی مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی هرمزگان تصریح کرد: انتظار داریم پیاده‌روها به نحوی ساخته شود که دسترسی برای تمام اقشار فراهم شود  نه فقط معلولین بلکه سالمندان و ... بنده هنوز بعد 20 سال نتوانستم با واژه معلول ارتباط برقرار کنم، آیا محدودیت‌های من در اثر وضعیت جسمی من است یا جامعه؟ من معتقدم بیشتری محدودیت را جامعه تحمیل می‌کند.

 

وی گفت: رمپی که در یک خیابان اجرا می‌شود روی آن فکر و برنامه بوده، انتظار داریم شورای شهر در کنار ما باشد. 

 

وی با اشاره به اینکه اتوبوسی که به ما تخصیص دادند رو به اسقاط است، خاطرنشان کرد: خواسته‌ام این است که حمل‌ونقل معلولین را شهرداری بر عهده بگیرد مانند تهران، یک خودرو مناسب معلولین هزینه خیلی زیادی برای شهرداری ندارد.

 

معنایی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی ما این است که باوجود تولیداتی داریم مکانی برای عرضه محصولات تولیدشده نداریم، عنوان کرد: امیدوارم همکاری ایجاد شود تا فاصله‌ای که بین معلولین و سایر آحاد جامعه وجود دارد از بین برود.

 

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی هرمزگان هم در این جلسه اظهار کرد: شعار روز جهانی معلولین امسال "توانمندسازی معلولین با اطمینان به مشارکت و برابری" تا بتوانند در کنار همه افراد خدمات دریافت کنند.

 

بارانی با اشاره به اینکه معلولیت در شرایطی محدودیت نیست که بتوانند از امکاناتی که در اختیار همه است استفاده کنند، افزود: گروه‌های تحت پوشش ما ذهنی ناشنوا اختلال حرکتی ذهنی و ... است، در شهر بندرعباس 1050 نفر دانش‌آموز از بندرعباس هستند.

 

معاون عمرانی شهرداری بندرعباس اظهار کرد: پیگیری‌های خوبی در جهت مناسب‌سازی شهر بندرعباس صورت گرفته در زمان مدیریت امینی زاده 400 هزار متر پیاده‌روسازی و مناسب‌سازی و اصلاح تقاطع‌ها داشتیم، واقعاً کم است و باید سرعت را بیشتر کنیم.

 

بهادر اضافه کرد: در پارک‌ها نیز در حال تلاشیم بحث مناسب‌سازی را انجام دهیم تا همه آحاد جامعه استفاده کند، در سال گذشته توافق‌نامه‌ای بین شهرداری و جامعه معلولین در خصوص مشاوره و نظارت بر پروژه‌های مناسب‌سازی داشتیم، تمام تلاش بر این است این اتفاق بیفتد.

 

معاون معماری و شهرسازی شهرداری بندرعباس اظهار کرد: کوتاهی نظارت ساختمانی مسئله بسیار مهمی است، در اسرع وقت جلساتی تشکیل می‌شود و با راه و شهرسازی هم جلساتی برگزار می‌کنیم تا در زمان اجرا مناسب‌سازی انجام شود.

 

منبع : برنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است