معلولیت محدودیت است اما ناتوانی نیست

معلولیت محدودیت است اما ناتوانی نیست

21 آذر 1397

 مجموعه‌های مختلف دولتی و غیردولتی برنامه‌هایی برای معلولان برگزار کردند؛ اما مجموعه فولاد 24 اصفهان در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی خود بر آن شد تا قدم را فراتر نهاده و اقدامی کاربردی برای حمایت از جامعه معلولان انجام دهد. مدیران فولاد 24 تأکید دارند در استفاده و به‌ کارگیری توانمندی نیروهای انسانی، جامعه معلولان از قلم نیفتد که این امر با اعلام آمادگی فولاد 24 در استفاده از فعالیت توانمندان جامعه معلول اصفهان بروز کرده است. هفته معلولان بهانه‌ای بود تا فولاد 24 میزبان سید محمد منصوری، نایب‌رئیسه هیئت‌مدیره جامعه معلولان اصفهان و نیز مشاور استاندار اصفهان در حوزه معلولان باشد.

 

منصوری در این نشست صمیمانه از رویکردهای این مجموعه نوآور و کارآفرین استقبال کرد و گفت: یکی از برنامه‌های ما ایجاد اشتغال پایدار برای معلولان است. بعضی از افراد معلول در منازل خود صنایع‌دستی تولید می‌کنند اما بازار فروش ندارند. ما برای آنها بازارچه برگزار می‌کنیم تا محصولات آنها به فروش برسد. 

 

وی ادامه داد: این بازارچه‌ها به‌اندازه کافی پاسخگوی نیازهای این قشر نیست و مدت‌ها بود که در نظر داشتیم به‌منظوراشتغال‌زایی برای ایشان با مجموعه‌های اقتصادی مذاکره‌ای داشته باشیم که بتوان آموزش‌های برای فعالیت در فضای تحت وب برای معلولان به وجودبیاید.

 

منصوری تصریح کرد: در استان اصفهان حدود 500 هزار معلول وجود دارد که اطلاعات 120 هزار نفرشان در اداره کل بهزیستی ثبت‌شده است و معلولیت‌های ایشان حسی، جسمی حرکتی و ذهنی را شامل می‌شود. از میان این آمار تکان‌دهنده 60 درصدشان در وضعیت نابسامان و بحرانی اقتصادی به سر می‌برند. این‌ها در محیط‌های کاری به دلیل معلولیتی که دارند به کار گرفته نمی‌شوند.

 

وی اظهار کرد: در چنین شرایطی ما به دنبال برقراری ارتباط با مجموعه‌های اقتصادی هستیم که حاضر باشند از توانمندی معلولان بهره‌مند شوند و این قشر حساس جامعه را نادیده نگیرند. نکته جالب این است که این قشر بخش اعظمی از زمان خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند و اگر شرایطی فراهم کنیم که این پتانسیل جهت‌دار شده تا هم به درآمدزایی منجر شده و هم وجهه اجتماعی این افراد را ارتقا دهد. حتی می‌توان گفت بیش از جنبه اقتصادی، وجه اجتماعی آن برای ایشان دارای اهمیت است؛ بنابراین اگر بتوان از زمانی که یک فرد معلول بی‌جهت و صرفا به‌منظور پر کردن اوقات تنهایی خود در فضای مجازی هدر می‌دهد، استفاده بهینه کنیم این امر به بروز توانمندی‌هایی از قشر معلول منجر می‌شود که نگاه جامعه را نسبت به آنها نیز تغییر می‌دهد.

 

منصوری تأکید کرد: درواقع این افراد برای جبران کاستی‌های خود بیشتر از دیگران کار می‌کنند و نسبت به افرادی که سلامت کامل جسمی دارند تلاش مضاعف می‌کنند چون دوست دارند ثابت کنند ناتوان نبوده و می‌توانند بهتر کار کنند. همین‌طور که مشاهده می‌کنیم فعالیت‌های ویژه‌ای توسط معلولان با هر محدودیتی انجام می‌شود. ازجمله معلول نابینایی که به 7 زبان خارجی مسلط است یا معلولی که هر دودستش قطع‌شده اما با انگشتان پای خود نقاشی می‌کشد.

 

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره جامعه معلولان اصفهان در گفتگوی دوستانه خود با مدیران سایت اینترنتی فولاد 24 افزود: رسالت ما این است که توانمندی‌های این افراد را نخست به خودشان سپس به مسئولان و درنهایت به جامعه معرفی کنیم. در آشنایی با کسب و کار مجموعه‌هایی مانند فولاد 24 می‌توان با صرف انرژی کم، ‌کارهای بزرگ انجام داد و بار بزرگی از دوش جامعه معلولان برداشت. برخی می‌گویند معلولیت محدودیت نیست. معتقدم این درست نیست. درست این است که بگوییم معلولیت محدودیت هست اما ناتوانی نیست. 

 

 فولاد 24 به تازگی فعالیت خود را در اصفهان آغاز کرده است تا روابط تجاری کلیه فعالان بازار آهن و فولاد را تسهیل کند و در مسیر خود از یک معلول نابینا در بخش تحقیق و توسعه خود بهره می گیرد و تلاش دارد تا حد امکان فرصت های شغلی خود را به معلولان اختصاص دهد.

 

منبع : برنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است