ایران بر توجه جهانی به معلولان در حوادث غیر مترقبه تاکید کرد

ایران بر توجه جهانی به معلولان در حوادث غیر مترقبه تاکید کرد

25 بهمن 1397

مصباح انصاری : نشست امروز درباره شمول همه افراد در حوادث غیرمترقبه بود و نکته مهم در این نشست، انتخاب ایران به عنوان یکی از اعضای هیات منصفه بود.


وی ادامه داد: موضوع نشست پنجاه و هفتم در کمیسیون توسعه اجتماعی که توسط ایران ارائه شد، فراگیر بودن طرح ها و برنامه ها برای افراد دارای معلولان و در کشور ما جانبازان و معلولان بود.


رئیس اداره توسعه اجتماعی وزارت خارجه با بیان اینکه این مساله به سه مرحله پیش، در حین و پس از حوادث مربوط می شود، اضافه کرد: ما در این نشست، حضور سازمان های مردم نهاد حامی افراد دارای معلولیت در زلزله کرمانشاه را نشان دادیم که در کنار دولت به خوبی از این افراد و خانواده هایشان حمایت می کردند.


انصاری اظهار کرد: تاکید ما این بود که افراد دارای معلولیت جسمی و روانی در سطح جهانی مد نظر قرار گیرند. اوتیسم، دو قطبی یا معلولیت های دیگر که متاسفانه در هنگام حوادث غیرمترقبه مغفول می مانند و حتی ممکن است جان خود را از دست بدهند چرا که تمام مدت به توجه نیاز دارند.


وی با بیان اینکه برخی از این افراد پس از حوادث ممکن است مورد سوء استفاده جسمی یا جنسی قرار گیرند، اظهار کرد: در کنار دولت، حضور سازمان های مردم نهاد محلی، استانی و ملی اهمیت دارد.


رئیس اداره توسعه اجتماعی وزارت خارجه یاد آور شد: تصویری از سمن ها در کرمانشاه را نشان دادیم و در کنار آن یک نهاد مردمی ژاپنی را هم نشان دادیم که در اوراکاوا چگونه این خدمات را به عنوان دو نمونه موفق ارائه می دادند.


انصاری با اشاره به استقبال کشورها از موارد مطرح شده، افزود: ایران در این نشست پیشنهاد داد که در برنامه ریزی های کشوری در زمینه حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی افراد دارای معلولیت در مانورها و تمرینات مشارکت داده شوند.


وی توضیح داد: در این مانورها باید هم معلولان جسمی و هم معلولان ذهنی حضور یابند. این مساله باعث توانمند شدن کشورها برای دفاع از حقوق این افراد می شود، در حوادث کمتر مورد سوء استفاده های احتمالی قرار گیرند و در حین حوادث هم می توانند جان خود را نجات دهند.


این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه افراد معلول ممکن است نتوانند ارتباط کلامی برقرار کنند، تصویر سازی اهمیت دارد که می تواند راه را به آنها نشان دهد.
انصاری با بیان اینکه در پیش بینی های احتمالی حوادث باید حقوق این افراد هم در نظر گرفته شود، گفت: در مورد سمن های محلی هم تاکید شد که باید توانمند سازی شوند تا بتوانند به دولت ها کمک کنند.


وی افزود: در کرمانشاه سازمان های مردم نهاد ملی حاضر شدند اما سمن های محلی هم می توانند در بخش هایی که آسیب ندیده اند همچون استان های معین به رسیدگی به آسیب دیدگان کمک کنند.


رئیس اداره توسعه اجتماعی وزارت امور خارجه ادامه داد: طبق تحقیقاتی که ژاپنی ها یا نهاد وابسته به سازمان ملل مطرح کرده اند، در حوادث غیر مترقبه احتمال فوت افراد معلول چهار برابر دیگران است. این آمار توجه به این افراد را بیشتر نشان می دهد.


انصاری پیشنهاد دیگر جمهوری اسلامی را تشویق سازمان های مردم نهاد موفق برشمرد و گفت: این نمونه های موفق در کشورها باید مورد توجه قرار گیرند و برخلاف روندی که در حقوق بشر تنها نام می برنند و بدنام می کنند، در اینجا نام برده و تمجید شوند.


وی افزود: برای دومین سالی است که در این نشست شرکت می کنیم و سابقه خوبی از جمهوری اسلامی برجای گذاشته شده است. ایران حضور فعالی در این کمیسیون و جلسات آن دارد در حالی که غربی ها تلاش می کنند تا این کمیسیون موفق نشوند.


این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه تلاش غربی ها بر این است که تنها نشست های سیاسی در سازمان ملل برگزار شود ، اظهار کرد: نشست های توسعه ای، بیشتر مورد تقاضای کشورهای در حال توسعه است.


انصاری در پاسخ به این سوال که چقدر تجربیات مطرح شده را می توان در ایران اجرایی کرد، گفت: 100 درصد را می توان اجرایی کرد. البته هر کشوری شرایط ویژه خود را درباره حوادث غیر مترقبه دارد و نمی شود یک تجربه را برای همه کشورها کپی کرد.


وی افزود: در کشورها مسایل فرهنگی و حتی مذهبی دخیل است اما می توان از نظر فناوری ایده های خوبی گرفت. به عنوان مثال در زلزله وان ترکیه، دکل های تلفن همراه از بین رفتند و آنها با هلی کوپتر بی تی اس های سیار ایجاد کردند تا زنده های زیر زلزله علایم حیات خود را مخابره کنند.


رئیس اداره توسعه اجتماعی یادآور شد: اگر خدای نکرده حادثه غیر مترقبه ای در پایتخت ما روی دهد باید پیش بینی های لازم را داشته باشیم که تجربیات دیگران می تواند بسیار کمک کننده باشد.


انصاری در پاسخ به این سوال که سازمان های مختلف در ایران تا چه میزان با وزارت خارجه در این زمینه همکاری دارند و می توانید تجربیات را به آنها منتقل کنید، گفت: وزارت خارجه در زمینه حوادث غیر مترقبه نظر فنی ندارد و بیشتر تجربیات را منتقل می کند.


وی افزود: این به دستگاه ها مربوط می شود که این تجربیات را برگزینند یا خیر اما روابط بین وزارت خارجه و دستگاه ذیربط باید تقویت شود. وقتی که این ارتباط وسیع تر و وثیق تر شود، تجربیات موفق دیگر کشورها نیز به دستگاه های ذیربط بیشتر منتقل می شود.

 

کمیسیون توسعه اجتماعی زیر مجموعه شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل متحد است.
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است