ارائه خدمات به معلولان در بیش از ۴۰ هزار مرکز بهزیستی

ارائه خدمات به معلولان در بیش از ۴۰ هزار مرکز بهزیستی

11 اسفند 1397

وحید قبادی دانا پیش از ظهر امروز شنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه بهزیستی متولی سلامت اجتماعی در کشور است، اظهار داشت: در کشور بیش از یک میلیون و ۴۱۵ هزار فرد دارای معلولیت داریم از این میزان حدود ۸۰۰ هزار نفر معلولیت شدید دارند و از سازمان بهزیستی کشور مستمری دریافت می کنند.

 

وی افزود: تعداد ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سطح کشور تحت پوشش بهزیستی هستند که میزان ۲ درصد آنها یعنی ۱۴۵ هزار نفر در استان کرمانشاه هستند.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان داشت: در کل کشور یک میلیون و ۷۶ هزار نفر مستمری در کشور دریافت می‌کنند که از این تعداد حدود ۳۵ هزار نفر در استان کرمانشاه هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: تا تیرماه سال ۹۷ تقریباً کسانی که مستمری دریافت می کردند نصف این تعداد بود و خیلی از این افراد سال ها پشت نوبتی بودند و مبلغ مستمری که پرداخت می‌شد بین یک سوم تا یک پنجم بر اساس تعداد خانوار بود که به همت دولت این مبلغ افزایش پیدا کرد.

 

قبادی ادامه داد: در شرایط اقتصادی سختی هستیم و ارزش پول ملی نیز کاهش یافته است و همچنین تکانه های تحریم سبب شده تا معلولان زندگی سختی را بگذرانند.

 

وی ضمن تاکید بر بحث پیشگیری اظهار داشت: باید در زمینه پیشگیری توجه ویژه‌ای داشت و باید موتور تولید معلولیت متوقف شود و با انجام آزمایشات ژنتیکی جلوی افزایش معلولیت را بگیریم.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: سازمان بهزیستی برای جلب مشارکت نیازمند اعتماد و سرمایه اجتماعی است و به این منظور شفاف‌سازی را سرلوحه کار خود قرار داد و سامانه شفاف سازی راه‌اندازی شد که تمام توافقات و تفاهم نامه ها در آن قابل دیدن است.

 

وی از ثبت ۱۶ هزار قرارداد در حال حاضر در سامانه خبر داد و افزود: این تفاهم نامه ها در منزل مددجویان قرار دارد که تمام املاک سازمان بهزیستی روی سامانه ثبت است.

 

قبادی دانا گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار مرکز بهزیستی در سطح کشور خدمات ارائه می کنند.

 

وی همچنین از پرداخت مستمری ها به صورت الکترونیک خبر داد و افزود: جهت حفظ کرامت انسانی سبدهای حمایتی به صورت الکترونیک پرداخت می شوند.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: طی ماه جاری پرداخت مراکز نگهداری شبانه روزی معلولین و سالمندان و کسانی که معلولیت های جسمی دارند به طور الکترونیکی و با نرخ مصوب سال ۹۷ انجام می‌شود.

 

وی در ادامه بیان داشت: در حال حاضر در شرایط سختی قرار دادیم بودجه سال ۹۷ سازمان بهزیستی با برآورد ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نوشته شد اما چیزی که در لایحه بودجه آورده شد و نمایندگان مجلس مصوب کردند ۲۴۰۰ میلیارد تومان بوده است و می توان گفت ۱۰۰ درصد بودجه در سال ۹۷ تخصیص نیافت و برای عمل به تعرفه‌های موجود در سال ۹۷، صد درصد کسری وجود داشت.

 

قبادی دانا ضمن تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان کرمانشاه افزود: قانون بسیار خوب حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در ۲۰ اسفند سال ۹۶ بدون یک مخالف در مجلس تصویب شد و رئیس جمهور در اردیبهشت سال ۹۷ آن را ابلاغ کرد.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: برآورد سازمان برای اجرای قانون در سال ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود اما چیزی که در لایحه بودجه داریم با همه مشکلات دولت ۱۱۰۰ میلیارد بوده است و یعنی کمتر از ۱۰ درصد مبلغ مورد نیاز برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: از نمایندگان مجلس و کمیسیون تلفیق درخواست کردیم که تلاش کنند و ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر برای سازمان بهزیستی محسوب کنند که این مبلغ در ۲ آیتم مستمری افراد دارای معلولیت و حق پرستاری هزینه شود.

 

قبادی دانا افزود: امروز فقط برای ۲۵ هزار نفر از افرادی که دارای معلولیت خیلی شدید هستند پرستاری در نظر گرفته شده است که بسیار کم است و در صورت تخصیص این اعتبار سعی می کنیم این عدد را به ۸۰ هزار نفر برسانیم.

 

وی با بیان اینکه تا سال ۸۵ حدود ۶۰۰ مسکن برای معلولان تصویب شده بود، عنوان کرد: برای واگذاری به افراد تحت پوشش بهزیستی و از آن زمان یک فعالیت خوب در این راستا شروع شد و اکنون ما مفتخر هستیم که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۱۰۳ هزار واحد مسکونی برای واگذاری به افراد دارای معلولیت تصویب شده است.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۵۳ هزار واحد مسکونی در حال حاضر در دست احداث است گفت: این در حالی است که در حال حاضر ۱۱۳ هزار خانوار پشت نوبت برای دریافت مسکن هستند.

 

وی در ادامه از مشکلات بیمه معلولان و شیرخواران مجهول الهویه سخن گفت و بیان داشت: در این راستا با تفاهم نامه ای که با بیمه سلامت داشتیم بخشی از آن مشکلات در دست اقدام است

 

قبادی دانا باتاکید بر مناسب‌سازی مسکن و اماکن عمومی، گفت: نهضت مناسب‌سازی مسکن و محیط زندگی افراد دارای معلولیت با استفاده از پتانسیل اردوهای جهادی و ۲۰۰ هزار جوان دانشجوی بسیحی امکان‌پذیر است.

 

منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است