تدوین سند کاربردی جانبازان و ایثارگران در قالب ۵۱ برنامه

تدوین سند کاربردی جانبازان و ایثارگران در قالب ۵۱ برنامه

19 اسفند 1397

مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران گفت: مشاور وزیر و مسئول امور ایثارگران یادآور شد: 51 سیاست و برنامه کاربردی برای جانبازان و ایثارگران درون یک کتاب تحت عنوان سند کاربردی جانبازان و ایثارگران تألیف شده که باید در دسترس خانواده شهدا و جانبازان قرار گیرد

 

 غلامرضا یاوند عباسی در جلسه شورای هماهنگی امور ایثارگران استان قزوین اظهار کرد: بسیاری از قوانین و مقررات این قشر به دلیل تعارضات و ابهامات، ابلاغ نشدن آئین‌نامه اجرایی و عدم تخصیص اعتبار در کشور اجرایی نمی‌شود.



وی اضافه کرد: ایجاد پُست‌های مدیریتی و نصب تابلوهای راهنمایی برای مشاوره ایثارگران و جانبازان از مهم‌ترین اقدام دستگاه‌های اداری است.



عباسی ادامه داد: رئیس‌جمهوری و وزیر کشور بارها تأکید داشتند که مشکل ما کمبود منابع نیست و مشکل اساسی در مدیریت غیرصحیح و تدابیر نامناسب در حوزه منابع است.



این مسئول به مشکلات حوزه درمانی شهدا و ایثارگران اشاره کرد و گفت: مشکل اساسی ما دست‌به‌دست شدن متولی درمان است که باعث شده بین دستگاه‌ها و بنیاد شهید مکاتبات فراوانی صورت بگیرد و موجب ناهماهنگی شود.



عباسی به خلأهای مدیریتی در حوزه خدمات شهدا و ایثارگران اشاره کرد و گفت: معمولاً پول و اعتبار به اندازه کافی وجود دارد اما نظارت و تدبیر درستی برای استفاده و مدیریت این منابع وجود ندارد.



وی به مشکل اشتغال ۴۵ هزار نفر فرزند ایثارگر در کشور را یادآور شد و افزود: مسئولان استان باید همواره ایثارگران توانمند را شناسایی کرده و امورات را به آن‌ها بسپارند تا بتوانیم از ظرفیت آن‌ها با توجه به قوانین استفاده کنیم.



مشاور وزیر کشور نسبت به نصب تندیس شهدا تأکید کرد و گفت: خیلی از تندیس‌ها، تصاویر و طرح‌هایی که در حوزه شهدا تولید می‌شود مفهوم ندارد و این موضوع باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.



وی ادامه داد: یادواره شهدا جای مباحث سیاسی نیست و در این مراسم باید فرهنگ ایثار و شهادت ترویج شود تا همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی در فعالیت‌های فرهنگی ایثار و شهادت مشارکت کنند.



عباسی با یادآوری «بند ج ماده ۱۹۳» مبنی بر مناسب‌سازی اماکن و معابر عمومی عنوان کرد: طبق این قانون باید ظرف سه سال مناسب‌سازی اماکن و معابر عمومی پیگیری شود و اکنون با گذشت چندسال هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده‌ایم.



وی همچنین گفت: سرویس بهداشتی مناسب، خرید از واحدهای صنفی، اخبار ناشنوایان و برخورداری از امکانات اجتماعی و اقتصادی از مهم‌ترین محورهای مناسب‌سازی اماکن و معابر عمومی است.



عباسی بابیان اینکه در کشورهای توسعه‌یافته مناسب‌سازی اماکن و معابر عمومی به فرهنگ عمومی بدل شده است، اظهار کرد: مناسب‌سازی اماکن و معابر عمومی از مهم‌ترین موضوعاتی است که متأسفانه در جامعه ایران مورد غفلت واقع شده است.



وی ادامه داد: در کشور آلمان باوجوداینکه تعداد معلولان و بازماندگان جنگ بسیار پایین است، اما امکان دسترسی به تمام امکانات اجتماعی باعث شده تا شاهد حضور چشمگیر آن‌ها در جامعه باشیم و این تصور را در ذهن متبادر می‌کند که آلمانی‌ها معلول زیاد دارند.



این مسئول ادامه داد: در کشور الجزایر وزارتی تحت عنوان وزارت المجاهدین وجود دارد که مختص به رزمندگان است و سیاست‌های این کشور به‌قدری از بازماندگان جنگ حمایت می‌کند که گویا همه وزارت خانه‌های این کشور وزارت المجاهدین هستند.



عباسی به اراده و عزم جمهوری اسلامی برای حمایت همه‌جانبه از جانبازان اشاره کرد و گفت: سیاست‌های متجاوزانه آمریکا باعث شده تا تعریف آن‌ها از یک بازمانده جنگ این باشد که شخصی به مدت ۲۴ ساعت از تمامیت ارضی کشور دفاع کند مستحق حمایت است و این در حالی است که با وجود رزمندگان انقلاب اسلامی هماهنگی لازم را برای حمایت از بازماندگان جنگ انجام نمی‌شود.



مسئول هماهنگی امور ایثارگران کشور در ادامه سخنان خود به اجرای قوانین تأکید کرد و گفت: در قانون آمده که همه دستگاه‌های اداری مکلف‌اند که یک نفر را مسئول پیگیری امورات ایثارگران و جانبازان کنند و برای وی پُست و میزان اعتبار نیز لحاظ شود.



عباسی خاطرنشان کرد: با ابلاغ وزیر کشور تأکید شده که هر سه ماه یک‌بار هماهنگی‌های لازم برای امور شهدا و ایثارگران در قالب جلسات منظم با حضور متولیان شهدا و جانبازان تشکیل شود.



وی به تبیین اهمیت شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پرداخت و توضیح داد: این جلسه باید با هم‌افزایی فرهنگی در حوزه شهدا و ایثارگران همواره مورد تأکید استان‌ها قرار گیرد و از ارائه آمار و گزارشات بی‌کیفیت در این جلسات خودداری شود.


عباسی اظهار کرد: مسئولان باید همواره در شورای ترویج فرهنگ و شهادت این پرسش را مطرح کنند که چرا فردی از گفتن فرزند شهید ابا دارد درحالی‌که در کشورهای دیگری نظیر استرالیا این موضوع کاملاً برعکس است؟



مشاور وزیر و مسئول امور ایثارگران یادآور شد: ۵۱ سیاست و برنامه کاربردی برای جانبازان و ایثارگران درون یک کتاب تحت عنوان سند کاربردی جانبازان و ایثارگران تألیف شده که باید در دسترس خانواده شهدا و جانبازان قرار گیرد.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است