راه اندازی مراکز روزانه ویژه افراد دارای اختلال اوتیسم

راه اندازی مراکز روزانه ویژه افراد دارای اختلال اوتیسم

5 فروردین 1398

 این مراکز که با همکاری بخش غیر دولتی راه اندازی شده است شامل روزانه آموزشی توانبخشی معلولان ذهنی زیر ۱۴ سال، روزانه آموزشی توانبخشی معلولان جسمی حرکتی در تمام سنین، روزانه آموزشی توانبخشی معلولان ضایعه نخاعی در تمام سنین، روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی تا ۱۵ سال، روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و توان خواه کم بینا و نابینا تا ۱۵ سال، روزانه آموزشی توانبخشی سالمندان از ۶۰ سال، روزانه آموزشی توانبخشی بیماران روانی مزمن از ۱۷ سال، روزانه آموزشی توانبخشی افراد با اختلالات طیف اوتیسم از ۲ سال و روزانه آموزشی توانبخشی اختلالات دهان، بلع و تغذیه (دندانپزشکی) در تمام سنین، روزانه توانبخشی پیش حرفه‌ای، حرفه آموزی و کارگاه‌های تولیدی حمایتی از ۱۴ سال.

 

هدف از راه اندازی این مراکز

هدف از راه اندازی این مراکز رساندن افراد فوق به حداکثر سطح استقلال و عملکرد است. در این مراکز فرد به مرکز مراجعه و از بسته خدمات تخصصی برخوردار و خانواده وی نیز از آموزش‌های لازم بهره مند خواهند شد. متخصصان مرکز به صورت تیمی نسبت به ارزیابی، هدف گذاری فردی، طراحی برنامه درمانی و توانبخشی و اجرای آن، برای خدمت گیرندگان مراکز اقدام می‌کند.

 

در این طیف از مراکز، غالباً تجهیزات کامل توانبخشی موجود است و فضا برای دسترسی خدمت گیرندگان به خدمات مناسب سازی شده است. سازمان بهزیستی به صورت مستمر نسبت به نظارت بر فضا، کارکنان و خدمات مراکز اقدام می‌کند.

 

خانواده‌ها در قبال دریافت خدمات از مراکز فوق در طول یک ماه و هر روز هفته، موظف به پرداخت سهم مشارکت ماهیانه تا سقف ۶۴۰ هزار تومان (در سال ۹۷ و متناسب با نوع و درجه مرکز) بوده و در صورت تأیید مراتب عدم استطاعت خانوار در کمیته توانبخشی، سازمان در قالب یارانه، تا سقف ۴۶۰ هزار تومان از مبلغ فوق را تأمین خواهد کرد. در مراکز حرفه آموزی و کارگاه‌های تولیدی حمایتی، فرد در سنین بالای ۱۴ سال وارد چرخه آماده سازی برای شغل حمایتی می‌شود.

 

فرآیند ارائه درخواست

۱- توان خواه باید دارای پرونده معلولیت در سازمان بهزیستی باشد در غیر این صورت باید (خود و یا سرپرست وی) نسبت به تشکیل پرونده در اداره بهزیستی شهرستان محل زندگی، اقدام کند.

 

۲- تکمیل فرم درخواست برخورداری توان خواه از خدمات مراکز فوق در بهزیستی شهرستان توسط توان خواه یا سرپرست وی

 

۳- ارجاع مدارک توان خواه به کمیته توانبخشی یا کمیته توانبخشی حرفه‌ای (متناسب با نیاز وی) مستقر در شهرستان (ظرف مدت حداکثر ۷ روز کاری)

 

۴- اطلاع به توان خواه و (یا سرپرست وی) در خصوص داشتن شرایط برخورداری از خدمات مراکز فوق متناسب با درخواست، سن، نوع و شدت معلولیت، به صورت با یارانه یا بدون یارانه (ظرف مدت حداکثر ۷ روز کاری)

 

۵- ارجاع توان خواه به مرکز روزانه آموزشی توانبخشی، حرفه آموزی و کارگاه‌های تولیدی حمایتی (ظرف مدت حداکثر ۷ روز کاری)

 

۶- ثبت در سامانه (ظرف مدت حداکثر ۷ روز کاری)

 

منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است