10 هزار و 600 کاشت حلزون شنوایی رایگان در ایران انجام شده است

10 هزار و 600 کاشت حلزون شنوایی رایگان در ایران انجام شده است

1 اردیبهشت 1398

 هومن نریمانی  به مناسبت هفته سلامت و شعار نخستین روز این هفته مبنی بر دسترسی عادلانه به خدمات سلامت درباره کاشت حلزون ناشنوایی اظهار داشت: یکی از اهداف عالی نظام سلامت در جمهوری اسلامی که در سیاست‌ های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار دارد و در مبحث نظام سلامت نیز قید شده، توزیع عادلانه خدمات سلامت است که یکی از مصداق ‌های آن کاشت حلزون شنوایی محسوب می‌شود.


وی افزود: کاشت حلزون شنوایی از سال 1372 در ایران شروع شده و طی 26 سالی که کاشت حلزون در کشور انجام شده است، هیات امنای صرفه جویی ارزی از ابتدای امر به عنوان حامی اصلی و مدیر راهبری این پروژه در کشور بوده است.


نریمانی با بیان اینکه سالانه 2 تا 3 هزار کودک ناشنوا و کم شنوا در کشور متولد می‌ شوند، اضافه کرد: زمانی‌ که خانواده‌های کودک ناشنوا یا کم شنوا به مراکز کاشت حلزون مراجعه می‌کنند، ابتدا برای آنها اقدامات درمانی همچون استفاده از وسایل کمک شنوایی و سمعک انجام می‌شود و اگر اقدامات درمانی پاسخگو نباشد، بیمار کاندیدای کاشت حلزون شنوایی می‌شود.


مدیرکل برنامه ریزی و نظارت هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با اشاره به اینکه سن طلایی کاشت حلزون شنوایی کمتر از 4 سالگی است، گفت: البته در شرایطی در بالای 4 سال نیز امکان کاشت حلزون شنوایی وجود دارد.


وی با اشاره به اینکه از سال 1372 تاکنون بیش از 10 هزار و 600 مورد عمل کاشت حلزون شنوایی در کشور انجام شده است، افزود: هزینه کاشت حلزون شنوایی، 50 میلیون تومان است که شامل هزینه‌های خرید پروتز، حق العمل جراحی، هتلینگ بیمارستانی و حمایت‌های بعد از کاشت حلزون مانند 100 جلسه گفتار درمانی و بازتوانی شنوایی است.


نریمانی خاطرنشان کرد: هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران 44 میلیون تومان از هزینه کاشت حلزون شنوایی را برای این بیماران پرداخت می‌کند و 6 میلیون دیگر توسط خود خانواده‌‌ها پرداخت می‌شود.


مدیرکل برنامه ریزی و نظارت هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: در زمینه کاشت حلزون شنوایی در خاورمیانه رتبه اول و در دنیا جزو 10 کشور اول هستیم و طی 4 سال گذشته 159 میلیارد تومان توسط هیات امنای صرفه جویی ارزی جهت کاشت حلزون شنوایی برای 4226 هزار کودک در 11 مرکز درمانی سراسر کشور پرداخت شده است و این موضوع در راستای دسترسی عادلانه به خدمات است.

 

وی یادآور شد: مشکلاتی را در زمینه تحقق بودجه خرید پروتز کاشت حلزون داشته‌ایم به صورتی که در سال‌های 94 و 95 اصلا بودجه در نظر گرفته شده تحقق پیدا نکرده و در سال 96 نصف بودجه و در سال 97 از 54 میلیارد تومان 5 میلیارد تحقق پیدا کرد لذا در سال‌های اخیر هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران از محل اعتبارات داخلی خود اقدام به تامین پروتزهای کاشت حلزون شنوایی کرده و حمایت‌های لازم در این راستا ضروری است.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است