توانمندسازی بدون مرز نابینایان در شیراز

توانمندسازی بدون مرز نابینایان در شیراز

19 تیر 1398

پیش از این تنی چند از نابینایان از چابهار برای یادگیری مهارت‌های گوناگون به این موسسه مراجعه کرده‌اند و در بازگشت سازمانی مردم نهاد را برای نابینایان دیار خود با بهره‌گیری از آموزه‌های این کارگاه‌ها راه‌اندازی کردند.

 

حسن قنبر، معروف به ابوعلی خیر نیک‌اندیشی است که با دغدغه آموزش به نابینایان و توانمندسازی آنان کشورهای همسایه و شهرهای ایران را جست‌وجو کرده است تا به نام موسسه نابینایان توانگران کار آفرین در شیراز رسید؛ هرچند آنان پیش از این نیز در شهر اصفهان دوره‌ای کوتاه را دیده بوده‌اند. او که حامی مالی این هشت مددجو و همراهانشان است، بخش عمده هزینه‌های آموزش آنان را بر عهده گرفته است.

 

مددکار موسسه نابینایان توانگران کارآفرین در گفت و گو با ایرنا هدف از برگزاری این کارگاه دوهفته‌ای را برای نابینایان عراقی تحقق شعار "آموزش، برای همه و در هر شرایطی" عنوان کرد و این برنامه را در نوع خود اولین دوره آموزش تخصصی و توانمندسازی بین‌المللی برای نابینایان دانست.

دوره‌های کار با رایانه، تحرک و جهت‌یابی، بریل‌آموزی، شطرنج، شالبافی و بافندگی به مددجویان عراقی ارائه می‌شود.

مینا قائدی درباره چگونگی برگزاری این کارگاه ۱۴ روزه عنوان کرد: این گروه ۲۰ نفره با ۸ عضو نابینای مطلق به درخواست خود با حضور در این موسسه مردم نهاد از آموزش‌هایی در زمینه‌های کار با رایانه، تحرک و جهت‌یابی، بریل‌آموزی، شطرنج، شالبافی و بافندگی بهره‌مند می‌شوند.

 

او با اشاره به حمایت مادی و معنوی خیر نیک‌اندیش، عنوان کرد: این افراد از سراسر کشور عراق برای آموزش به شیراز آمده‌اند و گروه هشت نفره آنان را چهار زن و چهار مرد تشکیل می‌دهد تا با فراگیری مهارت‌های گوناگون، محدودیت‌ها را پشت سر بگذارند و با تجربه سفری دشوار و آموزش‌های فشرده، زندگی با کیفیت‌تری را برای خود و همتایانشان رقم زنند.

 

قائدی اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای برگزاری این کلاس‌ها پس از سنجش و ارزشیابی مقدماتی، صورت گرفته است و آموزش‌ها براساس نیاز در رشته‌های کاربردی ارائه می‌شود.

مددکار نابینایان: احیای عزت نفس و پرورش کارآمدی، ایجاد مهارت‌های هنری و نرم‌افزاری را از زمینه‌های مهم فعالیت‌های دو هفته‌ای گروه نابینایان عراقی است.

این مددکار احیای عزت نفس و پرورش کارآمدی در ارائه آموزش‌های معادل با دوره‌های تربیت مربی، ایجاد مهارت‌های هنری و نرم‌افزاری را از زمینه‌های مهم فعالیت‌های دو هفته‌ای این گروه برشمرد.

 

وی درباره روند برگزاری کارگاه‌ها گفت: مذاکرات اولیه در اردیبهشت‌ماه صورت گرفت و تاریخ برگزاری دوره به ۸ تیرماه موکول شد. در این مدت مددکاران موسسه نابینایان توانگران کارآفرین برای ارتباط با این گروه عراقی مشغول یادگیری زبان به‌منظور برقراری ارتباط حداقلی شدند و امروز با آنکه مترجم به همراه این گروه در دوره حضور دارد، می‌توانیم ارتباطی دوستانه با میهمانان برگزار کنیم.

 

قائدی با بیان اینکه ارائه امکانات ویژه نابینایان در کشور عراق مطلوب نیست، گفت: تهیه ادوات برای زندگی بهتر نابینایان در این کشور بسیار دشوار است و حتی برخورداری از قلم نوشتن به خط بریل نیز در ایران برای آن‌ها فراهم شد.

 

او بیان کرد: مراسم اختتامیه این دوره آموزشی در تاریخ ۲۰ تیرماه با ارائه گواهی خاتمه خواهد یافت؛ اما مسیر خدمت‌رسانی موسسه توانگران در جهت آموزش به نابینایان و کم بینایان سراسر جهان، همچنان گشوده خواهد بود؛ خدمت‌رسانی بی‌منت به همه افراد فارغ از مرزهایی چون نژاد و مذهب و جغرافیا مهم‌ترین پیام ارائه چنین خدماتی است.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است