یادداشت روز

یادداشت روز

توان‌تِک چرا؟

27 تیر 1398

 

فلسفه وجودی و علت پیدایش هر پدیده با یک پرسش آغاز می‌شود. شاید برای شناخت بهتر رویداد توان‌تِک که سومین دوره آن همزمان با نمایشگاه بین‌المللی الکامپ، امروز کارش را شروع کرد، بهتر باشد به همین پرسش پاسخ دهیم.

افراد دارای معلولیت به عنوان بزرگ‌ترین اقلیت اجتماعی جامعه بشری تا پیش از پایان جنگ دوم جهانی مورد بی‌مهری‌ها و تبعیض‌های ناروای زیادی واقع می‌شدند. اما با خاتمه جنگ جهانی، تأسیس سازمان ملل متحد و جایگزینی آن با جامعه ملل، تحقق حقوق انسانی و از آن جمله؛ حقوق افراد دارای معلولیت بیشتر مورد توجه قرار گرفت. شاید بتوان تصویب اعلامیه حقوق بشر را نخستین سنگ بنای تدوین کنوانسیون حقوق معلولان ذکر کرد. نامگذاری سال 1981 به عنوان سال "جهانی معلولان" و در ادامه تعیین دهه معلولان از 1982 تا 1993 دیگر اقداماتی بود که در زمینه احقاق حقوق معلولان در سطح جهانی به انجام رسید، هر چند اولین سند بین‌المللی رعایت حقوق افراد دارای معلولیت در سال 2007 میلادی برابر با 1386 شمسی برای امضا در اختیار کشورهای عضو قرار داده شد.

روح حاکم بر کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت؛ احترام به منزلت، تفاوت‌ها و تنوع انسانی، عدم تبعیض، مشارکت مؤثر و حضور در جامعه، برابری فرصت‌ها، احترام به ظرفیت‌ها و توانایی‌های قابل تحول، برابری بین زن و مرد و دسترسی است.

تحول شتابان فناوری‌های نوین در عرصه اطلاعات و ارتباطات مهم‌ترین ابزار برای جلب مشارکت، توسعه دسترس‌پذیری، توانمندسازی، برابرسازی فرصت‌ها و احترام به توانایی‌های قابل تحول افراد دارای معلولیت محسوب می‌شود و به همین علت دسترس‌پذیری الکترونیک برای معلولان بسیار مورد تأکید و توصیه نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های مرتبط ملی قرار می‌گیرد و درست از همین جا نقش و اهمیت رویداد توان‌تِک آغاز می‌شود.

توان‌تِک از آغاز تا امروز که سومین دوره‌اش را سپری می‌کند بر توانمندسازی الکترونیکی و توسعه دسترسی برای افراد دارای معلولیت اصرار داشته است و عقیده دارد با دسترس‌پذیری به فضاهای وب، کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها علاوه بر جبران برخی از محدودیت‌های افراد دارای معلولیت به تحقق عدالت اجتماعی و سلامت اجتماعی این گروه از هموطنان کمک قابل توجهی می‌کند.

دسترس‌پذیری به فرآیند گفته می‌شود که با استفاده از ابزارها و امکانات پیش‌بینی شده، میزان سهولت کارکردن با یک سامانه، فضا و ابزار و همچنین شمار استفاده‌کنندگان را افزایش می‌دهند. این تعریف تکالیفی را بر عهده ارایه دهندگان خدمات و سرویس‌های فناوری اطلاعات قرار می‌دهد که با در نظر گرفتن شرایط افراد دارای معلولیت به‌منظور تحقق حق دسترسی، امکاناتی همچون نرم‌افزارهای خواننده صفحات وب، نرم‌افزارهای بزرگ‌کننده فونت برای کاربران کم‌بینا و دیگر ابزارها را به کار بگیرند تا افراد دارای معلولیت با استفاده از این امکانات و فرآیندها بخشی از محدودیت‌های جسمی و حرکتی خود را جبران کنند.

این دسترسی می‌تواند در بخش‌های آموزشی، فرهنگی، کارآفرینی، اشتغال، عدالت اجتماعی، پیشگیری و درمان، امنیت حقوقی و حمایت‌های قانونی، زیست محیطی و حمل و نقل، ورزش و اوقات فراغت، دسترسی‌های فیزیکی، فناوری، پژوهشی و علمی، برنامه‌ریزی و اجرا شود و بخش وسیعی از افراد دارای معلولیت از قبیل: کم‌توان، ناتوان، معلولان جسمی و حرکتی، افراد مبتلا به اوتیسم، ام‌اس، نابینا، ناشنوا، کم‌بینا، کم‌شنوا، معلولان ذهنی، سالمندان، جانبازان، بیماران خاص و آسیب‌دیدگان اجتماعی را در برمی‌گیرد.

ارتباط با استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین با هدف شناخت دسترسی‌های پیش‌بینی شده و معرفی خدمات و سرویس‌هایی که برای افراد  دارای معلولیت درنظر گرفته‌اند در کنار معرفی چهره‌های شاخص توان‌‌یابی که با راه‌اندازی استارت‌آپ خود، حرکت توسعه دسترس‌پذیری را شتاب بیشتری بخشیده‌اند، توان‌تِک را به یک ارزش‌ اجتماعی بدل کرده است تا ضمن توجه به نیازهای بزرگ‌ترین اقلیت انسانی و اجتماعی با اهدا جایزه مسؤولیت اجتماعی و معرفی برگزیدگان توان‌تِک به مردم و جامعه، سهمی را که انجمن‌های فعال حوزه معلولان به محوریت مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد هم‌دوش با فعالان عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این دوران بر عهده دارند با دقت به انجام برسانند.

توان‌تِک از تمام صاحب‌نظران و فعالان اجتماعی دعوت می‌کنیم با حضور در سالن 8 و 9 ضمن بازید از نمایشگاه توان‌تِک  با ارایه رهنمودهای ارزشمندتان، در این خیر ماندگار مشارکت نمایند.

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است