معلولان بوشهری خواستار مناسب‌سازی محیط/ مسیر حرکت فراهم شود

معلولان بوشهری خواستار مناسب‌سازی محیط/ مسیر حرکت فراهم شود

3 مرداد 1398

معلولان بخش قابل توجهی از جامعه را تشکیل می‌دهند و حق مسلم آنها است که از امکانات عمومی بهره‌مند شوند و فضا و زمینه برای حضور آنها در اماکن مختلف فراهم باشد.

 

متأسفانه در سال‌های گذشته توجه چندانی به مناسب‌سازی محیط برای معلولان و ایجاد رمپ‌ها برای این قشر صورت نگرفته بود و هرچند اکنون گام‌های مهمی در این زمینه برداشته شده است ولی کافی نیست.

 

همه باید دست به دست هم دهند تا زمینه رفع مشکل معلولان حل شود و اماکن عمومی و معابر به گونه‌ای مناسب‌سازی شوند تا معلولان مشکلی برای استفاده از این امکانات و حضور در اماکن مختلف نداشته باشند.

 

مسیر معلولان هموار شود

رئیس هیئت مدیره انجمن معلولین بوشهر خواستار رفع مشکلات معلولان استان شد و تاکید کرد: حرکت در مسیر مناسب سازی محیط برای معلولان یک ضرورت و یک امر بسیار مهم است.

 

مسعود نوری صادقی اضافه کرد: کمبود تعداد رمپ‌ها در طول کنار ساحل، عدم درج تابلوی راهنمای عبور معلولین و نبود خط کشی قسمتی از خیابان‌های مهم ویژه عبور معلولان از جمله مشکلات شهر است.

 

کارشناس مناسب سازی بهزیستی و دبیر شورای سالمندان استان بوشهر گفت: در زمینه مناسب سازی ارزیابی لازم از دستگاه‌های دولتی در سراسر استان توسط کارشناسان ادارت بهزیستی صورت گرفته است.

 

مژگان آل بهبهانی حاطرنشان کرد: در سال گذشته استان بوشهر در جشنواره شهید رجایی در زمینه مناسب سازی رتبه نهم را کسب کرد.

 

 

لزوم همکاری همه دستگاه‌ها

مدیر کل بهزیستی استان بوشهر در خصوص مناسب سازی محیط برای معلولان گفت: ما باید شرایط را برای مناسب سازی فراهم کنیم و این شرایط مستلزم رویکردی چند وجهی است که همکاری تمامی بخش‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی را این زمینه می‌طلبد.

 

علی پولادی ریشهری تصریح کرد: مناسب سازی تنها یک کار فیزیکی و محیطی نیست بلکه افزایش اعتماد به نفس و امیدآفرینی افراد جامعه است.

 

وی ادامه داد: وقتی این قضیه در خصوص معلولان و سالمندان رعایت نشود یکسری آسیب‌ها و مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد که جامعه بعداً باید هزینه بیشتری در قبال عدم توجه به آن بپردازید.

 

تغییرات مثبت دیده می‌شود

مهرداد ستوده معاون امور عمرانی استاندار بوشهر اظهار داشت: تغییر نگاه و بهینه سازی مسیر حرکت را در بهزیستی به وضوح می بی نم و همچنین برنامه‌های دلسوزانه ای که مدیرکل بهزیستی ایجاد کرده نشان دهنده دغدغه ایشان نسبت به مردم شهر و جامعه معلولان است.

 

وی در خصوص نوع نگاه نسبت به معلولان افزود: افراد دارای معلولیت ناخواسته دچار این مشکل شده‌اند و ما باید برای این افراد برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم و به جای نگاه ترحم آمیز به این جامعه بیاییم برای آنان اقدام مفید انجام دهیم و این وظیفه ما است که برای آنان حرکتی انجام دهیم.

 

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر ادامه داد: بهترین بستر برای تغییر نوع نگاه به معلولین آموزش و پرورش است و در این زمینه باید فرهنگ سازی کرد و آموزش‌هایی را به خصوص به خانواده‌ها داد تا نگاه‌ها نسبت به جامع معلولین در جایگاه خود قرار گیرد.

 

پیش‌بینی مسیر عبور نابینایان

سید موسی موسوی مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی استانداری بوشهر نیز بیان کرد: نظارت کارشناسان در زمینه مناسب سازی پیاده‌روها به صورت مستمر است.

 

وی خاطرنشان کرد: شرایط کنونی نسبت به سال‌های گذشته تغییر رو به مثبت داشته و ۹۰ درصد از شهرداری‌ها در سطح استان در انجام پیاده‌روها مسیر عبور نابینایان را پیش بینی می‌کنند.

 

هرچند به گفته مسئولان استان اقداماتی در راستای بهبود وضعیت و مناسب‌سازی محیط صورت گرفته است ولی هنوز هم معلولان با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند که باید در این راستا تلاش گسترده‌ای برای رفع مشکلات صورت گیرد.

 

منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است