قصه «شهرزاد»؛ از تیراندازی با کمان تا قضاوت در پاراالمپیک توکیو

قصه «شهرزاد»؛ از تیراندازی با کمان تا قضاوت در پاراالمپیک توکیو

24 شهریور 1398

فدراسیون جهانی تیراندازی‌ باکمان و مسئولان برگزاری پاراالمپیک ۲۰۲۰ توکیو دیروز (شنبه ۲۳ مردادماه) اسامی ۱۴ داور و یک سرداور آمریکایی را اعلام کردند و نام الهیاری داوربین‌المللی کشورمان نیز در میان آنان قرار داشت.

 

شهرزاد الهیاری متولد ۱۳۵۸ تهران است و علاوه بر داوری بین‌المللی تیراندازی‌ با کمان، افتخار پوشیدن تیم ملی ایران نیز داشته است و با توجه به تجربه قضاوتش در مراحل نیمه‌نهایی رقابت‌های متعدد، امیدوار است که قضاوت فینال این رشته در پارالمپیک را نیز عهده‌دار شود.

 

در این بین، گفت‌وگوی ایرنا با این داور بین‌المللی زن را می‌خوانیم.

 

انتخاب داوران بازی‌های المپیک یا پاراالمپیک چطور انجام می‌شود و آیا داوران می‌توانند برای حضور در این بازی‌ها برنامه‌ریزی کنند؟

 

- فدراسیون جهانی با توجه به سوابق داوران بین‌المللی کشورهای مختلف طی چهار سال گذشته اقدام به انتخاب داوران مورد نیاز برای بازی‌های المپیک یا پاراالمپیک می‌کند و بیشتر داوران تلاش می‌کنند که در این فاصله دست‌کم در چند مسابقه بین‌المللی داوری کنند.

 

در هر مسابقه‌ای سرداور به داوران امتیازاتی می‌دهد که این امتیازات نیز یکی دیگر از شاخص‌های مورد نیاز برای انتخاب داوران المپیک‌ و پاراالمپیک محسوب می‌شود، ضمن اینکه شانس داورانی که المپیک یا پاراالمپیک در قاره‌شان برگزار می‌شود نسبت به داوران قاره‌های دیگر بیشتر است یا به عبارتی تعداد بیشتری از داوران قاره میزبان انتخاب می‌شوند.

 

بازی‌های المپیک و پاراالمپیک همانطور که برای ورزشکاران بزرگترین هدف محسوب می‌شود هدف و نهایت آرزوی هر داوری است. بنابراین باید تمام تلاش ما شرکت در مسابقات بین‌المللی بیشتر، قضاوت با استانداردهای بالاتر و کسب امتیازات بیشتر در جهت انتخاب از سوی فدراسیون جهانی باشد.

 

هرقدر شرایط بهتری کسب کنیم شانس ما برای انتخاب شدن و حضور در المپیک یا پاراالمپیک بیشتر خواهد شد.

 

در چهار سال گذشته در کدام مسابقات بین‌المللی قضاوت کرده‌اید؟

- ۲ دوره جام جهانی در آنتالیا ترکیه طی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، مسابقات فیلد ایتالیا سال ۲۰۱۸، جام جهانی ۲۰۱۹ چین و چند مسابقه دیگر که قطعا امتیازات آنان و توجه به استانداردها در این مسابقات در قرار گرفتن در فهرست داوران پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو بی‌تاثیر نبوده‌است.

 

نکته جالب اینکه در همه این مسابقات به عنوان داور خط در مرحله نیمه‌نهایی حضور داشتم و همین مساله این احساس را در من تقویت می‌کند که شانس زیادی برای قضاوت در فینال دارم.

 

داوری برای رقابت‌های کمانداران یا پاراکمانداران متفاوت است؟ ممکن بود برای داوری در المپیک انتخاب شوید؟

- شاخص‌های انتخاب داوران مسابقات تیروکمان المپیک با پاراالمپیک تفاوتی ندارد و این امکان وجود داشت که برای قضاوت در المپیک انتخاب شوم.

 

داوری برای کمانداران سالم یا معلول نیز هیچ فرقی ندارد اگر چه استانداردهای مسابقات پاراکمانداران با کمانداران به دلیل استفاده از صندلی یا تجهیزات خاص کمی متفاوت است اما قوانین حاکم بر هر دو یکسان است و مسابقات پاراکمانداران فقط براساس شرایط و کلاس معلولیت آنان برگزار می‌شود و هیچ تفاوت دیگری با مسابقات کمانداران ندارد.

 

شانس قضاوت در المپیک را نیز همچون سایر داوران بین‌المللی این رشته داشتم.

 

سابقه پوشیدن تیم ملی تیراندازی با کمان را دارید، چطور به داوری علاقمند شدید؟

- در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ افتخار پوشیدن پیراهن تیم‌ملی را داشتم و در چهار مرحله جام جهانی تیراندازی با کمان در کشورهای ایتالیا، آلمان، کره‌جنوبی و چین شرکت کردم، ‌اما در آخرین مرحله یعنی چین دچار آسیب دیدگی از ناحیه کمر شدم و این مساله با توجه به تشویق دوستانم به داوری این رشته باعث تغییر مسیرم از ورزشکاری به داوری شد.

 

به زبان انگلیسی تسلط داشتم و همزمان با حضور در مسابقات جهانی که به عنوان ورزشکار شرکت می‌کردم با داوران در خصوص تجربیاتشان صحبت می‌کردم و تا حدود زیادیبا قوانین آشنا شدم.

 

درمسابقات آسیایی تیراندازی با کمان به میزبانی شهر اصفهان بود که نخستین میزبانی ایران نیز محسوب می‌شد اولین تجربه داوری را داشتم و به ترتیب مراحل را طی کردم تا عنوان داور بین‌المللی را کسب کردم.

 

داوری مسابقات تیراندازی باکمان پاراالمپیک ۲۰۲۰ توکیو را چند نفر برعهده دارند؟

- یک سرداور آمریکایی و ۱۴ داور کار قضاوت این رقابت‌ها را برعهده دارند که داورانی از انگلیس، ایتالیا، روسیه، دانمارک، ایران، ‌استرالیا، چین، اندونزی، ‌مغولستان و سنگاپور از جمله این داوران هستند.

 

ایران چند داور بین‌المللی تیراندازی باکمان دارد و کدام داوران ایرانی پیش از شما سابقه قضاوت در المپیک یا پاراالمپیک را داشته‌اند؟

غزاله رسولی، نسرین قشقایی، حسین نصیری نژاد و داود نعمتی نیا و من داوران بین‌المللی هستیم و ۶ داور قاره‌ای نیز داریم و پیش از من که قرار است در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو قضاوت کنم نعمتی‌نیا در ۲ المپیک سیدنی و ریو قضاوت کرده است.

 

خاطره‌ خاصی از قضاوت‌های خود در مسابقات بین‌المللی و جهانی دارید؟

در یکی از مسابقات جام‌جهانی که کار قضاوت فینال را عهده‌دار بودم یکی از کمانداران به ظاهر برنده به نظر می‌رسید اما آخرین تیرش خطا رفت و حریفش که یک آمریکایی بود و دیگر امیدی به پیروزی نداشت برنده شد طوری که خودش هم باور نمی‌کرد.

 

این مساله بیانگر جذابیت رشته تیراندازی با کمان است هیچکس تا آخرین لحظه‌ رقابت نمی‌تواند برنده یا بازنده را پیش‌بینی کند و جنگ، تلاش و حفظ تمرکز تا پایان ادامه دارد.

 

آیا زنانی که فعالیت‌های ورزشی به عنوان ورزشکار، ‌مربی یا داور دارند، می‌توانند همسر یا مادر خوبی باشند؟

در حال حاضر یک پسر پنج ساله دارم و به طور قطع با حمایت و همکاری همسرم این مهم میسر شده است که بدون نگرانی فعالیت‌هایم را در عرصه داخلی و خارجی پیگیری کنم و مطمئن هستم در سراسر جهان زنان و مردان با حمایت از یکدیگر و همکاری و تلاش برای حل مشکلات می‌توانند اهداف و برنامه‌های زندگی و کار خود را به پیش ببرند.

 

در خصوص موفقیت‌های کاری هم باید بگویم به تنهایی نمی‌توانستم تا این مرحله و حضور در پاراالمپیک پیشروی کنم مگر با حمایت مسئولان فدراسیون و همکارانم و شاید به ظاهر من به‌تنهایی در مسابقات شرکت کرده و کار قضاوت را انجام می‌دهم اما در واقع این یک کار تیمی است که نتیجه آن در قالب فردی دیده می‌شود.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است