گلخانه‌ای که با اشتغال بانوان ناشنوا رونق گرفت

گلخانه‌ای که با اشتغال بانوان ناشنوا رونق گرفت

10 آذر 1398

گلخانه گل رز بیرجند یکی از گلخانه‌های موفق در استان و یا حتی در سطح کشور است که توانسته در راستای اشتغالزایی بانوان معلول کار بسیار بزرگی انجام دهد.

 

اینروزها کشت گلخانه یکی از برنامه‌های جدی مسئولان است که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور به امضا رسید و مقرر شد تا پایان دولت هزار هکتار گلخانه در استان احداث شود.

 

در راستای این تفاهم‌نامه بخش‌های مختلف پرورش دام و طیور و شیلات و آبزیان در شرایط گلخانه‌ای تولید خواهد شد و علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب سهم بسزایی در صادرات و اشتغالزایی خواهد داشت.

 

استاندار خراسان جنوبی اعلام کرده بود برنامه دولت در کشور، احداث 5000 هکتار گلخانه است که 1000 هکتار آن، مربوط به خراسان جنوبی است که تاکنون در استان ۶۰ هکتار گلخانه احداث شده است، لذا برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در این دولت، 1000 هکتار گلخانه در استان احداث شود.

 

گلخانه گل رز بیرجند یکی از گلخانه‌های موفق در استان و یا حتی در سطح کشور است که توانسته در راستای اشتغالزایی بانوان معلول کار بسیار بزرگی انجام دهد.

 

اشتغالزایی برای بانوان

محمدهادی موهبتی، مدیرعامل یک مجتمع گلخانه‌ای در بیرجند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این مجتمع با هدف ایجاد اشتغال برای روستاییان و افراد مستمند در بخش‌های مختلف از جمله گلخانه و فضای پرورش اسب در حال فعالیت است.

 

وی با بیان اینکه به دلیل سنگ‌اندازی‌هایی که صورت گرفت پرورش اسب را متوقف کردیم، افزود: در ابتدای تاسیس شرکت، ایجاد کارخانه فرآوری شیر برای روستاییان مورد هدف بوده تا بتواند با بکارگیری بخش تخصصی کمکی به توسعه اشتغال کند.

 

این کارآفرین بیرجندی با بیان اینکه در سال 87 اقدام به احداث گلخانه کردیم و پس از وقفه کاری دو سه ساله به لحاظ مشکلات اقتصادی دوباره گلخانه در سال 93 بازسازی شد، تصریح کرد: هدف تاسیس گلخانه‌ها ایجاد محیطی امن برای اشتغال بانوان بود.

 

موهبتی ادامه داد: از بین بانوان نیز جامعه بانوان ناشنوا را انتخاب کردیم و خرسندیم که توانستیم بخشی از این جامعه را برای ظهور و بروز استعدادها و بازیابی شخصیت و هویت خود به کار بگیریم.

 

وی بیان کرد: در سال‌های اول برای بالغ بر 37 نفر اشتغال ایجاد شد و به جهت مشکلاتی که بود نتوانستیم طرح را توسعه دهیم و در حال حاضر کمتر از 20 نفر که 50 درصد آن بانوان هستند مشغول به کار هستند.

 

مدیرعامل کشت و صنعت هزاردستان بیرجند بیان کرد: اکنون در گلخانه دو سالن پنج هزار متری زیر کشت گل رز است و برنامه داریم که در فاز جدید که زیرساخت‌ها آماده شد بتوانیم هفت هکتار دیگر نیز به سطح زیر کشت اضافه کنیم.

 

موهبتی ادامه داد: تولید سالیانه این گلخانه در حدود یک میلیون شاخه رز است و حدود 60 درصد از واحدهایی که کشت کردیم به صورت اقتصادی بهره‌برداری می‌شود و 40 درصد نیز به صورت آزمایشی است.

 

وی با اشاره به اینکه این گلخانه اولین گلخانه هیدروپونیک گل رز شاخه بریده هلندی در بیرجند است، افزود: در استان مرکز تحقیقاتی و تولیدکننده دانش فنی برای تولید رز وجود ندارد تا بتوانیم از اندوخته‌ها و پژوهش‌های آن‌ها بهره بگیریم.

 

مدیرعامل کشت و صنعت هزاردستان بیرجند بیان کرد: این شرکت در تولید حرفه‌ای محصولات گلخانه‌ای پیشرو بوده و در سال 97 به عنوان تولیدکننده برتر گل و گیاه زینتی کشور شناخته شده است.

 

موهبتی با بیان اینکه تصمیم داریم تنوعی به محصولات گلخانه‌ای دهیم، افزود: اصول استاندارد برای صادرات محصول را رعایت کردیم و برای صادرات به کشورهای دیگر مشکلی نداریم و اکنون گواهی نامه‌های مربوطه را دریافت کرده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم مستقیما این گل رز صادر کنیم، افزود: با پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی و انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی در این حوزه امید داریم که بتوانیم از این فضای به وجود آمده به نفع اشتغال و بهره‌برداری بهتر استفاده کنیم.

 

وی افزود: احساس می‌شود این تصمیم در بین مدیران عالی استان بوجود آمده که یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که می‌تواند به توسعه پایدار اقتصادی کمک کند، کشت گلخانه‌ای است و این شرکت نیز تا جایی که بتواند به مدیران کمک خواهد کرد.

 

آموزش و تحقیقات؛ نیاز مبرم استان

مدیرعامل کشت و صنعت هزاردستان بیرجند با بیان اینکه در راستای اجرای این تفاهم‌نامه صحبت‌هایی با این شرکت برای آموزش نیروهای متقاضی و کارشناسان و نیروهای تخصصی انجام شده است، تصریح کرد: با سفر بنی عامری مجری ملی طرح توسعه گلخانه های کشور به استان، فعالیت‌ها دیده شد و مشتاق بودند تا طرح توسعه‌ای این گلخانه به انجام برسد و در این خصوص قول همکاری دادند.

 

موهبتی ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل نبود زیرساخت‌های لازم برای رقابت با تولیدکنندگان دیگر کشورها از جمله تهیه و ارسال ارزان و مناسب محصول و تهیه ارزان نهاده‌های مصرفی است.

 

وی با بیان اینکه هنوز در بین نیروهای دولتی کارشناسانی هستند که متوجه فعالیت ما نیستند و سنگ‌اندازی می‌کنند، یادآور شد: آموزش و تحقیقات نیاز مبرم استان است تا واحدهای علم و فناوری تحقیقاتی در مورد تولیدات گلخانه‌ای در استان مستقر شوند و نیروهای فنی بسیاری نیز آموزش داده شوند.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است