لرستان رتبه دهم شیوع معلولیت در کشور را دارد

لرستان رتبه دهم شیوع معلولیت در کشور را دارد

27 آذر 1398

فاطمه زهرا توکلی در دیدار با رییس دیوان محاسبات لرستان افزود: سازمان بهزیستی تنوع مختلفی در بین گروههای اقشار آسیب پذیر به عنوان مخاطبین خود دارد و به چهار گروه معلولین، کودکان، زنان سرپرست خانوار و سالمندان خدمت می‌دهد. 

 

وی ادامه داد: اطلاعات ۵۰ هزار نفر معلول در سامانه استان ثبت شده که حدود نیمی از این افراد دارای ضایعه نخاعی و جسمی حرکتی هستند به نحوی که ۲۱ هزار و ۳۶۴ بیمار با ضایعه جسمی و حرکتی بیشترین تعداد جامعه معلولان استان را تشکیل داده اند که خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی را دریافت می کنند.

 

وی با بیان اینکه تشخیص معلولیت به عهده سازمان بهزیستی است تصریح کرد: ضایعات بینایی، ذهنی، روانی، شنوایی و صوت و گفتار، عارضه سایر معلولان استان است و این سازمان به ۲ هزار معلول در مراکز روزانه و شبانه ارائه خدمت می کند.

 

مدیرکل بهزیستی لرستان ژنتیک و نواقص مادرزادی را اصلی ترین دلیل فراوانی معلولان جسمی حرکتی استان برشمرد و اظهار داشت:‌ همچنین حوادث از جمله تصادف های رانندگی دومین علت معلولیت ها در لرستان است.

 

توکلی تصریح کرد: با توجه به اهمیت غربالگری های ژنتیکی، سال گذشته قراردادهایی با برخی آزمایشگاههای استان منعقد و کمک هزینه هایی برای این مهم لحاظ شده، تا با انجام آزمایش های خاص ژنتیک، از تولد نوزادان با عوارض جسمی و حرکتی تا حدودی پیشگیری شود.

 

وی گفت: همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان در دستور کار قرار گرفته تا با شناخت عوامل موثر در بروز معلولیت های مادرزادی، نسبت به ازدواج های فامیلی دقت بیشتری داشته باشند و آزمایش های لازم را انجام دهند.

 

وی با بیان اینکه هشت هزار و ۸۰۰ زن سرپرست خانوار در قالب ۱۴ هزار  نفر تحت پوشش بهزیستی استان هستند گفت: از مجموع ۱۷۰ هزار جمعیت سالمند استان نیز حدود هفت هزار نفر تحت حمایت سازمان هستند. 

 

توکلی افزود: همچنین یکهزار  کودک بی سرپرست و بد سرپرست را به شکل مستقیم و غیر مستقیم حمایت می کنیم.

 

مدیرکل بهزیستی لرستان یکی از خدمات این نهاد را فعالیت جهت کاهش آسیب های اجتماعی عنوان و بیان کرد: در حال حاضر ۱۶۰ تا ۲۰۰ معتاد متجاهر ماهانه در مرکز استان نگهداری می شود.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است