ساخت دومین دستگاه برای کاهش عوارض ناشی از ضایعات حرکتی در دانشگاه علم و صنعت

ساخت دومین دستگاه برای کاهش عوارض ناشی از ضایعات حرکتی در دانشگاه علم و صنعت

9 دی 1398

محققان مرکز فناور عصبی دانشگاه علم و صنعت با طراحی و ساخت دستگاه پروتز پاراسایکلینگ، با ایجاد امکان رکاب زدن گردش خون در اندام تحتانی و فوقانی مانع از بروز عوارض ناشی از ضایعات حرکتی در بیماران ام اس و سکته مغزی خواهند شد.

 

 دکتر عباس عرفانیان، استاد گروه مهندسی پزشکی دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت ایران و مجری طرح امروز در حاشیه مراسم رونمایی از دستگاه پروتز پاراسایکلینگ در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس گزارش سازمان بهزیستی در شهریورماه امسال، حدود ۶۵۰ هزار نفر معلول جسمی حرکتی داریم که شامل افراد ضایعه نخاعی نیز می‌شوند.

 

وی یکی از چالش‌های افراد مبتلا به ضایعات نخاعی را مشکلات حسی و حرکتی دانست و اظهار کرد: این افراد علاوه بر آن مشکلات حادتری دارند؛ چرا که این افراد به آتروفی استخوانی، پوکی استخوان و زخم بستر مبتلا می‌شوند، ضمن آنکه بر اثر عدم گردش خون دچار عفونت‌های کلیوی و مثانه و نارسایی‌های قلبی و عروقی خواهند شد.

 

عرفانیان یکی از روش‌های موثر برای جلوگیری از عوارض ضایعه را استفاده از روش‌های مهندسی و فناوری عصبی ذکر کرد و ادامه داد: بر این اساس محققان پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی دانشگاه علم و صنعت ایران موفق شدند سیستم منحصر به فردی به نام پروتز پاراسایکلینگ را برای رفع مشکلات بیماران ضایعه نخاعی مبتلا به ام اس و سکته مغزی طراحی کنند.

 

مجری طرح اضافه کرد: این سیستم امکانی را برای بیماران فراهم می‌کنند تا بتوانند رکاب بزنند. رکاب زدن این افراد با استفاده از انقباض عضلات فلج صورت می‌گیرد.

 

به گفته وی، پروتز عصبی یا شبیه‌سازی دستورات قشر حرکتی مغز انسان و ارسال آن به عضلات فلج و کنترل آن باعث رکاب زدن در این افراد می‌شود. از این طریق این امکان برای افراد ایجاد می‌شود تا گردش خون در اندام تحتانی آنها برقرار شود و از عوارض ضایعات نخاعی جلوگیری کند.

 

عرفانیان تاکید کرد: این سیستم از این نظر منحصر به فرد است که می‌توان همزمان هم سرعت رکاب زدن و هم گشتاور را توسط پروتز عصبی کنترل کرد. این امر فواید فیزیولوژی زیادی برای افراد ضایعه نخاعی دارد.

 

استاد گروه مهندسی پزشکی دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت با اشاره به جزئیات دستگاه، گفت: این دستگاه شامل پروتز عصبی دستگاه میکروالکترونیک و دوچرخه است.

 

وی یادآور شد: این محصول در کشورهای اروپایی تولید شده که ما توانستیم آن را طراحی کنیم؛ این دستگاه به علت فناوری بالا تاکنون به کشور وارد نشده است.

 

عرفانیان با اشاره به تفاوت‌های این دستگاه با نمونه خارجی، گفت: دستگاه ما امکان کنترل همزمان سرعت و گشتاور را دارد.

 

به گفته وی، قیمت جهانی این محصول ۱۵ تا۲۰ هزار دلار است و قیمت نمونه ایرانی که تولید کردیم، ۴۰ درصد نمونه خارجی است.

 

وی با اشاره به تفاوت این دستگاه با پاراواک که سال گذشته رونمایی شد، گفت: پاراواک تنها برای بیماران پارا پلژیک (افراد فلج از دو پا) کاربرد دارد؛ ولی این سیستم طیف وسیعی از معلولان جسمی حرکتی را شامل می‌شود، از جمله بیماران ضایعه نخاعی که سطح فلج آنها از ناحیه گردن است.

 

مجری طرح خاطرنشان کرد: این افراد نه تنها از ناحیه تحتانی دچار مشکل هستند، بلکه از ناحیه فوقانی نیز مانند دست‌ها مشکلات حسی و حرکتی دارند.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است