مناسب‌سازی مدارس عادی برای پذیرش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

مناسب‌سازی مدارس عادی برای پذیرش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

22 دی 1398

معاون وزیر آموزش‌وپرورش از تلاش برای مناسب‌سازی مدارس عادی برای پذیرش بخشی از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تا پایان سال ۹۹ در ۱۵ استان خبر داد و تاکید کرد که به‌جز ناتوانان ذهنی، بقیه دانش‌آموزانی که از محدودیت‌های هفت‌گانه برخوردار هستند، قابلیت پذیرش در مدارس عادی و تحت عنوان مدارس پذیرا، را دارند.

 

دکتر سید جواد حسینی دیماه در مراسم افتتاح گلخانه دبیرستان مهارت‌های حرفه‌ای دانش‌آموزان کم توان ذهنی مجید راهبی در شیراز، او با اشاره به اینکه سه رویکرد نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه در آموزش‌وپرورش ایجاد ‌شده است، از تلاش برای تقویت و استمرار این رویکردها خبر داد.

 

او گفت: امروز در جهان و در آموزش‌وپرورش کشور، رویکرد تعلیم و تربیت با نیازهای ویژه از سمت رویکرد تفکیک به سمت تلفیق و از تلفیق به فراگیر سازی جهت پیداکرده است و ما باید این مسیر را باکیفیت بیشتر ادامه دهیم .

 

حسینی با اشاره به اینکه  بیش از ۸۰ هزار دانش‌آموز در یک هزار و ۶۰۰ مدرسه استثنایی به‌صورت ویژه و با رویکرد تفکیک  مشغول به تحصیل هستند گفت : بیش از ۸۰۰ مدرسه ما به شکل تلفیقی دانش آموزان را تحت پوشش قرار داده‌اند .

 

وی با بیان اینکه در این مدارس خدمات معلم رابط، مرجع و مناسب‌سازی انجام می‌شود، به بسترسازی برای حرکت به سمت فراگیری آموزش را یادآور شد و گفت: همان‌گونه که شهر ناشنوایان و نابینایان نداریم، آموزش‌ و پرورش ناشنوایان و نابینایان هم نباید داشته باشیم، زیرا این انسان‌ها به شکل عادی دوشادوش دیگران زندگی می‌کنند و در مناسبات اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی حضور دارند.

 

مدرسه ویژه اوتیسمی‌ها در شیراز احداث می‌شود

حسینی با بیان اینکه اکنون در ۱۴ استان منجمله فارس، مدرسه دولتی ویژه دانش‌آموزان اوتیسمی نداریم، گفت: تلاش خواهیم کرد که طی یک سال و نیم آینده و با تامین زمین مناسب یک مدرسه دولتی ویژه دانش‌آموزان اوتیسمی در شیراز احداث شود.

 

این مقام مسئول گفت: هر چه قدر دانش آموزان با نیازهای ویژه بتوانند در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند، به نفع هر دو گروه دانش‌آموزان عادی و با نیازهای ویژه خواهد بود.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تمام تلاشمان بر مناسب‌سازی، همسوسازی، هم‌تراز سازی، همسان‌سازی مدارس عادی برای پذیرش دانش آموزان با نیازهای ویژه است و برای تحقق این امر نیازمند مناسب‌سازی در شهر، خانواده‌ها و بیش از همه در آموزش ‌و پرورش هستیم .

 

حسینی افزود: باید مناسب‌سازی را در مدارس شروع کنیم و تا پایان سال ۹۸ برای ۱۵ استان و در پایان سال ۹۹ برای تمام استان‌ها یک مدرسه عادی به شکل کاملاً مدرن مناسب‌سازی شود و بدین ترتیب سایر مدارس هم می‌توانند به این شکل آماده‌سازی شوند و  زمینه حضور فیزیکی و کالبدی پذیرش دانش آموزان را داشته باشد .

 

وی با تأکید بر لزوم  مناسب‌سازی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در جامعه و مدارس گفت: مناسب‌سازی باید در عناصر فضا، معلم و کتاب‌های درسی و دانش آموزان عادی، تجهیزات و  وسایل آموزشی و خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه انجام شود.

 

معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور افزود: در این راستا دانش آموزان عادی و معلمان باید بدانند دانش آموزان با آسیب شنوایی، بینایی یا معلولین جسمی، حرکتی یا حتی اوتیسم از چه شرایط، ظرفیت و الزاماتی برخوردار هستند تا متناسب با آن‌ها رفتار کنند.

 

وی در خصوص مناسب‌سازی خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: درزمانی که طرح سنجش انجام می‌شود هفت بسته و لوح فشرده در زمینه برخورد مناسب با دانش آموز ویژه به خانواده آن‌ها تحویل داده می‌شود.

 

حسینی همچنین گفت: در هفته معلولین ۳ کتاب برای خانواده‌ها، ۳ کتاب برای معلمین و ۳ کتاب برای دانش آموزان عادی درزمینهٔ  رویکرد مناسب‌سازی تولید و توزیع شد.

 

احداث سالن و مراکز فنی و حرفه‌ای در مدارس دارای فضای مناسب

او با بیان اینکه افزایش مهارت‌های زندگی، فنی و حرفه‌ای در آموزش‌های دانش آموزان با نیاز ویژه رویکرد جدی‌تری است، گفت: فقط برای مدارس پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای بیش از ۳۶ شاخه  فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته‌شده که بیش از ۱۰۰ رشته را دربر می‌گیرد.

 

معاون وزیر آموزش‌وپرورش اضافه کرد: در مدارسی که فضای فیزیکی وجود دارد، ایجاد مراکزی مانند گلخانه، مراکز فنی و حرفه‌ای و سالن‌های ورزشی با ابعاد ۲۰۰ مترمربع و سالن‌های ورزشی درون مدرسه‌ای را به‌عنوان سیاست پی گیری می‌کنیم.

 

حسینی همچنین با اشاره به وجود ۳۱ سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان با نیازهای ویژه در کشور، گفت: در ۱۵ استان نظیر فارس سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان با نیاز ویژه نداریم که در ساخت و بهره‌برداری سالنی به متراژ ۲۰۰ متر که در این استان در دست‌ساخت است حتماً کمک خواهیم کرد.

 

گلخانه دبیرستان مهارت‌های حرفه‌ای دانش آموزان استثنایی کم‌توان ذهنی مجید راهبی شیراز در فضایی به مساحت ۴۵ مترمربع، با سازه فلزی و سقف پلی کربنات و هزینه‌ای بالغ ‌بر ۵۰۰ میلیون ریال احداث ‌شده است.

 

این رشته امسال در مدارس مهارت‌های حرفه‌ای دانش آموزان کم‌توان ذهنی ایجادشده و هدف از آن آموزش رشته باغبانی گرایش گل‌های آپارتمانی به دانش آموزان استثنایی است.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است