بیش از ۲ میلیون نفرساعت زبان اشاره آموزش دیدند

بیش از ۲ میلیون نفرساعت زبان اشاره آموزش دیدند

30 دی 1398

 سید جواد حسینی در دیدار با انجمن ناشنوایان ایران با بیان اینکه زبان اشاره، زبان طبیعی انسان هاست افزود: اولین زبان بشر، زبان اشاره بوده است سپس زبان حرکتی بعد زبان تصویری در ادامه زبانی شفاهی به دنبال آن زبان کتبی و زبان چاپی و در نهایت زبان الکترونیکی اختراع شد.

 

وی با یادآوری اینکه انسان ها در کشوری زمانی که زبان آن را ندانند به طور طبیعی از زبان اشاره استفاده می کنند، تصریح کرد: براساس نظریه امتداد، زبان اشاره، امتداد شنوایی کردن ناشنوایان است.

 

 رییس سازمان آموزش ‌وپرورش استثنایی کشور یادآور شد: انجمن زبان اشاره ایران چهار جلد فرهنگ زبان اشاره را تدوین و چاپ کرد و جلد پنجم آن را نیز در حال چاپ دارد که چهار هزار لغت برای زبان اشاره را تولید کردند و این اقدامی بسیار ستودنی و موثر است.

 

حسینی ادامه داد: این کار دو هدف اصلی ترویج وآموزش زبان اشاره و یکسان سازی زبان اشاره را می تواند، محقق کند.

 

وی همچنین اظهار داشت: این انجمن در خصوص کتاب های زبان اشاره به شکل تخصصی در قلمرو خیاطی، جوشکاری و برق و سایر زمینه ها و مشاغل تخصصی می تواند فعال باشد علاوه بر آن مددکاران، مشاوران، پزشکان، قضات، پلیس و سایر اقشار جامعه به زبان اشاره به شدت نیازمند هستند.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش استثنایی کشور تأکید کرد: نهضت گسترش و ترویج فرهنگ زبان اشاره را باید همواره در برنامه ریزی های خود لحاظ کنیم و پیش ببریم که زبان اشاره از سال ۶۴ به صدا و سیما نیز راه یافته است.

 

حسینی خاطرنشان کرد: ما باید یک درصد اعتبارات سازمان را در راستای ترویج فرهنگ سازمانی به صدا و سیما اختصاص داده و بخش مهمی از آن را به فرهنگ اشاعه زبان اشاره اختصاص دهیم.

 

وی همچنین گفت: ما باید تلاش کنیم علاوه بر فراگیر سازی، اشاعه و گسترش زبان اشاره، آموزش زبان اشاره از بدو تولد و دوران کودکی را به شکل جدی در دستور کار خود قرار دهیم.

 

 رییس سازمان آموزش ‌وپرورش استثنایی کشور ادامه داد: اخیرا دو کار مهم برای ناشنوایان از دو مجموعه خیریه ای را به توافق رسانده ایم که بسیار مهم است اول کمک به تواناسازی ناشنوایان توسط انجمن وارستگان و دوم ساخت یک بیمارستان تخصصی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه خصوصا برای ناشنوایان که به امید خدا  بتوانیم در این راستا فعالیت های داوطلبانه و خیریه ای را گسترش دهیم.

 

حسینی اظهار داشت: ما اصل توسعه انسان مبنا، اصل پذیرش تفاوت، اصل تطابق سازی، اصل فراگیرسازی، اصل توانمند سازی، اصل فرصت آفرینی و اصل تعادل بخشی را به عنوان حلقات زنجیره ای تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه پیگیری می کنیم که در این میان اصل تطابق سازی و مناسب سازی بسیار مهم است، و ترویج زبان اشاره در راستای اصل تطابق سازی و مناسب سازی و همسویی جامعه در ارتباط با جامعه ناشنوایان نقش بی بدیلی را ایفا می کند.

 

وی با تأکید بر این که ما نهضت گسترس زبان اشاره را در دستور کار داریم، افزود: در این راستا ضمن پوشش تحصیلی ۱۵ هزار و ۴۳۹ ناشنوا در ایران و استفاده از ۲ هزار و ۱۶۲ معلم ناشنوا و گسترش رشته‌های فنی و حرفه ای در ۶ رشته هنرستان و ۳۰ رشته کار و دانش به سرانجام رسیده است.

 

رییس سازمان آموزش ‌وپرورش استثنایی کشور همچنین گفت: یک هزار و ۶۰۰  لوح درس افزار آموزش واژگان زبان فارسی به زبان اشاره را نیز در مدارس تولید و توزیع و کارگاه های آموزش زبان اشاره را در ۳۲ استان در سطح مقدماتی و تکمیلی برگزار کرده ایم که سطح تکمیلی این آموزش ها همچنان گسترش خواهد یافت.

 

حسینی یادآور شد: وب اپلیکیشن فرهنگ واژگان زبان اشاره در دوره ابتدایی با استخراج ۹۰۰ واژه و ۱۰۰ جلد را در کتب درسی دوره ابتدایی و اقدامات اولیه برای فیلم برداری از اشارات واژگان در سال ۹۸ را تهیه و طراحی کرده ایم.

 

۲۶۰۰ دانش آموز ناشنوا از سمعک بهره‌مند شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین در نشستی با جمعی از ناشنوایان کشور گفت: تعمیر قطعات کاشت حلزون دانش آموزان ناشنوا از سال ۹۵ تاکنون حدود ۱۳۹ مورد بوده که برای هر کدام ۲۵ میلیون ریال هزینه شد و همچنین سمعک برای ۲ هزار و ۶۸۸ نفر از سال ۹۲ به بعد انجام شده است.

 

حسینی اظهار داشت: ما از وضعیت طیف های مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه در سراسر کشور اطلاعات لازم و کافی را داریم و هیچ کدام از این دانش آموزان خارج از پوشش ما نیستند و برای همه اینها تلاش می شود.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر قریب به ۶۹۰ مرکز اختلال یادگیری در سطح کشور وجود دارد، افزود: اخیرا جلسه ای با معاونت آموزش ابتدایی با رویکرد آموزش فراگیر در مشهد مقدس برگزار و مقرر شد معلمان ابتدایی در این خصوص به ما کمک کنند تا فراگیرسازی زودتر به نتیجه برسد که البته بخش عمده این فراگیرسازی، ناشنویان هستند.

 

 رییس سازمان آموزش ‌وپرورش استثنایی کشور ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار دانش آموز در بخش ناشنوایان داریم که در مدارس مشغول تحصیل هستند.  ۵ هزار و ۵۰۰ دانش آموز، نیز در مدارس ویژه هستند. افزایش این فراگیرسازی به ناشنوایان کمک می کند؛  چرا که امروز خیابان، بیمارستان و جامعه ویژه ناشنوایان نداریم؛ ولی جامعه، خیابان و بیمارستان انسانی داریم.

 

حسینی با بیان اینکه ناشنوایان انسان های بسیار با استعدادی هستند، تاکید کرد: برای اینکه این دانش آموزان بتوانند به جامعه کمک کنند باید در مدارس عادی تحصیل کنند.

 

وی با تأکید بر این که فراگیرسازی ما را به عدالت نزدیک می کند، بیان داشت: اگر در چشم انداز آینده به فرزندان مان زبان اشاره را یاد بدهیم می توان از اساتید ناشنوا و با تجربه در مدارس برای دانش آموزان عادی استفاده کرد.

 

وی ادامه داد: اصل تفاوت، تطابق، فراگیرسازی، توانمند سازی، فرصت آفرینی و اصل تعادل حلقه های زنجیره ای است که باید در بحث دانش آموزان با نیازهای ویژه به طور جدی پیگیری شود و در حال حاضر در دستور کار هم قرار دارد که بخشی از آن انجام شده و بخشی نیز درحال انجام است.

 

تدوین سند جامع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:  باید رشته های جدید به ویژه در بحث فنی و حرفه ای برای دانش آموزان با نیازهای ویژه ایجاد شود که در حال حاضر مشغول انجام آن نیز هستیم و قرار شد در این راستا سند جامع آموزش های فنی حرفه ای و کار آفرینی نیز تدوین شود.

 

حسینی با یادآوری اینکه این دانش آموزان در هشت رشته هنرستان و در ۳۰ رشته کار و دانش مشغول تحصیل هستند، گفت: رشته هایی از قبیل تصویرسازی، جلوه های ویژه رایانه ای، برق ساختمان، گرافیک رایانه ای، خیاطی لباس شب، طلا و جواهرات، پرورش زعفران، گیاهان دارویی از جمله این رشته ها هستند.

 

وی ادامه داد: البته ۲۸۲ نفر از این دانش آموزان در رشته علوم انسانی و ۱۷۲ در علوم تجربی و ۱۸۳ نفر هم در رشته علوم ریاضی مشغول تحصیل هستند.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: فعالیت های حمایتی از قبیل کاشت حلزون که از سال ۹۴ به بعد برای حدود ۱۲۵ نفر انجام شده که هزینه هر نفر حدود ۶۰ میلیون ریال بوده است.

 

حسینی همچنین افزود: تعمیر قطعات کاشت حلزون از سال ۹۵ تاکنون حدود ۱۳۹ مورد بوده که هزینه هر کدام ۲۵ میلیون ریال است و همچنین سمعک برای ۲ هزار و ۶۸۸ نفر از سال ۹۲ به بعد انجام شده است.

 

وی ادامه داد: استاندارد سازی فضا و تجهیزات برای ارتقای کیفیت تحصیلی امری ضروری است. در حال حاضر در حال بررسی تجهیزات موجود هستیم تا متناسب با آن با کمک دولت و خیرین نیکوکار ابتدا این تجهیزات را به مدارس و سپس به تک تک این دانش آموزان کمک کنیم.

 

 رییس سازمان آموزش ‌وپرورش استثنایی کشور به نظریه امتداد اشاره کرد افزود: بر اساس این نظریه توسعه در جامعه امتداد حواس پنجگانه آدم ها است؛  به طور مثال مخابرات امتداد گوش، برق امتداد چشم، دستگاه های عظیم پرس امتداد دندان ها و بلندگو امتداد زبان است.

 

حسینی بیان کرد: دانش آموزان با نیاز ویژه گاهی یکی از این حواس را ندارند که باید برای آنها دو کار را انجام داد. یکی کاری است که خداوند عالم انجام داده و به میزان آن حواسی را که ندارند دیگر حواس آنها را قوی تر کرده و دیگری کاری است که ما انسانها باید انجام بدهیم و با ساخت وسایل و تجهیزات نداشته های دانش آموزان با نیازهای ویژه را امتداد دهیم.

 

وی همچنین افزود: در نشستی با موسسه وارستگان در مشهد، ‌ اعلام شد ۷۰۰ میلیارد ریال کل پس انداز زندگی خود را هزینه ناشنوایان کند. چون ناشنوایان در بین مردم عادی به عنوان آدم های کاملا معمولی دیده می شوند ولی دیگر طیف ها با نیاز های ویژه قابل تشخیص هستند.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است