معلولان در برابر کرونا نیاز بیشتری به مراقبت دارند

معلولان در برابر کرونا نیاز بیشتری به مراقبت دارند

21 اردیبهشت 1399

سرپرست انجمن و جامعه فرهنگی و ورزشی معلولان یزد گفت: جامعه به دلیل شیوع بیماری کرونا با بحران روبروست، سیاستگذاری‌هایی که برای مدیریت اجتماعی هم انجام می‌شود، معلولان چندان در نظر گرفته نمی‌شوند در حالی‌که آنها در برابر کرونا بیشتر از دیگران به حفاظت نیاز دارند.

احمد سیاحتی در گفت و گو با ایرنا افزود: با شیوع کرونا و پویش « در خانه بمانیم»، اغلب معلولان  با علاقه ای که به ورزش و دور هم بودن دارند مرتب در تماس تلفنی از ما سووال می کنند،کلاس ها چه زمانی تشکیل می شود.

وی اضافه کرد: این تشکل برای فعالیت مجدد منتظر اعلام ستاد ملی پیشگیری از کرونا و ابلاغ پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر بلا مانع بودن فعالیت هاست، به همین دلیل جواب درستی نمی توانیم، بدهیم ولی در سه ماهه گذشته تعدادی وسایل بهداشتی، ماسک ، الکل ، دستکش و دیگر لوازم در اختیار آنها قرار گرفت .

وی اضافه کرد: معلولان با شور و شوقی که در ذات آنهاست در منزل ورزش و شادی می کنند و عکس های خود را برای انجمن ارسال می کنند.

این فعال اجتماعی افزود: اگر خواسته باشیم به اختصار در مورد این ورزش که مختص معلولان ضایع نخاعی است صبحت کنیم ، نوعی ورزش تفریحی و توپی است که در آن افراد دارای معلولیت شدید تا قهرمانی کشور و یا پارالمپیک شرکت می کنند ، بازیکنان این رشته باید از هوش تحلیلی برخوردار باشند .

سرپرست انجمن و جامعه فرهنگی و ورزشی معلولان یزد با بیان اینکه حدود پنج سال قبل این ورزش با سه نفر در شهرستان اردکان شروع کردیم ، تصریح کرد: به تدریج با تمام مشکلاتی که روبرو بودیم با همکاری مددجویان بهزیستی، تعداد اعضای انجمن به ۲۵ نفر رسید که بیشتر با سرویس ایاب و ذهاب ، حضور در کلاس با مربی و شرکت در اردوهای داخلی و زیارتی (مشهد) رایگان خدمات دریافت می کنند.

سیاحتی اظهار داشت: همچنین بسته های کمک معیشتی و وسایل بهداشتی مخصوص معلولان در اختیارشان قرار می گیرد  که این کار با همکاری خیران و بعضی از مسوولان دل سوز شهر انجام می شود.

وی خواهان همکاری اقشار مختلف مردم خصوصا نیکوکاران به خانواده های معلولان شد و گفت: مرضیه دهقانی که در تصادف دچار ضربه مغزی شد، او را با چهار چرخ معمولی ،همراه مادرش دیده باشیم و  از خانواده خود خواست اعضای بدن او  را اهدا کنند.

به گفته سیاحتی ،آیا ما نباید به آنها که از چنین روحیه خودگذشتگی، برخوردارند، کمک کنیم؟ وی همچنین از مسوولان و اعضای شورای شهر اردکان خواست از نزدیک مشکلات معلولان را بررسی کنند.

وی یکی از نیازهای این افراد را تهیه یک دستگاه خودرو « ون » مختص این افراد برشمرد و اظهار امیدواری کرد که با همکاری مسوولان و مردم خودرو تهیه شود تا معلولان بتوانند رایگان از منزل در کلاس های مورد نظر شرکت کنند .

سیاحتی افزود: در برخی کشورها تمام هزینه معلولان از جمله بلیت هواپیما و  ‌مترو رایگان است و ماهانه بابت هزینه های پرستاری و کمک های بهداشتی مخصوص در اختیارشان گذاشته می شود.

سرپرست انجمن و جامعه فرهنگی و ورزشی معلولان یزد از مسوولان شهرستان خواست، برای کمک و ارتقای این انجمن که در استان مقام اول و در کشور مقام چهارم را دارد، کمک کنند ، مطمین باشند اگر کمک های آنها نبود مسلما این ورزش و انجمن به فعالیت خود نمی توانست ادامه دهد .

سیاحتی از افراد خیر ،دلسوز و آگاه خواست عصر روزهای یکشنبه و چهارشنبه  در سالن شهید کمالی جنب مصلی امام خمینی (ره) اردکان از نزدیک با معلولان دیدار کنند و با کمبودهای آنهای از نزدیک آشنا شوند .

۲ هزار معلول و ۳۰۰ خانوار نیازمند، از خدمات بهزیستی شهرستان اردکان استفاده می کنند و بر اساس آمارهای ارائه شده حدود ۱۰ درصد افراد هر جامعه ای به نوعی دچار یکی از معلولیت ها هستند.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

همچنین رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه اعلام کرد: تاکنون ۱۰۷ هزار و ۶۰۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت ۵۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد افراد متوفی در ایران به ۶ هزار و ۶۴۰ نفر رسید.

کیانوش جهانپور  بیان کرد: از روزقبل تا ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هزار و ۳۸۳  بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ شناسایی شدند.

وی ادامه داد:  تاکنون ۸۶ هزار و ۱۴۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شدند و  ۲ هزار و ۶۷۵ تن تحت مراقبت قرار دارند که  ۵۸۶ هزار و ۶۹۹ آزمایش تشخیص کووید - ۱۹ در کشور انجام شد.

وی گفت: بیش از دو سوم موارد شناسایی شده شامل سرپایی یا تماس نزدیک یا افراد نزدیک به بیماران بوده و یک چهارم موارد هم مربوط به ارجاعی از مراکز درمانی است. 

 

منبع: ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است