خدمات بهزیستی در روزهای کرونایی تعطیل نشد

خدمات بهزیستی در روزهای کرونایی تعطیل نشد

23 اردیبهشت 1399

کارشناس مسئول توانپزشکی و دبیر کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر بهزیستی استان قم گفت: مراکز خدمات رسانی بهزیستی با رعایت احتیاط‌های لازم و دستورالعمل‎‌های ابلاغ شده می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

هادی کریمی اصل درخصوص حمایت‌هایی که از مراکز خدمات رسانی بهزیستی می‌شود عنوان کرد: این مراکز با رعایت احتیاط‌های لازم و دستورالعمل‌هایی که به تازگی با همکاری وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور به آنان ابلاغ شده می‌توانند خدمات‌رسانی کنند.

وی ادامه داد: مهدکودک‌ها نیز با رعایت ضوابط و استانداردهای محکم، با دو سوم پرسنل و بدون پذیرش کودک می‌توانند شروع به کار کنند.

کریمی اصل افزود: به مراکز روزانه توانبخشی که تا به اکنون به علت شیوع بیماری کرونا تعطیل بوده‌اند با کمک دولت و سازمان بهزیستی کشور برای جلوگیری از آسیب و ورشکستگی، یارانه دولتی و برای جلوگیری از بیکاری، حقوق آنان پرداخت می‌شود.

وی درخصوص بیماران و مددجویانی که در منازل هستند، گفت: مددکاران سازمان بهزیستی یا مراکز تابع آن از طریق تماس‌های تلفنی به صورت روزانه یا هفتگی پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند تا از وضعیت بیماری این افراد مطلع شوند.

کریمی اصل در خصوص معلولین تحت حمایت سازمان بهزیستی عنوان کرد: معلولین یا در منزل هستند یا در مراکز بهزیستی. برای آن دسته از معلولین که در مراکز مربوطه هستند به طور سرانه مبلغی حدود 530 هزار تومان جهت پیگیری وضعیت سلامتی آنان و انجام تمام اقدامات بهداشتی لازم اعم از تهیه ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده برای گند زدایی روزانه پرداخت شده است.

وی ادامه داد: آن دسته از معلولینی که در منازل خود هستند مستمری و همچنین کمک‌های موردی دریافت می‌کردند که این روند همچنان ادامه دارد، بنابراین به این مددجویان بر حسب تشخیص مددکاری، مستمری اضافه‌ای پرداخت نشده است.

کریمی اصل افزود: با مشارکت خیرین و عموم مردم نوع دوست، بسته‌های غذایی و معیشتی بسیاری برای خانواده‌های نیازمند تهیه شده و در چند نوبت به دست مدد جویان حاضر در منزل می‌رسد. این بسته ها به صورت روزانه توزیع می‌شود.

کارشناس مسئول توانپزشکی قم درخصوص کودکان کار اینگونه گفت: سازمان بهزیستی پیش از این به علت پیشگیری از شیوع بیماری کووید 19 کودکان کار را در مراکز بهزیستی پذیرش نمی‌کرد، به همین علت این سازمان فعالیت خود را به این طریق ادامه داد که کودکان کار را شناسایی کرده و با ثبت اطلاعات‌شان در سامانه‌های ثبت کشوری، به آنان آموزش‌های لازم به همراه برخی اقلام بهداشتی داده می‌شد که به وسیله این امکانات به کار خود ادامه دهند و تحت نظر باشند.

وی ادامه داد: با اقداماتی که اخیرا در بحث کنترل شیوع بیماری کووید 19 انجام شده، محدودیت‌های عدم پذیرش کودکان کار در مراکز کاهش یافته و این کودکان تحت رعایت اصول و ضوابط بهداشتی و پس از گذراندن قرنطینه در صورت امکان پذیرش می‌شوند و هم‌چون سابق بر اساس استانداردهای بهداشتی، به آنان خدمات رسانی می‌شود.

کریمی اصل اظهار کرد: در خصوص مراکز شبانه روزی که خدمات رسانی آنها ضروری است و باتوجه به نیازی که مردم به این مراکز دارند نمی‌توان آنها را تعطیل کرد، سازمان بهزیستی استان سعی داشته‌ که با رعایت اصول بهداشتی و درمانی، فعالیت این مراکز جاری باشد ولی شاهد موارد ابتلا و فوت نباشیم.

وی عنوان کرد: اقدامات پیگیرانه لازم اعم از تماس‌های تلفنی و آموزش‌های از راه دور از طریق فضای مجازی ادامه دارد، تمامی این اقدامات به این جهت است که مراکز خدمت رسان آسیب نبینند و برقرار و پایدار باشند و با رعایت ضوابطی که ابلاغ شده بتوانند کار خود را ادامه بدهند.

دبیر کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر بهزیستی استان اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور سامانه‌ای که به جهت مدیریت بحران و برای تمام موارد بحرانی تنظیم و آماده کرده بود را به بیماری کووید 19 تعمیم داد. تمامی موارد ابتلا به کووید 19 اعم از مراکز، مدد جویان و پرسنل مراکز در این سامانه  به صورت مستند، آنلاین و روزانه ثبت و بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور سامانه دیگری را هم تحت عنوان سامانه corona.behzisti.ir راه اندازی کرده است که هدف این سامانه غربالگری صحیح و مبتنی بر شواهد علمی، ارائه توصیه‌های کارشناسی و علمی روانشناختی و پیشگیری از آسیب‌های روانی اجتماعی ناشی از بحران ویروس کرونا است.

کریمی اصل عنوان کرد: مردم با ثبت اطلاعات سلامتی و بیماری خود در این سامانه‌ها و پاسخ دادن به چند سوال ساده، معلوم می‌کنند که از لحاظ  استرس و سلامت روانی در مقابل بیماری کرونا در چه وضعیتی هستند تا در صورت نیاز به آنان مشاوره‌های لازم داده شود. همچنین به مراقبین سلامت و مراکز درمانی و بهداشتی کمک می‌کنند تا راحت‌تر بتوانند وضعیت بیماری آنان را پیگیری کنند.

وی در پایان بیان کرد: پویشی توسط سازمان بهزیستی تحت عنوان پویش " صیانت از سلامت مددجویان" به جهت حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری برای مدد جویان حاضر درمنزل و درمراکز راه اندازی شده، که از مردم قم بخصوص خیرین استان دعوت می‌شود در این پویش شرکت  کرده و کمک‌های خود را به سازمان بهزیستی اهدا کنند. در همین راستا مردم می‌توانند با روابط عمومی یا معاونت مشارکت سازمان بهزیستی استان با شماره تلفن 37777731  در ارتباط باشند.

 

منبع: ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است