حمایت تمام قد استاندار همدان از کوتاه قامتانِ بلند همت

حمایت تمام قد استاندار همدان از کوتاه قامتانِ بلند همت

24 اردیبهشت 1399 نشست اعضای انجمن کوتاه قامتان با سیدسعید شاهرخی استاندار همدان در حالی امروز /چهارشنبه/ برگزار شد که مجوز استخدام قراردادی یک معلول و ۲ کوتاه قامت صادر و دستور رسیدگی به دغدغه‌های آنها صادر شد.

در حالیکه کوتاه قامتان در این نشست از ریز و درشت مشکلات خود گفتند و دغدغه اشتغال محور گفت وگوی آنها بود، شاهرخی مجوز جذب سه معلول را صادر کرد که ۲ سهمیه به کوتاه قامتان رسید.

استاندار همدان یکی از این سهمیه ها را به پیمان نجفی همان معلولی که آرزوی بادیگارد شدن خود را در سیمای مرکز همدان مطرح کرد، اختصاص داد و او از اوایل خردادماه در استانداری مشغول به کار می شود.

همچنین شاهرخی سهمیه جذب ۲ کوتاه قامت را صادر کرد و مقرر شد تا امور اجتماعی استانداری و مشاور استاندار در امور معلولان نسبت به تشکیل پرونده برای این ۲ فرد اقدام های قانونی انجام دهند.

در نشست امروز استاندار؛ کوتاه قامتان عمده دغدغه اصلی خود را بیکاری و اجاره نشینی عنوان کردند.

آنها در این نشست تاکید کردند که شاید این مشکلات از نگاه مسوولان عادی باشد، اما رنج همسران کوتاه قامت برای تامین معیشتی خانواده دردآور است.

در این نشست برخی کوتاه قامتان از مشکلات اقتصادی و تامین مسکن پس از ازدواج، دانش آموختگان دانشگاهی از درد بیکاری، دختران جوان از مشکلات اشتغال و ازدواج و پسران از ده ها دغدغه مختلف و توانایی هایی که از سوی مسوولان نادیده گرفته شده است، سخن گفتند.

عده ای محروم بودن از سهمیه های استخدامی و دستفروشان کوتاه قامت درد خود را منع شهرداری از بساط گستری آنها در طول شبانه روز عنوان کردند.

۱۰۵ کوتاه قامت هم اکنون در سطح شهرستان های این استان زندگی می کنند که از این بین هفت زوج کوتاه قامت زندگی مشترک دارند.

اشتغال دغدغه اصلی کوتاه قامتان همدان

نماینده انجمن کوتاه قامتان استان همدان در کشور نیز در این نشست گفت: اشتغال دغدغه اصلی ما به شمار می رود.

ابراهیم سفری افزود: در حالیکه باید طبق قانون سه تا پنج درصد از استخدامی های هر دستگاه اجرایی به معلولان اختصاص یابد، به این موضوع توجه جدی نمی شود.

وی بیان کرد: بسیاری از کوتاه قامتان دانش آموخته هستند اما دغدغه اشتغال دارند ضمن اینکه زوج های کوتاه قامت نیز با مشکل مسکن مواجه هستند.

سفری بیان کرد: اغلب کوتاه قامتان نیز به دلیل نبود کار دستفروشی می کنند و این وضعیت مطلوب نیست.

نماینده انجمن کوتاه قامتان همدان خاطرنشان کرد: انتظار داریم کسانی که قصد سرمایه گذاری در استان دارند نیز ظرفیتی برای جذب معلولان به عنوان نیروی کاری منظور کنند.

وی خواستار توجه مسوولان به سهمیه استخدامی دستگاه های اجرایی شد و گفت: امیدواریم با حمایت مسوولان بتوانیم مشکلات را به حداقل برسایم.

تسهیلات ۶۰ میلیونی بلاعوض مسکن برای معلولان

مدیرکل بهزیستی استان همدان نیز در این نشست گفت: برای زوج های معلول که اقدام به خرید منزل مسکونی یا زمین برای ساخت کنند، ۶۰ میلیون تسهیلات بلاعوض اعطا می شود.

حمیدرضا الوند افزود: تسهیلات مسکن زوج های معلول در شهرها ۶۰ میلیون و در روستاها ۳۶ میلیون تومان است به شرطی که خود آنها نیز آورده اولیه داشته باشند تا با این تسهیلات بلاعوض بتوانند صاحب خانه شوند.

 وی خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز ۳۴ فقره تسهیلات بلاعوض مسکن دو معلولی در سطح استان همدان ارایه شد و کوتاه قامتان از این فرصت می توانند استفاده کنند.

سال گذشته ۳۴ فقره تسهیلات بلاعوض مسکن دو معلولی در سطح استان همدان ارایه شد و کوتاه قامتان از این فرصت می توانند استفاده کنند.

الوند با اشاره به راهکارهای لازم برای اشتغالزایی کوتاه قامتان گفت: این قشر با ایجاد شرکت تعاونی می توانند از تسهیلات اشتغال بهزیستی و اداره تعاون بهره مند شوند.

مدیرکل بهزیستی همدان حمایت از معلولان در دوره تحصیلی دانشگاه را اجرایی دانست و گفت: این طرح فقط به معلولان خفیف تعلق نمی گیرد و مابقی می توانند تا مقطع فوق لیسانس از حمایت کامل بهزیستی بهره مند شوند ضمن اینکه برای مقطع دکترا نیز هر ترم چهار میلیون تومان کمک بلاعوض اعطا می شود.

وی خواستار تشکیل پرونده برای تمامی کوتاه قامتان در بهزیستی استان شد و افزود: همچنین در اشتغالزایی نیز تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۶۰ ماهه بدون بهره به معلولانی که دارای پرونده هستند، اختصاص می یابد.

الوند اضافه کرد: این تسهیلات به افرادی ارایه می شود که از مهارت های فنی برخوردار باشند.

وی بیان کرد: بهزیستی همدان این آمادگی را دارد تا با تقبل هزینه ها، همانند سایر معلولان آموزش های فنی و حرفه ای را به صورت رایگان به قشر کوتاه قامت ارایه دهد.

مدیرکل بهزیستی همدان با تاکید بر اینکه هر دستگاه باید سه درصد از استخدامی های خود را به معلولان اختصاص دهد، گفت: ظرفیتی که اداره بهزیستی استان در این سهمیه داشته، ۲ برابر بوده است.

وی پیرامون تعیین درصد معلولیت ها گفت: کمیته سطح بندی و شدت معلولیت، متشکل از یک تیم تخصصی است که براساس شاخص استانداردهای بین المللی به بررسی میزان معلولیت می پردازد.

تسهیلات اشتغال خانگی برای کوتاه قامتان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز در این جلسه گفت: آماده ارایه هرگونه تسهیلات اشتغال خانگی برای کوتاه قامتان هستیم.

احمد توصیفیان افزود: برای کوتاه قامتان می توانیم همچون سایر معلولان، تسهیلات مشاغل خانگی ۵۰ میلیون تومانی را خارج از نوبت پرداخت کنیم.

وی افزود: کوتاه قامتان می توانند نسبت به ایجاد شرکت پشتیبان مشاغل خانگی نیز اقدام کنند به طوریکه ۲۰۰ میلیون تومان وام خارج از نوبت به آنها تعلق می گیرد ضمن اینکه امکان واگذاری تعدادی غرفه رایگان به آنها در نمایشگاه های مشاغل خانگی وجود دارد.

توصیفیان خواستار ایجاد انجمن خیران اشتغال و کارآفرینی در استان همدان شد و افزود: با راه اندازی این انجمن می توانیم کمک شایانی به قشر معلول و خاص داشته باشیم.  

کوتاه قامتان، بلند همت هستند

استاندار همدان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه تقوا مهمترین دارایی با ارزش انسان ها است، گفت: خالق هستی انسان ها را در هر وضعیت امتحان می کند و هیچ گاه در تقوا و سایر ویژگی های مهم انسانیت، کوتاه قامتی، بلندقامتی، مدرک و سایر داشته ها مطرح نیست.

شاهرخی افزود: معتقدم کوتاه قامتان انسان هایی با روح و همت بلند هستند و توانایی انجام کارهایی دارند که به تقدیر و تمجید آنها می انجامد.

وی با تاکید بر اینکه دولت تامین شغل جوانان را همواره اولویت قرار داده است، گفت: نباید معلولیت موجب شود تا اشتغال این قشر نادیده گرفته شود و همه دستگاه ها مکلف به اجرای قوانین در اختصاص سه درصد از سهمیه استخدامی به معلولان هستند.

استاندار همدان: نباید معلولیت موجب شود تا اشتغال کوتاه قامتان و معلولان نادیده گرفته شود و همه دستگاه ها مکلف به اجرای قوانین در اختصاص سه درصد از سهمیه استخدامی به معلولان هستند.

شاهرخی بیان کرد: البته باید پست هایی نیز برای بکارگیری معلولان در نظر گرفته شود که در شان آنها باشد ضمن اینکه باید به توانمندی آنها در حوزه غیردولتی نیز توجه شود به طوریکه با آموزش های لازم برای آنها و اختصاص سرمایه لازم، بتوانند خوداشتغالی داشته باشند.

وی بر لزوم جمع آوری و ایجاد بانک اطلاعات کامل از وضعیت کوتاه قامتان استان همدان تاکید کرد و گفت: شرح وظایف دستگاه های اجرایی در قبال این افراد باید مشخص شود و اینکه چه تعداد می توانند جذب نهادهای دولتی شوند و چه تعداد با چه میزان سرمایه امکان ایجاد خوداشتغالی دارند.

 وی با تاکید بر اینکه باید از شراط منازل خیرساز برای کوتاه قامت و سایر معلولان استفاده شود، گفت: پیگیری مشکلات این قشر از جامعه باید آسان سازی شود.

صدور مجوز استخدام سه معلول

استاندار همدان در نشست امروز مجوز استخدام قراردادی یک معلول و ۲ کوتاه قامت را صادر کرد.

شاهرخی افزود: پیمان نجفی معلولی که پیشتر در برنامه تلویزیونی آرزوی بادیگارد شدن داشت، از اوایل خردادماه با تشکیل پرونده در استانداری بکار گرفته شود.

وی اضافه کرد: همچنین با جمع بندی مشاور معلولان استاندار و امور اجتماعی استانداری همدان نیز ۲ تن از کوتاه قامتان که شرایط جذب دارند، با تشکیل پرونده در فرمانداری شروع بکار کنند.

این دستور استاندار باعث اشک شوق کوتاه قامتان در جلسه شد.

استاندار همدان به صورت تلفنی خبر بکارگیری پیمان نجفی در استانداری را به او داد.

نجفی در حال کارگری در جدول گذاری شهرستان اسدآباد بود و خوشحالی خود را در این تماس تلفنی به نوعی خاص ابراز کرد.

در پایان این نشست از کوتاه قامتان حاضر در جلسه تقدیر شد.

 

منبع: مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است