بهزیستی؛ تحکیم خانواده و امنیت اجتماع

بهزیستی؛ تحکیم خانواده و امنیت اجتماع

24 تیر 1399

در پی بروز حوادثی چون سیل در نقاط مختلف کشور و به تازگی شیوع کرونا، حضور و ضرورت وجود سازمانی با نام بهزیستی که رسالت ذاتی آن خلق شرایطی برای بهتر زیستن است بخوبی نمایان شد اینکه چگونه به روح و روان آدمیان در بحبوحه بدترین شرایط ممکن اولویت می دهد.

در ۲ سال اخیر که مردم در نقاط مختلف کشور در معرض حادثه و بحران سیل قرار داشتند، بهزیستی با اجرای طرح های مختلف در حوزههای حمایتی، معیشتی و ارائه خدمات اجتماعی و مشاوره ای در کنار مردم بود که از جمله این اقدامات قابل تحسین بهزیستی اجرای طرح محب (مشاوره و حمایت‌های روانی اجتماعی در بلایای طبیعی و انسان ساخت) بود که بخصوص مردم دلشکسته زانو زده بر بقایای باقی مانده از خانه و کاشانه شان را تنها نگذاشت.

و تلاش میشد، با ارایه خدمات روانی و اجتماعی، مردم آسیبدیده به زندگی بازگردانده شوند و این حمایتها در کنار سایر فعالیتهای همچون کمکهای مادی و ارائه سبدهای کالا و مواد غذایی به آسیب دیدهها انجام میشد.

در چند ماه اخیر نیز با ورود کرونا به کشور کارشناسان و مشاوران بهزیستی نقش موثری در کنترل استرس، اضطراب و مشکلات روحی و روانی ناشی از کرونا در جامعه داشتند و همان چندماه قرنطینه خانگی که تقریبا همگی خود را ملزم به آن می دانستند سازمان بهزیستی با راه اندازی خصوص مخصوص مشاوره در کنار مردم بود.و بنوعی نمایان گر این گفته معروف بهزیستی هاست که این سازمان از قبل از تولد تا زمان مرگ گستره ارائه خدمات حمایتی آنها به مردم را در برمیگیرد.

۲۵ تیرماه و روزی به نام بهزیستی

۲۵ تیرماه ۱۳۵۹یادآور تصویب لایحه ایی در راستای سلامت جامعه است، زمانی که شورای انقلاب پس از پیگیری­های مستمر شهید دکتر محمد علی فیاض‌بخش، تاسیس سازمان بهزیستی را در دستور کار خود قرار داد؛سازمانی در جهت تحقق مفاد اصول ۳، ٢١ و ٢۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در زمینه تحقق عدالت اجتماعی تشکیل شد.

در واقع بهزیستی، سازمانی فرهنگی، اجتماعی و امدادی است که به منظور صیانت از حقوق افراد،تحکیم خانواده وامنیت اجتماع با حفظ ارزش ها و کرامات والای انسانی، مجموعه خدماتی را ارائه می دهد. سازمان بهزیستی برای کمک به قشرهای محروم و انسان هایی که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، اقتصادی و نیز داشتن مشکلات جسمی، روانی، عاطفی، گرفتار مشکلات و دچار عدم تعادل شده اند، تأسیس شده است.

همه ساله با توجه به مخاطرات اجتماعی وظیفه سنگین ورسالتی تاثیر گذار در پیشگیری از آسیب های اجتماعی،سلامت وامنیت اجتماع دارد.هفته بهزیستی فرصتی است تا با واکاوی شرح وظایف این سازمان حیاتی علاوه بر آشنایی با خدمات اجتماعی در آگاه سازی مردم نسبت به بهره مندی مناسب گامی مفید برداشته شود.

 فعالیت گسترده و همگانی بهزیستی

نقش و اهمیت سازمان بهزیستی در سلامت و امنیت اجتماعی در خدمات این سازمان خود نمایی می کند.ابعاد برنامه های متنوع بهزیستی به نوعی همه جامعه را مخاطب قرار می دهد.

رسیدگی به امور کودکان بی سرپرست، زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار، مسئولیت سلامت روان جامعه، امور مربوط مهدهای کودک، سالمندان، معلولان، کودکان کار و خیابانی، زنان آسیب دیده و در معرض آسیب، کاهش طلاق،  مشاوره، اشتغال و مسکن، آموزش های پیش از ازدواج را باید از مخاطبان خاص بهزیستی محسوب کرد.

تلاش برای حفظ کیان خانواده‏ های آسیب دیده و آسیب‏ پذیر، نگهداری و مراقبت و توان بخشی معلولان و آماده سازی آنان برای از سرگیری زندگی عادی در جامعه، توسعه پژوهش‏ های کاربردی برای پیشگیری از معلولیت‏ها و آسیب‏های اجتماعی، بازپروری، اصلاح و ارشاد ناسازگاران و آسیب دیدگان اجتماعی، جلب مشارکت‏های مردمی به منظور بهبود کیفیت خدمات رسانی و حمایت از اقشار محروم و آسیب‏ پذیر از عمده وظایف بهزیستی است.

 بهزیستی بستر ساز امنیت

اگر چه سازمان بهزیستی در نگاه اول متولی رسیدگی به امور افراد ناتوان و آسیب دیده  است اما در حقیقت پیامد های اجتماعی خدمات بهزیستی بطور مستقیم با امنیت و سلامت اجتماع مرتبط است. امنیت اجتماعی حافظ سیستم اجتماعی است به گونه‌ای که اجتماع، خانواده و فرد در مقابل تهدیدها و ناهنجاری‌های اقتصادی ـ اجتماعی یا شخصی ایمن بوده و از سلامت زندگی خود اطمینان داشته باشد.

چنانچه در جامعه امنیت اجتماعی برقرار شود، امید و اطمینان خاطر افراد به آینده افزایش می‌یابد و میل به رشد و تکامل و حصول به یک زندگی سالم در دل آن‌ها بارور می‌شود. از طرفی سلامت اجتماعی، در کنار سایر ابعاد سلامتی (جسمی، روانی، معنوی) از جایگاه قابل توجهی برخوردار است  و تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد، یکی از مهم‌ترین این عوامل امنیت و به‌ویژه امنیت اجتماعی است.وظایف سازمان بهزیستی بدون شک تضمین سلامت و امنیت جامعه است که با آموزش،حمایت،هدایت و درمان رسالتی سنگین در حوزه اجتماعی ایفا می کند.

مشارکت مردم  شکوفایی بهزیستی

جامعه امروز سرشار از مسایل فکری، اجتماعی،سیاسی، اقتصادی و پر مخاطره شده است.افزایش بیکاری، فقر،طلاق،اعتیاد از عمده ترین مسایل کشور هستند. هر یک از آسیب های اجتماعی جامعه را مسایل پیش بینی نشده مواجه می کند ،  بدون شک مشارکت شهروندان در تمام زمینه های مادی،معنوی در امور اجتماعی و آموزش از سوی سازمان بهزیستی در کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

مشارکت مدنی که از دیر باز  از سوی خیران اعمال می شد و تازه ترین جلوه آن در کمک های مومنانه و حمایت از آسیب دیدگان در بیماری کرونا نمایان شد اما بنظر می رسد مشارکت در فعالیت های بهزیستی و ایجاد جامعه امن و عاری از آسیب صرفا" به کمک های مادی ختم نمی شود و لازم است برنامه ریزی مناسب جهت آگاه سازی،آموزش و مشارکت آحاد مردم در پیشگیری آسیب های اجتماعی صورت پذیرد.

طی چند سال اخیر در پی حوادثی اعم از سیل که در بسیاری از نقاط کشور مردم درگیر آن شدند و اخیرا با شیوع کرونا که همچنان هم به شدت جریان دارد، حضور و جود بهزیستی و نقش مشاوره ها و حمایت های روحی و روانی که از افراد حادثه دیده دارد را روشن تر می توان مشاهده کرد.

بهزیستی با جامعه هدفی گسترده

بنا بر گفته مسئولین بهزیستی لرستان در این استان ۳۹ هزار و ۶۰۰ مستمری بگیر دائمی وجود دارد که تحت حمایت های بهزیستی قرار دارند .  کرم یاری مدیر کل بهزیستی لرستان می گوید:  جامعه هدف بهزیستی گستردگی زیادی دارد.از مهدهای کودک تا سرای سالمندان که خدمات بهزیستی از قبل از تولد تا زمان سالمندی به جامعه هدف ارائه می شود.

به گفته وی اجرای طرح محب در بحرانها و استفاده از ظرفیت روانشناسها و افراد خارج از سازمان در خدمات دادن به افرادی که نیازمند کمک های روانشناختی هستند اقدامی موثر بر غلبه بر ترس و استرس است. تیمهای داوطلب معرفی شده از طرف بهزیستی، وظیفه شناسایی افراد دارای اضطراب و ارجاع به روانشناسان و مشاوران را دارند.

در بروجرد نیز بنا بر گفته رئیس بهزیستی این شهرستان، بیش ازهفت هزار پرونده معلولیت اعم از معلولیت های شنوایی، بینایی، اعصاب و روان، ذهنی، ضایعه نخاعی و چند معلولیتی در بهزیستی این شهرستان به ثبت رسیده است.

کرم رضا پیردایه افزود: از این تعداد پرونده معلولیت حدود ۲ هزار و۴۰۰ پرونده روستایی و پنج هزار و ۶۰۰ پرونده شهری هستند که هر کدام به تناسبت نوع و شدت معلولیتی که دارند از خدمات حمایتی و توانبخشی بهزیستی برخودار می شوند.
رئیس بهزیستی بروجرد یادآور شد:  در مجموع بهزیستی در حوزه های توانبخشی، امور اجتماعی، پیشگیری و حوزه مشارکت های مردمی به افراد تحت پوشش خدمات ارائه می دهد.

۲۰۰ خانواده چند معلولیتی در بروجرد

بنا بر گفته رئیس بهزیستی بروجرد ، حدود ۲۰۰ خانواده چند معلولیتی که دارای بیش از ۲ عضو معلول هستند، در شهرستان بروجرد وجود دارد. برخی از این خانواده ها دارای ۲ عضو، ۳ عضو و در مواردی نیز بیشتر از سه عضو معلول هستند.

رییس اداره بهزیستی بروجرد با اشاره به ارائه خدماتی همچون تسهیلات مسکن برای معلولان بیان کرد: سال گذشته امسال ۳۵ واحد مسکونی به معلولان واگذار شد که ۱۴ خانوار آنها خانواده های چند معلولیتی بودند.

وی گفت:  معلولان بروجرد در بخش های اعصاب و روان، جسمی حرکتی، شنوایی و بینایی هستند، که تلاش می شود تا خدمات مورد نیاز به آنها از قبیل کمک هزینه مسکن، معیشت، کمک هزینه تحصیلی و پرداخت وام های خوداشتغالی به آنها ارائه داده شود.

بهزیستی سازمانی پهن پیکر با شرح وظایفی متنوع قبل از تولد تا مرگ برای افراد جامعه نقش آفرینی دارد،گستردگی جغرافیایی افزایش آسیب های اجتماع بیش از گذشته وجودش را ضروری نموده است.

فعالیت های بهزیستی در حوزه های  امور فرهنگی و پیشگیری با موضوع آموزش و پژوهش و دفتر پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی، حوزه امور اجتماعی با محور  بازآموزی و بازپروری گروه هایی چون معتادان، متکدیان، زنان ویژه ، فرزندان و زنان بی سرپرست  و حوزه خدمات امور توانبخشی از طریق دفاتر توانبخشی و امور اجتماعی معلولین، توانبخشی حرفه ای و دفتر توانپزشکی، پیراپزشکی و وسایل توانبخشی به معلولین جسمی و ذهنی، پیگیری می شود.

۲۱ تا ۲۷ تیرماه بعنوان هفته بهزیستی نام گذاری شده است.

 

منبع:  ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است