98 درصد کودکان تحت پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند

98 درصد کودکان تحت پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند

20 تیر 1399

اردبیل مدیر کل بهزیستی استان اردبیل گفت: در سال گذشته 98 درصد کودکان 3 تا 6 سال تحت پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم و اختلالات بینایی قرار گرفتند.

بهزاد ستاری 15 تیر در مراسم آغازین طرح پیشگیری از طرح تنبلی چشم در مرکز نگهداری حضرت ابوالفضل(ع) در اردبیل اظهار کرد: از امروز تا 30 مهرماه طرح پیشگیری از تنبلی چشم و اختلالات بینایی همزمان با سراسر کشور در استان اردبیل نیز برای معاینه کودکان سه تا 6 سال اجرا می‌شود.

وی از خانواده‌ها خواست؛ با مراجعه به ادارات بهزیستی شهرستان‌ها و دریافت برنامه برای مراجعه نسبت به معاینات فرزندان خود اقدام کرده تا جلوی تنبلی چشم و اختلالات بینایی در همان سنین کودکی گرفته شود.

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل افزود: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا طرح پیشگیری از تنبلی چشم زودتر از موعد مقرر شروع شده ولی همچنان تا پایان طرح اجرای طرح را برای معاینات کودکان سه تا 6 سال با هزینه 3 هزار تومان پرداختی از سوی خانواده‌ها شاهد خواهیم بود.

ستاری این طرح را بسیار ارزشمند و مهم در پیشگیری از اختلالات بینایی خواند و گفت: اگر خانواده‌ها در این زمینه غفلت یا قصور کنند و اختلالات به موقع تشخیص داده نشود، کودکان ممکن است در سنین بالاتر دچار کم‌بینایی و یا نابینایی از یک چشم و یا هر دو چشم شوند.

وی ادامه داد: در همه مراکز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تهیه ماسک سعی می‌شود کودکان مورد معاینه قرار گیرند تا آنها از نظر بینایی مورد ارزیابی قرار گیرند.

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل گفت: در سال گذشته 76 هزار نفر کودک 3 تا 6 سال با مراجعه به مراکز در استان اردبیل تحت پوشش این طرح قرار گرفتند که 98 درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

ستاری تصریح کرد: از این تعداد 504 نفر کودک دارای تنبلی چشم به مراکز جراحی و تهیه عینک و معاینات تخصصی معرفی شدند تا اقدامات بعدی برای مداوای تنبلی چشم آنها انجام شود.

وی بیان کرد: در شهرستان اردبیل سه پایگاه ثابت برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است که مرکز نگهداری حضرت ابوالفضل از جمله آنهاست ولی از خانواده‌ها درخواست می‌کنیم در اردبیل و سایر شهرها با مراجعه به ادارات بهزیستی نسبت به دریافت برنامه اجرای طرح در پایگاه‌های ثابت و سیار اقدام کرده و به موقع با حضور در این مراکز کودکان خود را مورد معاینه قرار دهند.

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل اظهار کرد: امسال برخلاف سال‌های گذشته این سنجش با استفاده از دستگاه پیشرفته ایچارد انجام می‌شود تا به سرعت کودکان مراجعه کننده بتوانند خدمات دریافت کنند.

کاهش دانش‌آموز در مدارس استثنائی استان اردبیل

ستاری خاطرنشان کرد: با اجرای موفق طرح‌های پیشگیرانه در حوزه اختلالات بینایی و شنوایی تعداد دانش‌آموزان ارجاع شده به مدارس استثنائی در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

وی افزود: بهزیستی در یک ارزیابی 10 ساله به این نتیجه رسیده است که تعداد دانش‌آموزان مراجعه کننده به مدارس استثنائی به نصف کاهش یافته به طوریکه در استان اردبیل تعداد دانش‌آموز نابینای مطلق برای تحصیل در مدارس استثنائی از 110 نفر به کمتر از 50 نفر کاهش یافته است.

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل بیان کرد: این طرح همه ساله اجرا می‌شود و خانواده‌هایی که کودکان سه تا 6 سال دارند باید هر سال در طرح پیشگیری از تنبلی چشم فرزندان خود را مورد تست قرار دهند تا اختلالات به موقع تشخیص تا نسبت به ارجاع به پزشکان متخصص برنامه‌ریزی شود.

ستاری گفت: با توجه به اینکه امسال عمده مهدهای کودک تعطیل بوده و ارائه خدمات در مراکز بهداشتی محدود می‌باشد، ما انتظار داریم در ساعت اداری خانواده‌ها با مراجعه به ادارات بهزیستی شهرستان‌ها نسبت به مشارکت در اجرای طرح غربالگری و پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.

 

منبع:  ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است