جای خالی برنامه‌های‌ آموزشی مختص ناشنوایان در تلویزیون

جای خالی برنامه‌های‌ آموزشی مختص ناشنوایان در تلویزیون

28 تیر 1399

تاکنون در صدا و سیما برنامه‌ آموزشی با زبان اشاره یا زیرنویس برای دانش‌آموزان ناشنوا تولید نشده است، این غفلت سازمان صدا و سیما از این قشر دانش‌آموزی در صورتی است که سازمان آموزش و پرورش استثنایی می توانست مترجمین زبان اشاره را در اختیار این سازمان قرار دهد.

پس از تعطیلی مدارس از ابتدای اسفند سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا، ایجاد مدرسه تلویزیونی اولین گام آموزش و پرورش در راستای تعطیل نشدن آموزش بود.

هر چند که به گفته مسوولان آموزش و پرورش ایجاد مدرسه تلویزیونی راهی برای تحقق عدالت آموزشی در کشور است، چراکه در حال حاضر تمام دانش‌آموزان در اقصی نقاط کشور به تلویزیون دسترسی دارند اما صدا و سیما در عمل نتوانست به درستی به اجرای عدالت آموزشی کمک کند چراکه دانش‌آموزان طیف وسیعی از افراد توانمند تا دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و کم توان ذهنی را دربرمی‌گیرند و باید برنامه ها به گونه ای تعیین می شدند که همه دانش آموزان بتوانند از آنها استفاده کنند.

مدرسه تلویزیونی می‌توانست در راستای تحقق و اجرای ماده ۹ قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش در استفاده از ظرفیت سازمان صدا و سیما برای تامین اهداف تربیتی و آموزشی و همچنین عدالت آموزشی مورد استفاده قرار گیرد اما غفلت صدا و سیما از بسیاری از اقشار دانش‌آموزان از جمله دانش‌آموزان ناشنوا نتوانست نیاز آموزشی کشور در چنین شرایط بحرانی را رفع کند.

در واقع می‌توان گفت در این شرایط بحرانی و با وجود تمام چالش‌های مدرسه تلویزیونی صدا و سیما مانند غفلت از ارائه برنامه هایی مناسب تمامی طیف دانش‌آموزی و مواردی مانند کم بودن زمان برای تدریس های تلویزیونی، آموزش با راه‌اندازی شبکه شاد جان گرفت.

هرچند که سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این مدت پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از جمله افراد کم‌شنوا بوده است، اما بر اساس قانون حمایت از معلولان، صدا و سیما مکلف است هفته ای چند ساعت را به تهیه و پخش برنامه های ویژه معلولان اختصاص دهد اما این اتفاق در حوزه آموزش محتوای درسی تاکنون صورت نگرفته است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بسیاری از خانواده‌ها و دانش‌آموزان ناشنوا حتی با نگهداری این کودکان و نوجوانان در محیط خانه آشنایی ندارند، از این رو نیاز بود که این موارد را از رسانه‌ای مانند تلویزیون بیاموزند، همچنین در شرایطی که تهیه وسایل هوشمند ارتباطی مانند تبلت و گوشی هوشمند تلفن همراه برای بسیاری از خانواده‌های با نیازهای ویژه دشوار است، شاید همراهی تلویزیون می‌توانست باری از دوش این خانواده‌ها بردارد.

مناسب سازی برنامه‌های پویاساز برای نابینایان و ناشنوایان

سیدجواد حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره آموزش دانش‌آموزان ناشنوا اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی فقط از ظرفیت تلویزیون نتواست در زمان شیوع ویروس کرونا بهره‌مند شود.

وی افزود: در مکاتباتی که با سازمان صدا و سیما داشتیم، درخواست کردیم که برای دانش‌آموزان ناشنوا از زیرنویس یا زبان اشاره استفاده کنند اما آنها اعلام کردند که با توجه به مشکلات فنی در پخش این امکان برایشان میسر نیست.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد: آموزش در زمان شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس هم توسط مجموعه معلمان ناشنوا و هم بسته های آموزشی و درسنامه های طراحی شده زبان اشاره برای دانش‌آموزان انجام گرفته است.

حسینی ادامه داد: آموزش تمامی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در شبکه شاد تداوم داشته، همچنین قرار است که برنامه‌ای پویاساز برای نابینایان و ناشنوایان در شبکه شاد مناسب‌سازی شود و با راه‌اندازی پایگاه آموزش مجازی برای تمام گروه‌ها امکان یادگیری میسر شود.

وی خاطرنشان کرد: پنج هزار معلم و مدیر آموزش زبان اشاره و خط بریل را از طریق شبکه شاد و بسته‌های آموزشی به دانش‌آموزان ارائه می‌کنند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآور شد: آموزش و پرورش برای آغاز سال تحصیلی جدید سناریوهای مختلفی مد نظر دارد که برای وضعیت قرمز (صرفا آموزش مجازی)، زرد (آموزش مجازی و حضور زوج و فرد دانش‌آموزان در مدارس) و سفید که (حضور عادی دانش‌آموزان در مدارس) است اما همچنان استفاده از فضای مجازی در دستور کار قرار دارد.

حسینی در ادامه درباره آموزش دانش‌آموزانی که به آموزش مجازی دسترسی ندارند، اظهار داشت: برای شناسایی این دانش‌آموزان به شیوه مدرسه‌ای و فردی آمایش سرزمینی صورت گرفت.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: برای مدرسه‌هایی که دسترسی به شبکه اینترنت و فناوری اطلاعاتی نداشتند، قرار است که با همکاری آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات این امکان فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین دانش‌آموزانی که به ابزار هوشمند ارتباطی دسترسی ندارند، شناسایی می‌شوند تا در حد امکان با اعتبارات دولتی این مشکل برای آنها حل شود یا بتوان از ظرفیت حضوری فرد به فرد با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی آموزش آنها انجام داد.

مشکل آموزش دانش‌آموزان ناشنوا در مدرسه تلویزیونی رفع می‌شود

مسعود احمدافزایی رییس شبکه آموزش صدا و سیما نیز در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در پاسخ به این مساله و اینکه آیا صدا و سیما برنامه ای برای رفع این مشکل دارد، اظهار داشت: هماهنگی‌های لازم برای آموزش دانش‌آموزان ناشنوا در مدرسه تلویزیونی انجام شده است و با آغاز سال تحصیلی جدید این مشکل نیز رفع می‌شود.

وی درباره آموزش ناشنوایان در مدرسه تلویزیونی گفت: در چند ماه گذشته با توجه به وجود مشکلات فنی و اضطرار در راه‌اندازی برنامه ها باعث شد تا در ترجمه دانش‌آموزان ناشنوا در مدرسه تلویزیونی تاخیر ایجاد شود.

احمدافزایی افزود: از سال تحصیلی آینده بحث دانش‌آموزان و کودکان ناشنوا را مد نظر قرار می‌دهیم و سعی می‌کنیم که با قراردادن مجریان مخصوص ناشنوایان در برنامه‌های آموزشی این مشکل حل و کمکی به جامعه ناشنوایان شود.

رییس شبکه آموزش صدا و سیما گفت: بی‌شک تدوین برنامه‌های آموزشی تلویزیونی برای ناشنوایان، با همکاری آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.

احمدافزایی خاطرنشان کرد: باید با همکاری آموزش و پرورش در برنامه‌های تلویزیونی از مترجمینی استفاده شود که نسبت به ادبیات و تدریس کودکان و دانش آموزان ناشنوا آشنایی داشته باشند.

 

منبع:  ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است