رونمایی و ابلاغ سند ملی راهبردی مناسب‌سازی برای معلولان

رونمایی و ابلاغ سند ملی راهبردی مناسب‌سازی برای معلولان

28 تیر 1399

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی سازمان بهزیستی کشور از رونمایی سند ملی راهبردی مناسب‌سازی طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: این سند از امروز (شنبه) به همه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی کشور ابلاغ می‌شود.

ابراهیم کاظمی مومن سرائی افزود: در این سند راهبردها و برنامه های ستاد مناسب سازی کشور برای معلولان تدوین شده تا این ستاد بر اساس آن عمل و اقدامات مناسب سازی پنجساله را پیگیری کند. این سند حدود دو سال با حضور اساتید دانشگاهی، سازمان های مرتبط و تشکل های مردم نهاد آماده شده و در آن برنامه پنجساله مناسب سازی کشور در ۶ فصل شامل فصل های مقاصد آرمانی،  اهداف راهبردی،  ارزیابی عوامل داخلی، ارزیابی عوامل خارجی،  شناسایی راهبردها و اولویت بندی راهبردها، تدوین شده است.

وی اضافه کرد: یک شهر باید برای همه افراد ساخته شده و حق طبیعی هر فرد صرف نظر از جنس، کیش، قومیت، نژاد، عقیده و میزان توانمندی این است که همیشه باید بتواند از فضاهای شهری استفاده کند.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه سرانه افراد معلول در کشور، رقم قابل توجهی است و عمده آنان را نیز جانبازان و سالمندان تشکیل می دهند؛ از سوی دیگر آمار بالای تصادف ها به تبع، نرخ بالاترین مرگ و معلولیت را نسبت به کشورهای دیگر رقم زده است.

مومن سرائی تصریح کرد: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، ۱۰ درصد افراد یک جامعه را معلولان تشکیل می دهند و برآوردها حاکی از آن است که بالغ بر دو میلیون نفر در کشور افراد دارای معلولیت جسمی و ذهنی هستند بنابراین طراحی مناسب سازی در تمام فضاها، نمود عدالت اجتماعی است و اثرات روانی فوق العاده ای دارد.

وی افزود: این سند با شناخت موقعیت کنونی کشور از نظر مناسب سازی و در نظر گرفتن توانمندی و نقاط ضعف، فعالیت هایی را در جهت تحقق اهداف تعیین کرده و آنها را در زمان های معین جهت می دهد. با توجه به اینکه در سند ملی راهبردی مناسب سازی از نظر زمانی مشکل نداریم و وضعیت کنونی کشور سنجیده و برنامه آینده، در نظر گرفته شده است، امیدواریم دستگاه ها اهتمام ویژه ای به آن داشته باشند.

 

منبع:  ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است