پیشتازی مازندران در خانه‌دار کردن و ایجاد شغل برای مددجویان بهزیستی

پیشتازی مازندران در خانه‌دار کردن و ایجاد شغل برای مددجویان بهزیستی

30 تیر 1399

شتاب بخشی و گسترده کردن چتر حمایت دولت برای ایجاد فرصت‌های شغلی و ساخت خانه مددجوبان بهزیستی در هفت سال گذشته یکی از دستاوردهای غیرقابل انکار و قیاس‌ناپذیر دولت تدبیر و امید در مازندران بوده است.

مازندران از جمله استان‌های دارای مددجویان پرتعداد تحت پوشش بهزیستی است. در حال حاضر ۲۴۵ هزار مددجو در استان از خدمات بهزیستی بهره مند هستند که از این تعداد ۶۰ هزار نفر معلول و حدود ۱۲۷ هزار زن سرپرست خانوار یا بی سرپرست هستند.

در کنار امکانات معیشتی که از مهم‌ترین ارکان زندگی مددجویان بهزیستی به واسطه آسیب‌پذیر بودنشان محسوب می شود ، برخوداری از مسکن و شغلی پایدار همواره بزرگ ترین دغدغه مددجویان مازندران بوده است. دریک دهه اخیر نیز به واسطه افزایش قیمت زمین و مسکن در مازندران که تفاوت فاحشی را با دیگراستان های کشور شاهد بود، خرید مسکن برای این قشر سخت‌تر و تقریبا غیرممکن شد.

علاوه بر این ، اشغال زایی و استقلال مددجویان بهزیستی از وابستگی به مستمری یکی دیگر از برنامه‌های دولت برای تقویت این قشر در استان مازندران بود که در این زمینه نیز دستاوردهای چشمگیری رقم خورد.

مازندران یک قدم جلوتر از خانه‌سازی مددجویان بهزیستی

مدیرکل بهزیستی مازندران در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق اعداد و ارقام مازندران همواره در ساخت مسکن برای مددجویان بهزیستی از تعهد کشوری خود پیش بوده و این وضعیت اتفاق نمی‌افتاد مگر با حمایت‌های مالی و تسهیلاتی دولت و سازمان بهزیستی که برای طرح های بیش از برش استانی مازندران نیز اعتبار اختصاص دادند. 

دکتر فرزاد گوهردهی گفت: از سال ۹۲ با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شاهد جهشی در امر ساخت مسکن برای مددجویان بهزیستی و همچنین اعطای تسهیلات ویژه برای آنان بودیم که دستاوردش ساخت سه هزار و ۳۴۸ واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی مازندران بود. 

وی با بیان اینکه سهم و برش استانی ما نصف این عدد بود ، ادامه داد : ۶۰ درصد از این واحدهای مسکونی مربوط به خانواده های دارای معلول ، ۳۰ درصد زنان بی سرپرست یا فاقد سرپرست موثر و ۱۰ درصد نیز خانواده های دارای فرزندان بهبود یافته از آسیب اجتماعی اختصاص یافت. 

مدیرکل بهزیستی مازندران هزینه ساخت این تعداد واحد مسکونی در یک دوره هفت ساله را ۲۳۵ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت : این میزان فقط مربوط به کمک های بلاعوض سازمان بهزیستی برای مددجویان بوده و شامل تسهیلات ارزان‌ قیمت دریافتی نمی شود. 

گوهردهی با بیان اینکه متراژ واحدهای مسکونی مددجویان به صورت استاندارد برای بهزیستی ۶۰ متر مربع است ، افزود: بر اساس تسهیلاتی که دولت تدارک دیده سهم مددجو فقط زمین بوده و هیچ هزینه ای دیگری برای ساخت و حتی انشعابات همچون آب، برق، گاز وتلفن نخواهد داشت و همه آنها از سوی دولت تامین اعتبار می شود. 

وی تعهد بهزیستی را فقط در تامین اعتبار و ساخت خانه برای مددجویان عنوان کرد و گفت : طبق قوانین زمین باید از سوی مددجو یا خیرین تهیه شود و بهزیستی صفر تا ۱۰۰ ساخت آن را بر عهده می گیرد. 

مدیرکل بهزیستی مازندران گرانی و کمبود زمین به خصوص در بافت مسکونی مناطق شهری و روستایی در استان را یکی از چالش برانگیز ترین موضوع برای ساخت خانه مددجویان عنوان کرد و گفت : در استان های دیگر به دلیل فراوانی زمین این مشکل کمتر دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ مددجوی دارای زمین در مازندران پشت صف ساخت مسکن قرار نمی گیرد ، افزود : در این زمینه نیاز است که خیرین و نهادهای دیگر وارد عمل شوند و به بهزیستی و مددجویان آن کمک کنند. 

۸۰۰ مددجو تا پایان سال خانه‌دار می‌شوند

مدیرکل بهزیستی همچنین به تعهد سال جاری بهزیستی استان برای ساخت مسکن مددجویان اشاره کرد و گفت : طبق تعهدی که سازمان بهزیستی برای ما ابلاغ کرده باید تا پایان سال جاری ۳۸۰ واحد مسکونی ساخته و تحویل مددجویان دهیم که تا کنون ۱۴۰ واحد مسکونی ساخته و تحویل شده است . پیش بینی ما این است که تا پایان سال حدود ۸۰۰ خانه برای مددجویان مازندران بسازیم که بیشتر از ۲ برابر تعهدی است که بر عهده ما گذاشته شده است.

وی توضیح داد : این که در سخت ترین شرایط اقتصادی دولت و کشور شاهد چنین جهشی از ساخت خانه برای مددجویان در استان باشیم ، هیچگاه در کشور سابقه نداشته است. با تمام این تنگناهای مالی ، سیاست دولت برداشتن فشار از روی اقشار آسیب پذیر و قشر ضعیف جامعه است و ما هم تمام تلاشمان را می کنیم تا در چارچوب این سیاست و فراتر از حد توان انجام وظیفه کنیم.

ایجاد بیش از ۱۶هزار فرصت شغلی برای مددجویان مازندران

 مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین به ایجاد فرصت‌های شغلی برای مددجویان این مجموعه حمایتی اشاره کرد و گفت : در هفت سال اخیر ۱۶ هزار و ۴۳۹ فرصت شغلی با حمایت دولت وتسهیلات ارزان‌قیمت برای مددجویان مازندران ایجاد شده است. 

وی به تفاوت مدیریت اشتغال در سال های اخیر با گذشته اشاره کرد و افزود : برخلاف گذشته که اشتغالزایی صرفا به پرداخت تسهیلات خلاصه شده و درصد انحراف بالایی داشت، در سال های اخیر بهزیستی در تمامی فرآیند اشتغالزایی نظارت دارد و تا مدت ها آن را زیر نظر خواهد داشت تا به ثبات برسد. 

گوهردهی گفت : همین نگاه به اشتغالزایی در دوره جدید علت اصلی تداوم و پایداری فرصت های شغلی مددجویان بهزیستی در مازندران بوده است و بر اساس آخرین برآوردها که از سوی موسسه‌ای ملی و خصوصی در مازندران انجام شد ، بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد اشتغال های ایجاد شده حوزه بهزیستی مازندران پایدار هستند. 

وی حمایت‌های دولت در بخش های مختلف از جمله بیمه را نیز از مشوق‌های مددجویان عنوان کرد و افزود : اینکه دولت ۷۵ درصد از حق بیمه تامین اجتماعی مددجویان را متقبل می شود کمک بزرگی برای آنها خواهد بود. 

مدیرکل بهزیستی مازندران اشتغالزایی برای مددجویان درسال جاری را اندکی بهبود یافته توصیف کرد و گفت : بر اساس تفاهم‌نامه بهزیستی و بانک‌های عامل ، مدت بازپرداخت تسهیلات از پنج سال به هفت سال افزایش یافته است. 

وی افزود : بر اساس برنامه دولت ، مددجویان حتی تا چند سال پس از اشتغال از مستمری برخودار خواهند بود تا منجر به ضعف معیشتی آنها نشده و در پاگیری شغلشان موثر باشد. 

گوهردهی با بیان اینکه امسال نیز تعهد ایجاد ۲ هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی برای مازندران تکلیف شده است ، گفت : پیش بینی ما این است که این تعداد را بتوانیم تا پایان سال به سه هزار شغل افزایش دهیم.  

وی با اشاره به تخصیص اعتبار یکهزار و ۲۰ میلیارد ریالی دولت برای اشغال مددجویان بهزیستی مازندران ، افزود : اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن و اشتغال مددجویان بهزیستی مازندران ، دستاوردی غیرقابل قیاس با دورههای گذشته و غیرقابل انکار است.

 

منبع:  ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است