استقبال کم مردم خراسان شمالی از آزمایشات و مشاوره های ژنتیک

استقبال کم مردم خراسان شمالی از آزمایشات و مشاوره های ژنتیک

18 مرداد 1399

خراسان شمالی- معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی از استقبال کم مردم این استان از آزمایشات و مشاوره های ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری گلایه کرد.

هاشمی، گفت: انجام این آزمایشات و مشاوره سبب می شود تا از به دنیا آمدن فرزندانی با معلولیت جسمی و ذهنی خودداری شود.

وی با اشاره به اینکه انجام این آزمایشات به خصوص برای افرادی که در خانواده های آن ها افراد معلول وجود دارد نیز امری ضروری است، اظهارکرد: اما همین افراد نیز خیلی از این آزمایشات و مشاوره ها استقبال نمی کنند.

هاشمی افزود: در حال حاضر بیشتر افرادی که آزمایشات و مشاوره های ژنتیک را انجام می دهند افرادی هستند که به لحاظ فرهنگی در سطح بالایی قرار دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هزینه های بالای این آزمایشات سبب می شود تا افراد تمایلی به انجام این کار نداشته باشند، ادامه داد: عدم انجام آزمایشات ارتباطی با هزینه ها ندارد چراکه بخشی از هزینه ها توسط اداره کل بهزیستی پرداخت می شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: فقط باید در این مورد فرهنگ سازی های لازم صورت گیرد که در صورت انجام این آزمایشات از به دنیا آمدن افراد معلول دیگری پیش گیری می شود.

وی خاطرنشان کرد: آزمایشاتی که هنگام بارداری از زنان باردار گرفته می شود مواردی همچون اینکه آیا مغز رشد کرده و یا خیر و آیا دست و پا در جنین ایجاد شده و یا نه، تشخیص داده می شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی با بیان اینکه در این معاونت بیش از 21 هزار نفر پرونده دارند، گفت: بیشتر افراد معلول تخپحت پوشش به علت مشکلات ژنتیکی بوده و بعد از سوانح و حوادث سبب معلولیت افراد شده است.

 

منبع:  ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است