اختتامیه رویداد استارت آپی نیازهای فناورانه ویژه افراد دارای معلولیت برگزار شد

اختتامیه رویداد استارت آپی نیازهای فناورانه ویژه افراد دارای معلولیت برگزار شد

27 اردیبهشت 1400

اختتامیه اولین رویداد شتاب (استارت‌آپی) نیازهای فناورانه ویژه افراد دارای معلولیت جسمی- حرکتی با همت دانشگاه علمی-کاربردی نیکوکاری رعد با هدف حمایت از ایده‌‌ها و نیازهای این حوزه و مشارکت مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، دانشکده علوم توان‌‌بخشی و سلامت اجتماعی، ستاد فرهنگ‌‌سازی اقتصاد دانش‌‌بنیان، مرکز ضایعات نخاعی بنیاد شهید و امور ایثارگران، شرکت‌های همیار مکانیک کوشا، توان‌همگام و میراب برگزار شد.

در مراسم اختتامیه این رویداد امروز دوشنبه 27 اردیبهشت ماه دکتر محمدحسن پیش‌بین، ریاست محترم دانشگاه جامع علمی- کاربردی واحد غرب تهران، محمد حسین موسی‌زاده، مدیر کل دفتر تجاری‌سازی، نوآوری و فناورانه دانشگاه جامع، مهندس احمد میرزاخانی، دکتر الهه تابش، مدیر مرکز نوآوری دانشگاه رعد، اعظم بیات، ریاست مرکز و جمعی از اساتید گرانقدر و مدعوین گرامی به صورت حضوری و آنلاین در مراسم شرکت داشتند.

این رویداد در محورهای استقلال فردی (اعم از مناسب‌‌سازی منزل و......)، آموزشی، وسایل و نرم‌‌افزارهای کمک‌‌آموزشی، مناسب‌‌سازی جامعه،  فناوری‌‌های نوین در وسایل کمک‌حرکتی و تجهیزات ورزشی، تفریحی و سرگرمی برگزار شد.

با انتخاب هیأت‌‌داوران الهام فلاحی با ایده استارت‌آپی اشتغال هنری ویژه افراد دارای معلولیت(در زمینه بازیافت پلاستیک) موفق شد مقام اول اولین رویداد استارت آپی فناورانه حوزه افراد دارای معلولیت را به خود اختصاص دهد، همچنین اندیشه مقصودنیا با ایده کفش مخصوص نابینایان و محمدعلی زارعی با ایده ویلچر پله نورد به ترتیب مقام‌‌های دوم و سوم را کسب کردند.

در این مراسم خانم دکتر اعظم بیات، ریاست مرکز آموزش علمی-کاربردی نیکوکاری رعد ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: دانشگاه نیکوکاری رعد بر این است که بخشی از اهداف اساسنامه مصوب، ارتقاء سطح علمی و دانش کار افراد دارای معلولیت، ورود به بازار کار، استقلال فردی، تغییر نگرش جامعه، فرهنگ‌‌سازی، مناسب‌‌سازی و آموزش منجر به اشتغال رو در مرکز نوآوری با اجرای رویدادها و فراخوان‌‌ها از و دعوت از صاحبان ایده با در نظر گرفتن استراتژی‌‌ها و برنامه‌‌های عملیاتی مرکز نوآوری محقق نماید.

وی با تشریح نحوه برگزاری این رویداد افزود: در فراخوان اولین رویداد شتاب نیازهای فناورانه ویژه افراد دارای معلولیت که با محورهای آموزشی، استقلال فردی، اشتغال، مناسب‌‌سازی جامعه، فناوری‌‌های نوین در وسایل کمک‌حرکتی و تجهیزات ورزشی بود، 22 ایده به دبیرخانه ارسال شد که در داوری اولیه توسط 18 داور که متشکل از اساتید متبحر و متخصص و صاحبان کسب ‌وکارهای موفق بود 10 ایده انتخاب و به مرحله نهایی راه یافتند که انشاالله امروز با داوری نهایی سه تیم برتر انتخاب و به‌عنوان هسته نوآور در مرکز مستقر خواهند شد.

در ادامه دکتر محمدحسین موسی‌زاده، مدیر کل دفتر تجاری‌سازی، نوآوری و فناورانه دانشگاه جامع علمی- کاربردی با حضور آنلاین خویش گفت: ایده های استارت‌آپی به منظله رفع مشکلات و نیازهای موجود می باشد و مرکز نیکوکاری رعد با قدم موثری در اجرای این رویدادهای و در ادامه انشاالله که بتواند مسائل و نیازهای جامعه معلولین که حدود 9 درصد از جامعه را به خود اختصاص می‌دهند را بررسی و در دست کار در مرکز نوآوری قراردهد و از زحمات خانم بیات و مسئولین مرکز تشکر و قدردانی نمودند.

در ادامه ارائه‌دهندگان استارت‌آپ‌های راه‌‌یافته به مرحله نهایی به معرفی ایده‌‌ها و استارت‌آپ‌های خود پرداختند در این مرحله الهام فلاحی استارت‌آپ خود را با موضوع بازیافت پلاستیک‌های رها شده در محیط و تولید آثار هنری  و ایجاد اشتغال برای افراد دارای معلولیت؛ محمدعلی زارعی با ایده ویلچر پله‌نورد؛ اندیشه مقصودنیا با ایده کفش مخصوص نابینایان که موانع را تشخیص و هنگام رسیدن به مانع به فرد نابینا علائم هشداردهنده می‌‌دهد؛ علی‌محمد دلیل صفایی با ایده تواناساز با قابلیت جابه‌‌جایی افراد دارای معلولیت نخاعی در محدوده‌‌های تعیین‌شده مانند رفتن به محیط حمام، محیط دستشویی و تختخواب؛ اسدالله جلادت با ایده دستکش توان‌‌بخشی برای افرادی که از ناحیه مچ دست دچار فلجی هستند، دستکشی که می توانند با استفاده از آن کارهای روزمره خود را انجام دهند؛ نازیلا صادقی با ایده آکادمی و کانون تبلیغاتی آنلاین 360 درجه برای ارائه خدمات تبلیغاتی آنلاین، عطیه شرعیاتی با ایده خودکار هوشمند برای جلوگیری از خط‌‌خوردگی کاغذ هنگام نوشتن متن توسط افراد دارای معلولیت؛ مریم نیک‌نژاد با ایده شارژ باتری ویلچر و علیرضا مهردوست با ایده تخت بیمار داخل آمبولانس با کمترین جابجایی و کمترین ضربات احتمالی از عوارض خیابان به کمک هوش مصنوعی و سیستم‌‌های کنترلی پیشرفته بیمار از محل حادثه تا بیمارستان و در پایان ملیحه حصارخانی با دو ایده شامل مسیر سلامت و طرح ساخت ويلچر ريسينگ ایده‌‌های خود را برای داوران معرفی کردند.

در پایان هر یک از ارائه ایده ها داوران حاضر سوالات و پرسش‌های خود را از ارائه دهندگان ایده‌ها و استارت‌آپ‌ها درباره نحوه عملکرد ، بازاریابی،  برنامه آینده، توسعه استارت‌آپ‌ها مطرح کردند.

بنابر اعلام دبیرخانه رویداد نیازهای فناورانه ویژه افراد دارای معلولیت جسمی- حرکتی شاخص‌‌های داوری این دوره کاربردی بودن طرح برای افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان؛ قابلیت اجرا از لحاظ فنی؛ تجاری‌‌سازی و ارزش سرمایه‌‌گذاری و  نوآوری طرح‌‌ها خواهد بود.

در ادامه دکتر سیده فاطمه حسینی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با استقبال از برگزاری این رویداد گفت رویداد شتاب مرکز علمی-کاربردی رعد از رویدادهای مؤثر حوزه توان‌‌بخشی محسوب می‌‌شود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری فناوری‌‌های این حوزه است و از آن حمایت می‌‌کند. در واقع توسعه فناوری حوزه توان‌‌بخشی پاسخگویی به تقاضاهای موجود در جامعه است و این اقدامات به دلیل اینکه در بهبود زندگی و بهزیستی افراد جامعه و ارتقا کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت کمک می‌‌کند، نوع آوری اجتماعی محسوب می‌‌شود.

در این بخش توسعه و تجاری‌‌سازی بازار مناسب اهمیت دارد و اولویت ما در این حوزه بهبود کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت است. وی در پایان افزود: نگاه مجتمع و دانشگاه رعد به فرهنگ‌‌سازی و توان‌‌افزایی برای افراد معلول و تلفیق آن با مرکز نوع آوری گام بسیار امیدواری کننده‌‌ای برای دستیابی به راه‌‌های نوآورانه است.

در پایان دکتر الهه تابش با اعلام حمایت از ایده‌‌های مطرح ‌شده در رویداد استارت‌آپی امروز به معرفی برخی برنامه‌‌های مرکز نوآوری رعد پرداخت و گفت: ما کلاس‌‌های تفکر طراحی خواهیم داشت یعنی به افراد دارای معلولیت کمک می‌‌کنیم تا بتوانند به‌‌وسیله طرح‌‌هایی که به وجود می‌‌آورند مشکلاتشان را حل کنند. همچنین افرادی که می‌‌خواهند ایده‌پردازی کنند می‌‌توانند از کارگاه‌‌های ایده پردازی مرکز استفاده کنند.

وی ادامه داد: در این مرکز پرورش ایده‌‌ها و تبدیل آن‌‌ها به طرح و تجاری‌‌سازی ایده‌‌ها انجام خواهد شد در واقع مرکز نوآوری رعد مانند چتر حمایتی کمک خواهد کرد تا خدمات و محصولات نوآورانه به عرصه برسد.

دکتر تابش در پایان گفت: مرکز در بازاریابی طرح‌‌هایی که معرفی می‌‌شود حمایت خواهد کرد؛ به‌خصوص طرح‌‌های امروز در رویداد مطرح شد.

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است