برگزاری نشست شورای راهبردی مسئولیت اجتماعی شرکتی اتاق بازرگانی تهران در مجتمع رعد

برگزاری نشست شورای راهبردی مسئولیت اجتماعی شرکتی اتاق بازرگانی تهران در مجتمع رعد

20 آذر 1400

به گزارش روابط عمومی مجتمع رعد؛ همزمان با هفته جهانی افراد دارای معلولیت و روز ملی دانشجو نشستی با حضور جمعی از اعضای کمیته راهبردی مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی تهران و شماری دیگر از شخصیت‌های علمی و اجتماعی در محل مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد برگزار گردید.

این جلسه با ریاست و اداره حاج آقا محمدحسین رضایی(رئیس شورای راهبردی مسئولیت اجتماعی شرکتی اتاق بازرگانی تهران) شروع به کار کرد و دکتر مریم رسولیان رئیس هیئت‌مدیره مجتمع رعد ضمن خوشامدگویی، مختصری از  فعالیت‌های مؤسسه را تشریح کرد، سپس  دکتر مهدیه نجفی‌زاده ضمن معرفی حضار دستور جلسه را یادآور شد.

سپس دکتر محمد فاضلی  عضو هیات رئیسه دانشگاه علمی کاربردی رعد با ارایه  3 سؤال زیر درباره نسبت مسئولیت اجتماعی شرکتی اتاق بازرگانی تهران و مقوله افراد دارای معلولیت جلسه را ادامه دادند:

  1. اتاق بازرگانی تهران و مؤسسه نیکوکاری رعد چگونه می‌توانند «سبد همکاری» در زمینه مسئولیت اجتماعی تعریف کنند؟
  2. چگونه می‌توان سرمایه اجتماعی اتاق بازرگانی و بخش خصوصی را از طریق ایفای مسئولیت اجتماعی در قبال افراد دارای معلولیت افزایش داد؟
  3. همکاری برد-برد میان بخش خصوصی و جامعه افراد دارای معلولیت چه مؤلفه‌هایی دارد؟

در ادامه این نشست آقایان دکتر علی ربیعی، دکتر مهدی کرباسیان، غلامرضا ملکی دبیر شورای راهبردی، هادی حدادی، دکتر پدرام سلطانی، مهندس حاج محمد نکوئیان، دکترعیسی منصوری، دکتر سید مالک حسینی، مهندس رحمان علاقه‌بند (مدیر عامل مجتمع رعد) وخانم دکترمهرنوش کاوه به ترتیب مطالبی پیرامون سؤالات مطرح شده بیان کردند که مهم‌ترین اقدام عملی که در این جلسه مقرر شد انجام گیرد، تشکیل کمیته‌ای به منظور بررسی تفصیلی مباحث مطرح‌شده در جلسه، تدوین متن پیشنهادی به منظور همکاری اتاق بازرگانی تهران و مؤسسه نیکوکاری رعد در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی و ارائه آن به اتاق بازرگانی تهران است.

بخشی از صحبت‌­های صورت گرفته در جلسه به شرح زیر مطرح شد:

دکتر علی ربیعی: اتاق تهران باید2 نقش اساسی ایفا کند؛ اول ترویج خود مسؤولیت اجتماعی شرکتی و دیگری کنش اجتماعی مؤثر. مؤسساتی مثل رعد می‌توانند میانجی‌هایی برای ایفای این 2 نقش باشند.  اتاق باید در حوزه ترویج، شرکت‌ها را به درستی هدایت کند و البته مسؤولیت اجتماعی شرکتی را نیز آموزش دهد.

دکتر مهدی کرباسیان بیان کرد آموزش مسؤولیت اجتماعی شرکتی به مجموعه ذینفعان و اعضا اتاق بازرگانی می­تواند حرکت شرکت­‌ها را در این جهت اثربخش‌تر کند.

به عنوان مثال در حوزه افراد دارای معلولیت اگر برخی واحدهای تولیدی، کارآموزی این افراد را  به‌صورت عملی انجام دهند باعث تقویت حضور افراد دارای معلولیت در اجتماع خواهد شد ، بنابراین بخش خصوصی می‌تواند به‌صورت مقطعی و دوره‌های کوتاه‌مدت به افراد دارای معلولیت آموزش‌های کاربردی ارائه کند.

غلامرضا ملکی ضمن اشاره­ای کوتاه به عملکرد اتاق بازرگانی در حوزه­‌های مختلف، افزود در حوزه مسؤولیت اجتماعی حدود4 سال است که اتاق بر این مسئله متمرکز شده و در ادامه شورای راهبردی را تشکیل داده که به صورت فعال در امر آموزش و ترویج و فعالیت های خیرخواهانه تلاش می‌­کند، مصادیق بارز آن در دوران کرونا مانند کمپین نفس با جمع آوری بیش از 150 میلیارد تومان و راه اندازی بیمارستان بازرگانان در منطقه 12 می‌­باشد.

هادی حدادی با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای درست اتاق، همکاری با سمن‌هایی است که ظرفیت سازماندهی بزرگ دارند، گفت: مثلث بخش خصوصی، فعالان اجتماعی ، تئوریسین ها و سمن‌ها  باید با همکاری مؤسساتی مثل رعد تقویت شود.

وی افزود: سند مسئولیت اجتماعی  شرکتی اتاق بازرگانی تدوین شده است . در قسمت طراحی کمپین ها می‌توان کمپینی طراحی کرد با تجمیع محصولات مؤسساتی مانند رعد محصولات عید از محل تولیدات مددجویان خریداری شود.

دکتر پدرام سلطانی گفت: بین کار خیریه و مسئولیت اجتماعی شرکتی فرق اساسی وجود دارد. فرقی هم هست بین مسئولیت اجتماعی و مسؤولیت اجتماعی شرکتی. در مورد اول مخاطب شهروند است و در مورد دوم شخصیت حقوقی و برون‌داده‌ای بنگاه مد نظر است. بنگاه باید برون‌داده‌ای منفی خود را نسبت به ذینفعان ترمیم کند و ذینفعان هم از کارکنان بنگاه تا جامعه همه را شامل می‌شود.

وی افزود: اتاق ظرفیت خوبی برای مجتمع کردن بنگاه‌های کوچک و متوسط دارد. این شبکه‌سازی بنگاه‌ها می‌تواند مؤثر باشد. این کار نیازمند آشنا شدن بنگاه‌های کوچک و متوسط با مسئولیت اجتماعی  شرکتی است که با عصرانه‌های حقیقی یا مجازی می‌تواند انجام شود ایشان یادآور شدندکمک به مسئله‌ای نظیر کرونا که در زمان بحران می باشد ساده‌تر از ورود به همکاری با رعد سمن‌ها  و حوزه آموزش و حمایت از افراد دارای معلولیت است.

مهندس نکوئیان که از اعضای هیأت‌امنا مجتمع رعد است، نیز گفت : چگونه می‌توان سرمایه اجتماعی اتاق را از طریق مشارکت در قبال افراد دارای معلولیت افزایش داد؟ سؤال این است که چرا در جامعه مشارکت اجتماعی وجود ندارد؟ خیریه‌ها باید برای دعوت کردن مردم به راهبردی در زمینه مسئولیت اجتماعی مجمع درست کنند.

دکتر عیسی منصوری یادآوری کرد؛ در اتاق بازرگانی تهران با مجموعه‌ای مواجه هستیم که یک تشکل فراگیر است. پس یک سبد همکاری خوب وقتی شکل می‌گیرد که یک تشکل فراگیر مردم نهاد هم در طرف مقابل حضور داشته باشد. اما بیشتر سمن‌های کشور محلی کار می‌کنند. ظرفیت‌سازی نهادی ملی برای سمن‌ها صورت نگرفته است. اما خوشبختانه رعد یک سمن فراگیر با 30 مرکز در کل کشور می باشد.

وی در ادامه افزود: همکاری می‌تواند در یک «پلتفرم» صورت بگیرد. سامانه این پلتفرم هم می‌تواند موضوع فعالیت باشد و  رعد می‌تواند نماینده اعضا این پلتفرم باشد. در این صورت همه بازیگران می‌توانند فعالیت کنند. و می‌شود مسؤولیت اجتماعی اتاق بازرگانی را معادل کار انسان دوستانه و خیریه تعریف کرد.

دکترمالک حسینی گفت: مدلی در سازمان خدمات اجتماعی شهرداری اجرا شده است به اسم طرح «توتیا» که از صفر تا صد یک کسب‌وکار را در بر می‌گرفت. تا کنون 3 مرکز توتیا راه‌اندازی شده است. ما به دنبال این بودیم که یکی از مراکز توتیا به صورت تخصصی در زمینه افراد دارای معلولیت کار کند.  رسیدن به تأمین معاش پایدار برای افراد دارای معلولیت مهم است.

دکتر مهرنوش کاوه گفت:  شاید پیشگیری از معلولیت بتواند بخشی از مسؤولیت اجتماعی شرکت‌ها به حساب بیآید.  آیا شرکت‌ها می‌توانند زمینه‌های کاهش معلولیت را فراهم کنند؟

مهندس رحمان علاقه‌بند مدیرعامل مجتمع رعد نیز ضمن تاکید بر این نکته که  بین 10 تا 15 درصد جامعه افراد دارای معلولیت هستند  و نیاز نگاه ویژه به این افراد وجود دارد اعلام کرد در دوران کرونا همه‌ی آموزش‌های رعد روی بستر آنلاین  فراهم گشته و ارایه می‌شود که توانسته از تمام کشور توان‌یاب ثبت نام کند که خود موفقیت بزرگی است . ایشان  خاطر نشان کرد بزرگ‌ترین مشکل افراد دانشجوی معلول، رفت‌وآمد در جامعه است، مناسب‌سازی نشدن اماکن کار، یکی از مشکلات مهم است که اپلیکیشن مپینو با مشارکت بخش خصوصی و عمل به  مسؤولیت اجتماعی شرکتی توسط رعد مطالعه و طراحی شده است تا فضاهای مناسب‌سازی را شناسایی و به افراد دارای معلولیت معرفی کند. این اپلیکیشن نیز می تواند در میان اعضای اتاق ترویج پیدا کند .

مجتمع رعد امیدوار است با برگزاری این نشست، زمینه توسعه همکاری بخش خصوصی در حل مسائل همه جانبه افراد دارای معلولیت فراهم گردد.

 

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است