۲۰ درصد کودکان استثنایی در مدارس حضور ندارند

۲۰ درصد کودکان استثنایی در مدارس حضور ندارند

7 خرداد 1401

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از این دانش‌آموزان در مدارس حضور دارند و ۲۰ درصد آن‌ها یا اصلا وارد فضای آموزشی نشده و یا خارج شدند. به این ترتیب ما توانایی نگهداری از آن‌ها را نداریم.  

حمید طریفی حسینی: سیاست فراگیرسازی آموزش استثنایی یعنی کودکان نابینا، ناشنوا، معلول جسمی حرکتی و طیف اوتیسم در سطح بالا که توانایی لازم را از نظر هوشی دارند را به مدارس عادی منتقل کنیم تا در کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل کنند.

وی ادامه داد: فضای آموزشی این دسته از دانش‌آموزان باید متناسب‌سازی شود تا آن‌ها نیز بتوانند امکان حضور در مدارس را داشته باشند. در حال حاضر حدود ۲۰ هزار مدرسه در سطح کشور چنین دانش‌آموزانی را می‌پذیرند اما بعضی از آن‌ها شرایط لازم را به لحاظ متناسب‌سازی ندارند و بچه‌ها دچار مشکل هستند.  

 عنوان کرد: وظیفه ما این است که شرایط لازم را برای تحصیل حضوری این دسته دانش‌آموزان فراهم کنیم. همچنین لازم است آموزش‌های لازم و مناسب به معلم‌ها ارائه شود تا چندمهارتی شوند و بهتر بتوانند با دانش‌آموزان ارتباط بگیرند و ویژگی‌های آن‌ها را بشناسند.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: اگربخواهیم تمام دانش‌آموزانی که هدف گروه سازمان ما هستند را به نظام آموزشی بازگردانیم، نیاز مالی برای تامین معلم، فضای آموزشی و... داریم.

طریفی حسینی در مورد پروژه‌های راه‌اندازی مدارس استثنایی اظهار کرد: در این بخش بسیاری از پروژه‌های سال‌های قبل نیمه‌تمام باقی مانده و بین ۱۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت داشته‌اند. بخشی از این مدارس خیرساز است. بعضی از آن‌ نیز پروژه‌های دولتی بود اما به دلایل مختلفی این پروژه‌ها نیمه‌ساخت باقی ماند.  

وی افزود: طی این سال‌ها خیرین کمک شایانی به ما کرده‌اند. در واقع بیش از ۷۰ درصد از مدارس استثنایی کشور به صورت مشارکتی با کمک خیرین احداث می‌شود؛ برخی از این مدارس به صورت کامل توسط یک خیر ساخته می‌شود. در کنار همه این‌ها علی‌رغم تلاش‌هایی که صورت گرفته ما کماکان نیاز به حمایت بیشتر داریم تا مدارس قبلی تکمیل و مدارس جدید ساخته شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد: در حال حاضر و براساس یک برآورد اولیه کشور به حدود ۱۲۱ پروژه جدید مدرسه استثنایی احتیاج دارد. همچنین حدود ۱۵۵ مدرسه و فضای آموزشی نیمه‌تمام باقی مانده‌ که باید تکمیل شود.

طریفی حسینی گفت: جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور بزرگترین و منسجم‌ترین تشکیلات نهاد مردمی است که در حوزه مدرسه‌سازی فعال است. در حال حاضر مجموعه‌های خیریه زیادی در کشور فعال است اما هیچکدام آن انسجامی که در بخش مدرسه‌سازی دیده می‌شود را ندارند. در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از پروژه‌های ما با حمایت خیرین ساخته می‌شود.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است