آیا کم شنوایی درمان دارد ؟ (2 روش درمان رایج)

آیا کم شنوایی درمان دارد ؟ (2 روش درمان رایج)

7 خرداد 1401

کم شنوایی نوعی عارضه قابل درمان است که به دلایل مختلفی در افراد رخ می دهد. این اختلال جنبه‌های مختلف زندگی فرد درگیر را تحت تاثیر قرار داده و سبب افت کیفیت آن می شود. بنابراین بشر همواره به دنبال یافتن راه های درمان این بیماری بوده است. لازم به ذکر است به دلیل متنوع بودن نوع و دلایل ایجاد این عارضه نمی توان درمان خاص و واحدی را برای آن ارائه داد.

کم شنوایی یکی از بیماری‌های شایع در میان افراد است که در صورت عدم درمان سبب بروز بیماری‌های دیگر در افراد می‌شود. اگر برای درمان این بیماری اقدامی صورت نگیرد مشکلات عدیده‌ای از جمله آلزایمر، افسردگی و اضطراب را برای افراد در پی خواهد داشت.

کم شنوایی چیست؟

کم شنوایی نوعی اختلال به وجود آمده در سیستم شنوایی افراد است که به سبب آن افراد قادر به شنیدن کامل صداها نمی‌باشند. در واقع این بیماری به معنای از دست دادن قدرت شنوایی در هر دو گوش و یا یکی از گوش‌ها می باشد.

آیا درمان کم شنوایی به خودی خود امکان پذیر است؟

در بیان ساده‌تری می توان این گونه گفت که کم شنوایی و یا حتی به دست آوردن شنوایی کامل یکباره و به خودی خود امکان پذیر نیست. در واقع درمان کم شنوایی در افراد به میزان و شدت آن در افراد بستگی دارد. بنا به اعتقاد بسیاری از پزشکان می توان با استفاده از تکنیک پیشرفته کاشت سمعک به صورت دائمی نسبت به درمان این بیماری اقدام کرد. بیماران بعد از استفاده از تکنیک کاشت سمعک می توانند شاهد بهبود شنوایی خود باشند.

انواع مختلف کم شنوایی کدامند؟

 

انواع مختلف کم شنوایی عبارتند از:

حسی – عصبی: این نوع عارضه جزء رایج ترین نوع بیماری های مربوط به گوش است که به صورت دائمی با افراد خواهد ماند. زیرا به دلیل وارد آمدن آسیب به عصب شنوایی یا سلول های مویی ایجاد می شود.

انتقالی: این عارضه یکی دیگر از انواع بیماری کم شنوایی است که به دلیل مسدود شدن گوش خارجی یا میانی در افراد به وجود می آید. مسدود شدن گوش موجب عدم انتقال اصوات به گوش داخلی شده در نتیجه افراد صداها را واضح تشخیص نمی‌دهند. در این نوع اختلال موضوع دائمی یا موقتی بودن آن باید با توجه به دلایل بروز آن بررسی شود.

مختلط: این نوع از کم شنوایی به دلیل عارضه حسی - عصبی و انتقالی در افراد بروز می کند. برای مثال ممکن است فرد کم شنوا هم از فشردگی موم گوش رنج ببرد و عصب های گوش او آسیب دیده باشند.

انواع راه های درمانی موثر برای درمان کم شنوایی

یقینا راه های درمانی مختلف و موثری برای درمان بیماری کم شنوایی وجود دارند که عبارتند از:

درمان عارضه حسی- عصبی: درمان این نوع اختلال معمولا به کمک سمعک و ایمپلنت حلزونی امکان پذیر است. با این حال درمان هرگز صد در صد جوابگو نبوده و ممکن است افراد بعد از مدتی دوباره کم شنوا یا ناشنوا شوند.

درمان عارضه انتقالی: با توجه به شدت و عمق اختلال، افراد بعد از درمان ممکن است بخشی از شنوایی خود را به دست بیاورند.

درمان عارضه مختلط: برای درمان این نوع از کم شنوایی، پزشک متخصص گوش حلق بینی  ابتدا دلایل را مورد بررسی قرار داده و با توجه به شرایط موجود یکی از آن ها را رفع خواهد کرد.

سایر درمان‌های دیگر برای رفع اختلالات شنوایی

با پیشرفت علم و تکنولوژی و فناوری مربوط به علوم پزشکی راه های دیگری برای درمان کم شنوایی وجود دارند که عبارتند از:

  • درمان کم شنوایی با سلول‌ بنیادی

در این نوع درمان که اخیرا برای رفع کم شنوایی مورد بررسی قرار گرفته است سعی می شود تا سلول های آسیب دیده ترمیم شوند. بعضی از افراد که به چنین عارضه ای مبتلا هستند تنها در شنیدن صداهای زیر مشکل دارند. تشخیص گفتار در این افراد بسیار مشکل بوده و به راحتی قابل فهم نیست. حال بقصد دارند جهت درمان این بیماران از قابلیت ترمیمی سلول های بنیادی استفاده کرده و سلول های آسیب دیده را بازسازی نمایند.

  • ژن درمانی

یکی از مهم ترین دلایل اصلی ایجاد کم شنوایی در افراد اختلالات و عوامل ژنتیکی است. متاسفانه کودکانی که با چنین اختلالی به دنیا می آیند به سختی قابل تشخیص هستند. بنابراین تا مدت ها بعد از تولد تحت درمان قرار نمی گیرند. بر اساس یافته های جدید پزشکی در خصوص کم شنوا بودن افراد علت اغلب این عارضه جهش ژنتیکی است. جالب است بدانید تست ژنتیکی تنها در ۳ ژن صورت می گیرد. بنابراین دانشمندان به کمک علوم جدید در خصوص ژن درمانی بر روی این ژن ها بررسی های لازم را انجام می دهند.

 

در این روش برای درمان کم شنوایی سعی می شود با استفاده از ژن درمانی از تاثیر گذاشتن ژن‌های معیوب بر سیستم شنوایی افراد جلوگیری شود. به زبان ساده تر با این روش ژن ها را دستکاری کرده و از ابتلای افراد به اختلالات شنوایی جلوگیری می کنند.

نکته: برخلاف اختلالات دیگر مربوط به گوش درمان افراد کم شنوایی که به صورت مادرزادی به آن مبتلا شده اند بسیار سخت و دشوار است.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است