ورزشی هاخواستار نشست بارئیس جمهور /رؤیای قایقرانی دراصفهان خشک شد

ورزشی هاخواستار نشست بارئیس جمهور /رؤیای قایقرانی دراصفهان خشک شد

25 خرداد 1401

سید ایلیا طاووسی: اصفهان از گذشته به عنوان یکی از ستون‌های ورزشی کشور شناخته می‌شده است، وجود ورزشگاه‌های عظیم نقش جهان و فولادشهر در فوتبال، پیروزی در فوتسال و ۲۵ آبان در والیبال گواهی بر پتانسیل مهم زیرساخت ورزش است.

وجود دو کارخانه عظیم فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان در این استان باعث شده ورزش قهرمانی رونق خوبی پیدا کند، باشگاه سپاهان با سبقه ۶۸ ساله و باشگاه ذوب آهن با سبقه ۵۳ ساله به عنوان ستون‌های ورزشی اصفهان شناخته می‌شوند، خرج کلان این باشگاه‌ها در حوزه ورزش تأثیر مهمی نیز در اشاعه ورزش بین جوانان و نوجوانان اصفهانی داشته است.

فوتبال اصفهان را می‌توان بعد از پایتخت دومین پایگاه کشور دانست، فوتبالی که در اصفهان به خود دو فینال آسیا، هشت قهرمانی جام حذفی و پنج قهرمانی لیگ برتر به خود دیده است، همچنین در حوزه فوتسال گیتی پسند یک قهرمانی آسیا و سه قهرمانی داخلی را ثبت کرده، همچنین در دوره حضور گیتی پسند در آسیا اصفهان میزبان مسابقات آسیایی بود.

ورزش اصفهان در حال نابودی است

به بهانه میزبانی اصفهان از مسابقات آسیایی در سال‌های گذشته و سبقه طلایی اصفهان در حوزه این ورزش به سراغ علی افضل رفتیم، این پیشکسوت فوتسال  گفت: باید سپاهان و ذوب آهن به ورزش اصفهان کمک کنند، زیرا ورزش اصفهان در حال نابودی است و این دو باشگاه تمرکزی روی ورزشکاران اصفهانی ندارند.

وی افزود: در گذشته در تیم‌های ورزشی سپاهان و ذوب آهن بازیکنان اصفهانی زیادی حاضر بودند، اما در حال حاضر همه بازیکنان در رشته‌های مختلف از شهرهای دیگر به خصوص شهرهای شمالی هستند و شاید در هر تیم ورزشی دو سه بازیکن اصفهان باشند و بقیه همه از شهرستان انتخاب شده‌اند و از بومی‌ها در این باشگاه‌ها استفاده نشده است.

این پیشکسوت فوتسال ادامه داد: باید استعدادیابی جدی در ورزش‌های مختلف در اصفهان انجام شود تا این باشگاه‌ها از نیروهای اصفهانی استفاده کنند، به عنوان مقال گیتی پسند که در حوزه فوتسال کار می‌کند شاید دو بازیکن اصفهانی داشته باشد و کارمندان و هیئت مدیره نیز اصفهانی هستند و سایر بازیکنان و کادر فنی همه غیر بومی هستند، اینها کسانی هستند که در اصفهان بزرگ می‌شوند و در نهایت به شهر خودشان می‌روند و سودی برای اصفهان ندارند.

وی تاکید کرد: اصفهان در حوزه ورزش‌های سالنی زیرساخت‌های کامل و خوبی دارد، اما مدیریت آنها به نحو مطلوبی نیست، باید تمرکز استفاده از این سالن‌ها بومی‌ها باشند که بتوان با استعدادیابی خوب اتفاقات خوبی در حوزه ورزش‌های سالنی رقم زد که نیازمند تمرکز ویژه مدیران است.

خواستار نشست با رئیس جمهور هستیم

همچنین علیرضا مختاری نایب قهرمان پاراالمپیک توکیو ۲۰۲۰  گفت: ورزش اصفهان معطوف به فوتبال شده است، همه چیز در اصفهان ورزش فوتبال است، در حالی که با یک دهم درآمد یکی از ورزشکاران فوتبال می‌توان سرمایه‌گذاری‌های عظیمی کرد اما این امر پیگیری نمی‌شود و همه چیز برای فوتبال خرج می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم استخدام ورزشکاران جانباز و معلول تصریح کرد: سال گذشته قولی برای استخدام ورزشکاران معلول داده شد اما این امر پیگیری نشد، انتظار می‌رود حمایت بیشتری از این ورزشکاران در اصفهان شود، اصفهان زیرساخت‌های ورزشی مناسبی دارد اما حمایت‌های مالی آن طور که باید توجه نمی‌شود.

مختاری ادامه داد: اصفهان پتانسیل خوبی در حوزه ورزش معلولان دارد، اما نگاهی به این حوزه نمی‌شود، همچنین معیشت این افراد نیز مدنظر نیست، ورزشکاران معلول در اصفهان از لحاظ معیشتی حمایت نمی‌شوند، در حالی که تنها مدال المپیکی اصفهان در سال‌های اخیر توسط همین حوزه کسب شده است.

وی تصریح کرد: انتظار داریم در سفر پیش رو وزیر ورزش و جوانان نیز به همراه رئیس جمهور در اصفهان حاضر شوند، زیرا بعد از حدود یک سال فعالیت هنوز به اصفهان سفر نکرده‌اند در حالی که به برخی از شهره بیش از دو بار سفر داشته است.

رؤیای قایقرانی در اصفهان خشک شد

همچنین آریا جعفری کاپیتان اسبق تیم ملی قایقرانی  گفت: به عنوان یک ورزشکار حوزه قایقرانی خواسته من جریان حداقلی زاینده رود است، زاینده رود به واسطه موقعیت جغرافیایی خود باعث رونق یک ورزش مدال آور در اصفهان شده بود، در سال‌های نه چندان اصفهان نزدیک ۲۵ قایقران عضو تیم‌های ملی داشت که در طول این سال‌ها نفرات به یک تا دو نفر رسیده است.

وی افزود: عملاً وقتی نسل قبلی ورزشکاران کنار رفتند هیچ جایگزینی برای آنها نداشتیم، زیرا زمینی برای تمرین وجود نداشته است و باشگاه‌ها هیچ راه و جایی برای ادامه کار نداشتند، برخی ورزشکاران ناچار بودند برای تمرین به خارج شهر سفر کنند و برخی نیز در حوزه‌های کوچک داخل اصفهان تمرین می‌کردند که هرگز جوابگوی ورزش قهرمانی در اصفهان نبوده و نیست.

کاپیتان اسبق تیم ملی قایقرانی تصریح کرد: در مقطعی حدود ۶-۷ سال پیش در یک سانس حدود ۹۰ تا ۱۰۰ ورزشکار روی زاینده بود مشغول تمرین بودند که از مبتدی تا قهرمانی به فعالیت می‌پرداختند که جلوه بسیار زیبایی به زاینده رود می‌داد، که به نوعی همزیستی جالبی در شهر اصفهان ایجاد کرده بود، که انگیزه خوبی برای ورزش جوانان و نوجوانان بود، اما در این سال‌ها از این نعمت بی بهره بودیم.

جعفری خاطر نشان کرد: اصفهان در سال‌های گذشته به عنوان مهد قایقرانی کشور شناخته می‌شد که عملاً این جایگاه را از دست داده است، پر افتخارترین ورزشکار قایقرانی ایران از اصفهان معرفی شد، اما الان تنها یک تا دو نفر در تیم‌های ملی قایقرانی حاضر هستند که برآمده از خشکی زاینده رود است.

 

منبع : مهر

 

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است