همت بلند ورزشکار کم‌بینا در سایه محدودیت‌ها/ مسئولان حمایت کنند

همت بلند ورزشکار کم‌بینا در سایه محدودیت‌ها/ مسئولان حمایت کنند

16 تیر 1401

مادرزادی از یک چشم نمی‌بیند و از چشم دیگر هم بینایی اندکی دارد اما این نقص نتوانسته است مانعی برای پیشرفت او در تحصیل و فعالیت‌های ورزشی باشد. در کلاس یازدهم و در رشته مدیریت خانواده مشغول تحصیل است و هشت ماه است که در رشته دو و میدانی فعالیت می‌کند.

مریم مالداری بعد اینکه توسط مسئولان بهزیستی به هیأت ورزش‌های نابینایان و کم بینایان استان معرفی شد، فعالیتش را در این رشته به دلیل علاقه‌اش به دو و میدانی نزد مردانی یکی از مربیان دو و میدانی خراسان جنوبی آغاز کرد و در اولین حضورش در مسابقات کشوری، ۲۷ آبان ماه سال گذشته در بندرعباس مقام دوم این رقابت‌ها را از آن خود کرد.

علاقمندی و آغاز تمرین

وی میگوید: با وجود اینکه خیلی دوست داشتم اما در ساعت درس تربیت بدنی در مدرسه ورزش نمی‌کردم و گاهی شطرنج بازی می‌کردم اما از آن جایی که با اندک بینایی که داشتم رقابت‌های دو و میدانی را در تلویزیون دیده بودم به این رشته ورزشی علاقمند شدم و زیر نظر خانم مردانی تمریناتم را شروع کردم.

وی اضافه کرد: روزهای تمرین باید مسافت زیاد شهر تا استادیوم غدیر که در حاشیه شهر بیرجند است را بپیماییم تا بتوانیم در آنجا تمرین کنیم. علاوه بر اینکه پیست از استانداردهای لازم برخوردار نمی‌باشد به دلیل همزمانی ساعت تمرین ما با زمان آبیاری چمن استادیوم در یک و نیم ساعتی که آنجا هستیم به راحتی نمی‌توانیم تمرین کنیم.

وی با ذکر اینکه باید با سرویسی که داشتیم هفته‌ای سه روز برای تمرین به استادیوم غدیر و دو روز هم به پایگاه قهرمانی برای کسب آمادگی‌های لازم برای شرکت در مسابقات کشوری می‌رفتیم، خاطر نشان کرد: حمایت‌های خانم غلامی سرپرست هیأت ورزش‌های نابینایان و کم بینایان خراسان جنوبی سبب شد تا با پشت سر گذاشتن همه مشکلات در اولین حضور بعد از هشت ماه تمرین، در مسابقات کشوری مدال نقره این رقابت‌ها را کسب کنم.

مربی او گفت: سرپرست هیأت در مدت برعهده گرفتن این مسئولیت با جذب حامی مالی برای حضور ورزشکاران در استادیوم غدیر بیرجند، سرویسی را برای آنها مهیا کرده است.

پیست آزادی نیاز به بهسازی

مردانی با اشاره به ضرورت بهسازی پیست دو و میدانی استادیوم آزادی بیرجند اظهار کرد: ورزشکاران نابینا و کم بینای رشته دو و میدانی در شرایط سختی تمرین می‌کنند تا خود را برای شرکت در رقابت‌های کشوری آماده کنند و پیست غدیر هم استاندارد نیست و چون زمین آن به تازگی چمن شده، نمی‌گذارند که برای تمرین‌های پرتابی از آن استفاده کنیم.

به گفته وی چهار ورزشکار بیرجندی روزهای زوج از غدیر برای تمرین و فرد از پایگاه قهرمانی برای بدنسازی استفاده می‌کنند و چندی پیش هم از سوی هیأت ورزش‌های نابینایان و کم بینایان برنامه استعدادیابی با حضور حدود ۲۵ تا ۳۰ نفر در مرکز وصال بیرجند برگزار شد.

مردانی از فعال نبودن هیأت‌های شهرستانی ورزش‌های نابینایان و کم بینایان خراسان جنوبی خبر داد و تصریح کرد: مریم مالداری در اولین حضورش که بعد از چند ماه کسب آمادگی برای شرکت در این رقابت‌ها بود، موفق به کسب مقام دوم و مدال نقره این مسابقات در بندر عباس شد.

وی ادامه داد: او چندی پیش برای رکوردگیری انتخابی ورود به اردوی تیم ملی در مسابقات مورد نظر در تهران شرکت کرد که شرایط آن نسبت به مسابقه قبلی خیلی سخت‌تر بود و بر اساس رکوردها در هر دو ماده ۱۰۰ و ۲۰۰ متر مریم مالداری سوم شد که به اردوی تیم ملی راه پیدا نکرد.

مردانی در ادامه گفت: رقابت در این دو ماده بسیار سخت و در حد رقابت‌های بین‌المللی بود و با توجه به اینکه ورزشکار مستعد استان از حضورش در این رشته تنها هشت ماه می‌گذشت، شرکت او در این رقابت‌ها منجر به کسب تجربه بسیار خوبی برای ادامه این مسیر شد.

سرپرست هیأت ورزش‌های نابینایان و کم بینایان خراسان جنوبی هم اظهار کرد: با اولویت فرهنگ سازی و ترویج ضرورت ورزش برای سلامتی جسم و روح به ویژه برای افراد با توانمندی‌های خاص در دو محور فعالیت‌های هیأت انجام می‌شود.

صالحه غلامی از توسعه ورزش همگانی با هدف سلامت جامعه هدف، رشد ورزش قهرمانی و تسهیل حضور در اجتماع برای ورزشکاران و تدوین اولویت‌های آموزشی، پژوهشی و نیازسنجی‌های استان به عنوان برنامه‌های این هیأت یاد کرد.

به گفته وی در حال حاضر ورزشکاران استان در رشته‌های دو و میدانی، گلبال و شطرنج فعالیت می‌کنند و فعال کردن رشته‌های فوتبال، جودو و آمادگی جسمانی هم در سال جاری در دستور کار قرار دارد و شرایط ویژه این ورزشکاران حمایت ویژه مسئولین را می‌طلبد که امیدواریم با همسوسازی و همفکری بتوانیم در رشد رشته‌های ورزش مورد نظر گام‌های مؤثری بر داریم.

 

منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است